• 2Deville

Byta spjälsängen mot vanlig säng, Tips?

Hej
    Vår kille är 1år och 4mån och vi funderar på att byta spjälsängen mot en vanlig säng. Han klätrar inte ur och har sovit i eget rum sedan han var 4 månader och det fungerer bra. Men vi känner att det börjar bli dax att ta bort spjälsängen iaf.
    Vi är lite inne på hemnes dagbädd från ikea. Så någon av oss kan få plats brevid ifall att han har svårt att somna någon natt. Därför väljer vi nog bort en växa säng.

När bytte ni bort spjälsängen? Några tips och råd, för och nackdelar. När tyckte ni var en bra ålder att ta bort spjälsängen?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Byta spjälsängen mot vanlig säng, Tips?
  • Alexi

Varför ska ni byta? Gör inte det redan nu om det inte finns någon anledning är mitt tips. Vi hade ett helsike när vi bytte till stor säng vid 20 månader, vi hade tvåtimmarsläggningar i en månad. Det var alldeles för kul att hoppa och studsa i sängen osv och jobbigare på natten när barnet kan gå upp själv.

Vi bytte då för att hon skulle få syskon. Barn nr två sover fortfarande i spjälsäng och han är 2 år och 3 månader och vi kommer inte byta förrän det krävs av någon anledning.

• Natulcien

Vi hade aldrig spjälsäng övet huvud taget.
    Sonen sov på fullstor (90) madrass på golvet från födseln. Jag samsov med honom på madrassen första månaderna. Men från ca 2,5 månader sov han hela nätter, och då sov han själv på madrassen (bredvid vår säng).
    Och han sover fortfarande på samma madrass, nu när han är 2 år och 4 månader, i eget rum från 13 månader. Har fungerat lysande. Glad

• JanaLiiN

Jag säger tvärtom som ovan, byt så tidigt som möjligt så slipper ni en hel massa problem. Bra med stor säng om man vill ligga jämte.

• spökplumpen

Vi har tagit bort ena långsidan på spjälsängen bara. Gjorde det inför förra sommaren när han var 2,5 år. Lillebror fyller snart 2 och har precis lärt sig klättra i och ut sin spjälsäng när den står emot min säng. Antagligen så plockar vi bort sidan på hans säng också till sommaren, men sen får de nog vänta ganska länge innan de får en riktig säng. De ska få en våningssäng och den vi vill ha går det inte att ta bort stegt på så än är det för tidigt att köpa en sån även om storebror skulle kunna få en vanlig säng vid det här laget. Men å andra sidan får han utan problem plats i spjälsängen så det finns ingen brådska av den anledningen.

• 2Deville

Tack för era tips och råd:) är lite inne på Janaliins spår. Hoppas på att om man gör det tidigt så kanske han inte bryr sig så mycket... Några tips/råd när man väl bytt sängen?
    :)

• 2Deville

Spökplumpen det låter vell som en bra lösning för er familj:) spjälsäng utan sida är ju inte så stor skillnad som en vanlig säng. Så det funkar nog jätte bra ett bra tag:) vi kan tyvärr inte ta bort sidan på vår:( Natulcien skönt att sängen funkar för er!
    Alexi hoppas bytet till säng med lillkillen går bra när det väl är dax!

• Eleonor01

Vi bytade igår. Han fyller två i maj. Jag har alltid nattat i vår säng å sedan lyft över till spjälsängen. Nu bara reste jag mig upp å gick när han somnat. På natten brukar han sätta sig upp å kalla på mamma så då har han kommit över i hår säng. Nu la jag mig hos honom i hans säng. Den står i hårt rum så det e hur smidigt som helst. Har stödbräda på en hemnes säng. Till sommaren e det tänkt att hans blivande rum ska vara färdig renoverat å då flyttar vi honom m sängen dit. Tänkte också köpt en hemnes dagbädd först men tyckte de var lite väl dyra för att vara till en barnsäng så det blev en vanlig hemnes som e 90 bredd

• Natulcien
    2Deville skrev 2013-02-16 15:44:19 följande:
    Tack för era tips och råd:) är lite inne på Janaliins spår. Hoppas på att om man gör det tidigt så kanske han inte bryr sig så mycket... Några tips/råd när man väl bytt sängen?
    :)
    Jag tror också att det är så. Vi, som aldrig har haft spjälsäng, utan en öppen madrass hela tiden, har aldrig haft problem med att sonen springer upp hela tiden. Lagd son ligger... Glad
  • ceke

Vår grabb är 14 månader och vi bytte förra veckan. Gick suveränt! Ångrar att vi inte gjort det tidigare... Han sover nu på en 80 cm resårmadrass som vi bullat upp kring så han inte kan ramla ur i huvudändan och har den i vårt sovrum. Jättesmidigt. Han älskar den coh vi kan natta honom i hans egen säng...

• Fröken85

Om ni vill byta till en vanlig säng är mitt tips att bara ha resårbotten med bäddmadrass direkt på golvet. Inte så högt om man trillar ner, inga vassa kanter och som vuxen kan man ju ligga lika bra på den som om det vore en sängram till... En sängstomme till en 90-madrass kan man ju köpa när som helst sen när barnet kanske mer har behov av förvaring under eller har egna önskemål etc.

• rödnos

Vår tjej var ca 1,5 när hon fick storttjejssäng.
    Vi ställde in den, frågade om hon ville sova i den, hon somnade och spjälsängen åkte upp på vinden. Är ungen trygg så går det hur bra som helst. Var beredd på att få besök i er säng bara. Fast det är ju mest mysigt.

• hannis

Vi bytte när son var 2,5. Vi köpte en fullstor säng och kompletterade med "sleeping tubes" uppblåsbara skydd som sitter fast i lakanet så att han inte kan ramla ut.

Vi ligger brevid vår pojke när han somnar och sen klättrar han själv ur sängen och kommer in till oss om han behöver under natten så det funkar bra.

• Eleonor01

Inatt va ingen rolig natt. Trots att jag legat bredvid har han inte velat sova. Han har varit vaken största delen av natten. Till sist smet han ur å upp i vår säng igen. Han ville helt enkelt inte sova där trots att mamma sov där. Trött som ett helt ålderdomshem idag....

• cosinus

Vi har bytt vid 3.5, 1.5, 2 år och 3 månader samt 2.5 år på våra.

Min äldsta ville inte byta och rymdes utmärkt så jag såg ingen anledning att ta bort den. När väl sen lillebror som då var 1.5 klättrade ur så bytte båda samtidigt och utan problem (fast det var lite spring av den mindre ett tag).

Nummer 3 klättrade ur när han var bara drygt ett år men fick då börja sova i sovpåse för jag var inte alls sugen på att jaga honom och då funkade det klockrent ytterligare ett år.

Lilltjejen började vilja över och sova hos oss vissa nätter när hon blev mot 2.5 och då orkade jag inte stiga upp och lyfta över henne så då fick hon säng hon kunde klättra ur själv. Har gått utan problem alls.

Jag tycker växasängar har ett existensberättigande endast om man har platsbrist. Annars är det mycket smartare att gå på en fullstor säng direkt. Man rymms att sova bredvid, man rymms att sova själv i sängen en hel natt om barnet vill sova med den andra föräldern i dubbelsängen och man slipper byta senare. Vi har en växasäng men det är för att den väggen är för kort (innan dörröppningen kommer) och inte rymmer en fullstor säng.

Jag hade inte bytt för en så liten kille innan han själv efterfrågar det eller iaf är kring 2.

• isolande

Vi bytte vid 1 ½ år ungefär, mest för att lillebror är på gång och vi ville inte byta direkt när han kom.

Dottern har inte klättrat ur sängen än, en gulliversäng med stödbräda, och sover i eget rum. Skaffade juniorsäng mest för att det skulle kännts så ödsligt med en stor säng till en så liten. Dessutom ser Gulliver typ ut som en spjälsäng fast kortare spjälor, så vi tänkte att den skulle kännas som hemma Glad. Lillan har alltid somnat själv, så vi behöver inte kunna ligga bredvid. 

Svar på tråden Byta spjälsängen mot vanlig säng, Tips?