mjölkfri gröt
Hej ! Jag undrar om någon vet var man kan få tag i laktosfri gröt till en liten tjej på 15 månader? eller om någon har något annat tips på vad jag kan ge henne. Tack på förhand =)
Hej ! Jag undrar om någon vet var man kan få tag i laktosfri gröt till en liten tjej på 15 månader? eller om någon har något annat tips på vad jag kan ge henne. Tack på förhand =)
Först och främst så är inte laktosfritt och mjölkfritt samma sak. Det du antagligen menar är mjölkfritt. Havregrynsgröt som man gör på vatten är mjölkfri. Du kan också göra vilken gröt som helst men använda tex havremjölk att koka den på istället för vanlig mjölk.
Vill du nödvändigtvis ha industritillverkad gröt så finns det mjölkfria grötsorter att köpa i de flesta livsmedelsbutiker, står i barnmatshyllorna och det står tydligt på dem att de är mjölkfria.
Sinlac och enago är två vanliga sorter, semper har också en variant som är mjölkfri.
Ja sorry mena mjölkfritt. hittar bara för 4,6 och 8 månader. i affärerna.
Tack för tipset med havremjölk =)
ja har försökt att ge henne vanlig gröt men hon är inte så förtjust i det utan föredrar barn gröt från 1 ½ år.
Det går utmärkt att ge EnaGo även i högre åldrar om det fördras. Nackdelen med den är att den inehåller mycket arsenik, så man bör inge ge den flera ggr/dag.
Sinlac innehåller stora mängder soja-släktingar vilket ganska många mjölkallergiker inte tål.
Semper innehåller stora mängder soja som man inte bör ge mjölkallergiska barn pg risk att de är allergisla mot soja eller utvecklar den allergin som de får mycket soja. Sempers mjölkfria gröt är en produkt som inte borde finnas helt enkelt.
Om man mixar havregryn eller köper havremjöl (ren havremjöl från carlshamn finns i glutenfritt-hyllan) blir det en slät gröt som påminner mycket om barngröt.
vi körde Enagos mjölkfria gröt fram till sonen var typ 1,5 år. Så man måste ju inte ha för äldre barn. Dottern drack Sempers välling från 8 mån fram tills hon var fyra år.
Holle har olika mjölkfria barngrötar. Vi kör med hirshgröt. Den gillar hen.