• Anonym (Nyfiken)

Bisexuella - känner ni att ni missar något?

Detta är kanske en löjlig fråga, men är ärligt ställd!

Ni som är bisexuella och är i ett fast och monogamt förhållande med en person -  kan ni ibland känna det som att ni "offrar" den ena sidan av er sexualitet (i brist på bättre uttryck)?

Jag menar absolut inte att "bisexuella tänder på alla hela tiden", som många fördomsfulla människor gärna säger. Men när allt kommer omkring är ju själva basen i bisexualitet att man attraheras sexuellt av både kvinnor och män.  Och om man då är i ett fast förhållande med en man eller kvinna och uteslutande har sex med honom eller henne, kan ni känna att hur bra han eller hon än är räcker inte det? En och samma kropp kan ju inte "erbjuda" allt ni dras till/tänder på/vill ha.

Hoppas frågan inte är konstigt formulerad eller så! 

• Svar på tråden Bisexuella - känner ni att ni missar något?
  • lykantrophona
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-02-19 19:50:02 följande:

Jag håller med dig, lykantrophona, om att har man inte provat blir man nyfiken. Men jag kan ärligt talat inte rekommendera dig att ha sex med en hund, även om du är nyfiken på det och säger dig vara attraherad av hanhundar. Det är olagligt, och zoofili anses också vara en psykisk störning.

Nu vill jag inte hamna i den diskussionen igen, men det är inte olagligt med djursex (inte sedan 1944), och inte heller har någon psykiatriker velat behandla mig för min "störning", utan tvärtom har jag fått höra att jag har en fin inställning till djur. Men tråden handlade ju inte specifikt om det. Vill du tjafsa mer om det så är du välkommen att skicka mig ett PM.

Ja, ibland när man frågar grupper som ofta råkat ut fördomar något som snuddar vid denna fördom får man faktiskt ta att vissa av oss blir provocerade. Så är det. Du kanske inte tillhör någon grupp som ofta kopplas samman med en viss fördom. Fråga en invandrare om de lever på bidrag, fråga en rom om de någonsin stulit något, fråga om bögar tänder på läder, fråga om alla vegetarianer är med i Djurens Rätt. Oavsett om du "bara är nyfiken" eller inte, så kommer vissa bli provocerade.

Men nu vet du att det ser olika ut från person till person, precis som det gäller att "missa något" som upptagen oavsett vilken läggning man har.
  • Hjelm

Intressant att lykantrophona kallar TS fördomsfull och säger åt henne/honom vad hon/han får fråga eller inte, samtidigt som hon anser sig dels veta vad TS hade för avsikt, dels också kan svara på vad tidigare skribenter i tråden har för uppfattning om kön eller hur de fungerar i relationer. Luktar hyckleri.

• lykantrophona

Jag menar inte att TS nödvändigtvis är fördomsfull. Däremot blir jag provocerad när saker liknar fördomar jag ofta råkat ut för ("hur kan du välja mellan en kille och tjej?" öh.. jag blir kär i någon?). Hon trodde också något om polyamorösa som helt enkelt inte stämmer (dvs att de vill lägga med många olika hela tiden).

När det gäller polyamori är det väl bara att kolla på definition: Vill man ha flera partners samtidigt eller är kär i flera samtidigt så är man polyamorös. De kanske inte använder det ordet om sig själva alltid, men enligt definitionen så. Dessa finns hos båda hetero-, homo- och bisexuella. Därför blir det lite underligt när man ställer en sådan fråga specifikt till bisexuella, som om vi skiljer oss på den punkten från andra.

Jag är kanske lite överkänslig också efter en tråd om "bisexuella tjejer" typ en vecka sedan, där TS verkligen var fördomsfull och vägrade lyssna på oss bisexuella som inte passade in i hans bild (dvs, snygga feminina tjejer som har strap-on-sex med andra feminina tjejer, men föredrar män trots allt). Men igen, samma sorts defensiva "jag är ju bara nyfiken!"-attityd.

• Anonym (bibbi)
    lykantrophona skrev 2013-02-19 16:18:08 följande:
    Alltså, alla kan väl ibland fantisera om eller sakna det som ens partner inte kan ge. Oavsett om det handlar om kön, utseende, en viss sorts sex etc.

Ja, ibland tänker jag på hur roligt det vore att ligga med en tjej, ibland hur roligt det vore att få ragga som om jag vore singel, ibland på hur det vore ifall min kille hade en annan sorts kuk, ibland fantiserar jag om att vara prostituerad...
    Men jag kan låta det vara kvar i tankar, eftersom jag är kär i min kille och vill leva med honom, och han vill ha ett monogamt förhållande.

Att vara bisexuell är inte samma sak som att vara polyamorös. Att tänka på att "sakna ena könet" är som för en straight att "sakna ena hårfärgen" eller något. Bara för att man kan attraheras till båda innebär det inte att man måste ha båda.
    Du menar nog att så är det för dig. För mig är det inte så utan dragningen tilll kvinna resp man är som att känna behov av både.... mat och dryck. Båda behövs, och att klara sig utan det ena skapar en törst/hunger. 
  • lykantrophona
    Anonym (bibbi) skrev 2013-02-19 20:30:32 följande:
    Du menar nog att så är det för dig. För mig är det inte så utan dragningen tilll kvinna resp man är som att känna behov av både.... mat och dryck. Båda behövs, och att klara sig utan det ena skapar en törst/hunger. 
    Ja, men de allra flesta bisexuella är inte som dig. Jag tycker inte du är fel på något sätt. Du har rätten att känna så. Men vissa straighta kvinnor vill t ex ha en man för hårt sex och en man för trygghet, innebär inte att alla straighta kvinnor är så, eller att det är något typiskt för heterosexualitet att vilja ha två partners.

Jag skulle inte ha något emot ett öppet förhållande, exempelvis, men de flesta bisexuella verkar ändå vara som de flesta monosexuella. Förutom att de har känt attraktion till mer än bara ett kön.

Så jag svarar inte så mycket om vad som gäller för mig, utan även vad jag kommit fram till när jag umgåtts med andra bisexuella och läst om bisexualitet i allmänhet. Det är inget fel i att  vara bisexuell OCH polyamorös. Däremot är dessa två ord inte samma sak, trots att många tror att det måste vara så.
  • weekendgirl
    Ni som är bisexuella och är i ett fast och monogamt förhållande med en person -  kan ni ibland känna det som att ni "offrar" den ena sidan av er sexualitet (i brist på bättre uttryck)?

Ibland så ja, trots att jag är seriemonogam och vill leva med en partner i taget. Då jag tidigare bara har varit i förhållanden med kvinnor så kan jag nu sakna det, eftersom jag är tillsammans med en man. Dock saknade jag aldrig karlar då jag levde med en kvinna. Kan bero på att jag är mer homo än hetero... och van vid att leva som flata, det är det jag är van vid. Men nu är jag kär i pojkvännen och jag tänker inte på kvinnor när vi har sex.
  • J a d e d
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-02-17 17:39:14 följande:
    Detta är kanske en löjlig fråga, men är ärligt ställd!

Jag menar absolut inte att "bisexuella tänder på alla hela tiden", som många fördomsfulla människor gärna säger. Men när allt kommer omkring är ju själva basen i bisexualitet att man attraheras sexuellt av både kvinnor och män.  Och om man då är i ett fast förhållande med en man eller kvinna och uteslutande har sex med honom eller henne, kan ni känna att hur bra han eller hon än är räcker inte det? En och samma kropp kan ju inte "erbjuda" allt ni dras till/tänder på/vill ha.

Hoppas frågan inte är konstigt formulerad eller så! 
    Tycker din fråga är väldigt konstigt ställd, trots ett tappert försök.
    Att vara bisexuell innebär ju inte att man måste ha båda delarna- utan snarare att båda delarna fungerar, var för sig.
    Om man lever i en monogam relation och är nöjd med det så spelar sexualiteten ingen roll för din fråga.
    When I opened my eyes, your shoulder blade, your spine were shorelines in the moonlight.
  • klaun

Mja, typ. Jag lever i en fin relation med en man, och han tillfredsställer mig sexuellt. Men själva känslan av en mjuk kvinnokropp, att beskydda och vara den större och starke i relationen saknar jag väldigt mycket. (Jag föredrar små och nätta kvinnor under 160 cm) Själva sexakten kan jag nog leva utan.

• Anonym

Det kan var så  både för män som är bi och kvinnor som är bi,  men har man en relation kan det se olika ut

Antingen en monogam med motsatt kön där bi sexualiteten läggs på is helt,man slutar med det det varade i en period,och aldrig mer 

På så vis läggs locket på helt, mannen om det är en kvinna som lever med man , tar för givet att kvinnan helt lagt sitt gamla liv på hyllan

Är man singel kan man dejta   i båda världarna

Man kan leva i en öppen relation, oftast har både killen och tjejen bi läggning, eller rätt mycket egna erfarenheter före i bagaget    Båda har haft många och är öppna i sin sexualitet
    Öppen behöver inte betyda att ha andra, då utgår man vem man är kär i oavsett kön,man är öppen att en dag leva med en kvinna om man är kvinna.Man är ihop med en man och  det oavsett
    En bi kan välja bort det förflutna helt och helt gå in som hetero

Andra löser det genom att gå in i grupper

Men att stänga det förflutnas dörr är i längden att förneka sin sexualitet, Det kan vara svårt på lång sikt

Andra kan känna sig kluvna och splittrade och vet inte var någonstans de hör hemma
    Att förneka att en kvinna funnits som givit en bra tid under en period i sökandet efter att möta någon,
    blir motsägelsefullt,  Orsaken till det är det samhälle vi levt i ,som ändå är öppnare än förr 

• Anonym

det är möjligt att bi n   levt öppnare än heteron i monogama relationer, det hör samman med den sexuella frigörelsen
    I det samhälle vi lever i är det hetero relationer som sätts främst

I en undersökning kom det fram till tre olika läggningar de flesta hade,och det kan förklara saken 

1     heterosexuella 

2  på andra plats kom homo och bisexuella

3  trea kommer bdsm läggning

så höga tal är det i befolkningen.

Att vara ärlig mot sig själv kan vara svårt om miljön runt omkring är fördömande. Därför har homo och bi sexuella levt öppnare i relationer, det tas efter alltmer i den heterosexuella världen idag 

• Schna

Att sakna att vara med någon som har något ens partner inte har, kan väl tänkas vara detsamma oavsett vad det gäller? Som med allt annat är det säkert beroende på personlighet, förhållningssätt, var man är i livet, hur mycket man behöver något. En del längtar lätt ut, andra inte. En del lever i sunda relationer, andra inte.

It takes a fool to remain sane
Svar på tråden Bisexuella - känner ni att ni missar något?