• Jennifer 216

mjölkfri gröt

Hej ! Jag undrar om någon vet var man kan få tag i laktosfri gröt till en liten tjej på 15 månader? eller om någon har något annat tips på vad jag kan ge henne. Tack på förhand =)

• Svar på tråden mjölkfri gröt
  • skogsvitter

Först och främst så är inte laktosfritt och mjölkfritt samma sak. Det du antagligen menar är mjölkfritt. Havregrynsgröt som man gör på vatten är mjölkfri. Du kan också göra vilken gröt som helst men använda tex havremjölk att koka den på istället för vanlig mjölk.

Vill du nödvändigtvis ha industritillverkad gröt så finns det mjölkfria grötsorter att köpa i de flesta livsmedelsbutiker, står i barnmatshyllorna och det står tydligt på dem att de är mjölkfria.

• skogsvitter

Sinlac och enago är två vanliga sorter, semper har också en variant som är mjölkfri.

• Jennifer 216

Ja sorry mena mjölkfritt. hittar bara för 4,6 och 8 månader. i affärerna.
    Tack för tipset med havremjölk =)

• skogsvitter
    Jennifer 216 skrev 2013-02-17 17:52:45 följande:
    Ja sorry mena mjölkfritt. hittar bara för 4,6 och 8 månader. i affärerna.
    Tack för tipset med havremjölk =)
    Ja industrigröten fokuserar ju främst på bebisar, när de är så här stora brukar de flesta ge vanlig hemmagjord gröt.
  • Jennifer 216

ja har försökt att ge henne vanlig gröt men hon är inte så förtjust i det utan föredrar barn gröt från 1 ½ år.

• SockerStinn

Det går utmärkt att ge EnaGo även i högre åldrar om det fördras. Nackdelen med den är att den inehåller mycket arsenik, så man bör inge ge den flera ggr/dag. 
    Sinlac innehåller stora mängder soja-släktingar vilket ganska många mjölkallergiker inte tål.
    Semper innehåller stora mängder soja som man inte bör ge mjölkallergiska barn pg risk att de är allergisla mot soja eller utvecklar den allergin som de får mycket soja. Sempers mjölkfria gröt är en produkt som inte borde finnas helt enkelt.

Om man mixar havregryn eller köper havremjöl (ren havremjöl från carlshamn finns i glutenfritt-hyllan)  blir det en slät gröt som påminner mycket om barngröt.

• SockerStinn
    SockerStinn skrev 2013-02-17 18:17:47 följande:
    Det går utmärkt att ge EnaGo även i högre åldrar om det fördras. Nackdelen med den är att den inehåller mycket arsenik, så man bör inge ge den flera ggr/dag. 
    Sinlac innehåller stora mängder soja-släktingar vilket ganska många mjölkallergiker inte tål.
    Semper innehåller stora mängder soja som man inte bör ge mjölkallergiska barn pg risk att de är allergisla mot soja eller utvecklar den allergin som de får mycket soja. Sempers mjölkfria gröt är en produkt som inte borde finnas helt enkelt.

Om man mixar havregryn eller köper havremjöl (ren havremjöl från carlshamn finns i glutenfritt-hyllan)  blir det en slät gröt som påminner mycket om barngröt.
    Kollade barnmatstestet igen, och det var visst bly som det var mycket av i EnaGo gröt. Arsenik fanns det mer av i sinlacs. och vem vet vad det finns i vanliga havregryn? En balanserad kost r bra, och det får vi väl hoppas hon får om hon är så stor
  • Alexi

vi körde Enagos mjölkfria gröt fram till sonen var typ 1,5 år. Så man måste ju inte ha för äldre barn. Dottern drack Sempers välling från 8 mån fram tills hon var fyra år.

• Åsa
    SockerStinn skrev 2013-02-17 18:26:33 följande:
    Kollade barnmatstestet igen, och det var visst bly som det var mycket av i EnaGo gröt. Arsenik fanns det mer av i sinlacs. och vem vet vad det finns i vanliga havregryn? En balanserad kost r bra, och det får vi väl hoppas hon får om hon är så stor
    Mest handlar det om kalk; det är ganska svårt att få i dem när de inte kan äta mjölkprodukter. Mentolsmakande kalktabletter är inte helt lätt att naturligt få in i maten...

Vi gav Sinlac i flera år. Ser inget problem med att det anges en lägre ålder. EnaGo gillade aldrig min son (är dessutom ännu dyrare). Då hade inte tungmetallarmen kommit än förvisso. 
  • shine

Holle har olika mjölkfria barngrötar. Vi kör med hirshgröt. Den gillar hen.

• SockerStinn
    Åsa skrev 2013-02-17 20:54:02 följande:
    Mest handlar det om kalk; det är ganska svårt att få i dem när de inte kan äta mjölkprodukter. Mentolsmakande kalktabletter är inte helt lätt att naturligt få in i maten...

Vi gav Sinlac i flera år. Ser inget problem med att det anges en lägre ålder. EnaGo gillade aldrig min son (är dessutom ännu dyrare). Då hade inte tungmetallarmen kommit än förvisso. 
    Det finns kalkpulver som är neutralt i smaken som man kan strö på maten, minns inte namnet på den nu. Har för mig det var ytterligare en mineral i den, minns inte säkert. Jag har gett tuggtabletter med citron eller apelsinsmak (calcishew/calcitugg m.fl) och nu ger jag Minallvit som har en mild äppelsmak. Och innan barnen kunde tugga själva köpte jag en tablettkrossare och mosade sönder vanliga smaklösa tabletter och strödde på gröten/fruktpurén. Det går också bra att koka havregrynen med berikad havredryck ist för med vatten. Eller göra både ock.
Svar på tråden mjölkfri gröt