• MeMyself   You

Varnade på Bvc men ingen lyssnade

Igår föddes mitt tredje barn. Jag har bett dom att sätta igång mig tidigare för att de andra 2 barnen har vägt dryga 4 och 4,5 kg. Jag sa flera gånger att denna bebis kommer väga runt 5 kg. Jag kommer inte att kunna föda ut bebisen. Som svar fick jag höra att om jag kan föda en 4,5 kilos bebis kan jag föda en 5 kilos. Men jag har känt att det inte riktigt kommer gå vägen. Och mycket riktigt, igår var bebis på väg ut och jag får smått panik och skriker; han är FÖR stor , han kommer inte komma ut, han sitter fast . Sen känner jag hur BM liksom sliter och gräver in hela armen. Jag får fullständig panik och skriker och sparkar( för att få bort BM från mig) , jag skriker att hon kommer att slita sönder hela mig. Jag tittar upp på min man som tittar storögt på mig, han var livrädd, så skriker jag "hjälp mig" till honom. Han kan ju givetvis inget göra. När barnet väl är ute så säger BM att "oj så mycket har jag inte behövt slita på flera år" . Han vägde exakt 5 kg. Mitt råd är::: lyssna alltid till ditt hjärta. Du känner din kropp bäst och vad du och din kropp klarar.

• Svar på tråden Varnade på Bvc men ingen lyssnade
  • cinderella

Varför är det så många som skuldbelägger ts och påtalar att det mer eller mindre var hennes fel? Hon har genomgått något som för henne var väldigt trauamtiskt. Att dessutom påtala att det var dumt att sparka- ni skulle säkert också kunna göra det om ni fått panik. Har du möjlighet ts tycker jag att du ska prata igenom förlossningen med bm som var med, så att det underlättar för dig att gå vidare och släppa detta. Styrkekramar

• zumba

Det som är fel är att hon beskyller bm för det som hände ! Ingen som inte vet att det var jobbigt men TS bör veta att det är inte bm s fel att det blev som det blev !

• Majken03

Om du hade pratat med mvc istället för Bvc så kanske de hade lyssnat? Har svårt att se vad våran lilla Bvc sjuksköterska skulle ha att säga till om ang förlossningar? Men min barnmorska på mvc skulle nog kunna hjälpt till.

• skogsvitter

Men jag fattar inte... allt gick ju bra?! Du sprack ju inte ens!!
    Det enda som blev problemet här var ju din negativa inställning och att du fick panik i onödan.

• skogsvitter
    zumba skrev 2013-02-19 14:55:29 följande:
    Det som är fel är att hon beskyller bm för det som hände ! Ingen som inte vet att det var jobbigt men TS bör veta att det är inte bm s fel att det blev som det blev !
    Sant.
  • Blåklocka

Jag håller faktiskt med ts, man ska lyssna på sig själv. Mitt första barn vägde 3.2 kg. Mitt andra barn 4.5 och 38 i huvudomfång..... Två dagar innan hon kom så satt jag typ och grät hos barnmorskan och sa att barnet var stort och att jag var rädd för ev. konsekvenser. Jag fick till svar att jag inte skulle oroa mig, man brukar inte spricka andra gången och din bebis verkar vara i 3.5 kg-klassen. Jag väger dryga 50 kg själv, inte så stor alltså. Hur det slutade? Jo, en total sfinkterruptur och fortfarande problem drygt 9 månader senare. Jag önskar så att jag hade stått på mig i min oro. Man ska verkligen lyssna på sig själv.

• Scilia

Usch ja...
    Tjatade på bm på mvc om att jag väntade ett stort barn. 3 bm klämde på magen flera gånger men vägrade ge mig ett TUL.
    Har en son som vägde 4730g när han föddes 10 dagar tidigt.
    Nu lät/tvingade dem mig att gå över tiden 14 dagar, sf måttet var mkt över normalt.
    Dottern föddes den naturliga vägen efter igångsättning på 42+0 och vägde 5710g.

Hon är nu 5 veckor och väger 6110 g...

Inte ok :(

• MeMyself   You

Tack alla som förstår hur jag tänker istället för att ge kritik. Jag är ingen ond människa som med flit skulle sparka någon i vanliga fall. Jag greps av panik. Jag hade ingen som helst negativ inställning när jag kom in till förlossningen, jag var superpeppad. Och läkaren nu efter har sagt att han faktiskt var FÖR stor och att man borde ha lyssnat på mig på MVC och läkaren som jag pratade med där borde ha berättat hur högt över sf måttet jag låg. Jag förstår inte riktigt hur nån kan säga här i tråden att jag greps av panik i onödan, jag kände att mitt barn satt fast och kunde inte komma ut, samtidigt som BM har hela handen "inne" för att slita axeln förbi mitt blygdben. Men den personen som skrev det kanske tycker att det verkar normalt.... Ärligt talat så blir man lite ledsen när personer här inne vill "skuldbelägga och använda pekpinne, jag ville bara berätta om nått som jag upplevde som hemskt och råda andra att lyssna till sitt hjärta. Jag är också oerhört glad att han kom ut, frisk och kry, men förlossningen var jobbig och jag vill inte försköna saker som inte är bra.

• zumba

Fast enligt TS så har du ju sagt innan att du inte kommer kunna föda bebisen ?

• 80Tess

Usch vilka taskiga människor det finns här inne på fl...i tråd efter tråd efter tråd dyker ni upp ni som inget hellre vill än att få andra människor att må dåligt och med flit misstolka o snedvrida allt någon skriver.
    Har man så mycket fritid (läs inget liv) som en del här inne verkar ha så förstår jag att man mår dåligt men det skall väl inte andra ha ut för.
    Näe skämmes på er!!!

Ts, Ja man ska följa sitt hjärta, absolut! Hoppas allt kommer att kännas bättre så småningom.   

• Sjömamma

Vad vidrigt att läsa såna kommentarer från dessa "kvinnor"! Att man inte skulle gripas av panik om ens barn satt fast och en hårdhänt osympatisk främmande människa kör in hela armen och rotar runt? När man läser sånt här så förstår man ju varför svensk förlossningsvård inte fungerar. Att såna här saker händer vid fölossningar är inte den enskilda kvinnans fel. Det är vår svenska förlossningsvård som konsekvent nekar kvinnor att bestämma över sin egen kropp. Istället för att stötta varandra och kräva förbättringar står vissa kvinnor och hejjar på dessa övergrepp. Är ni såna som tycker att våldtäcktsoffer också ska skylla sig själva? Ni borde skämmas!

• Sjömamma

TS, fint att du och barnet inte fått några skador iaf. Hoppas att du kan få hjälp med att bearbeta detta. Så där borde det inte få gå till!

• 80Tess
    MsCaptaine skrev 2013-02-23 14:59:39 följande:
    Vad vidrigt att läsa såna kommentarer från dessa "kvinnor"! Att man inte skulle gripas av panik om ens barn satt fast och en hårdhänt osympatisk främmande människa kör in hela armen och rotar runt? När man läser sånt här så förstår man ju varför svensk förlossningsvård inte fungerar. Att såna här saker händer vid fölossningar är inte den enskilda kvinnans fel. Det är vår svenska förlossningsvård som konsekvent nekar kvinnor att bestämma över sin egen kropp. Istället för att stötta varandra och kräva förbättringar står vissa kvinnor och hejjar på dessa övergrepp. Är ni såna som tycker att våldtäcktsoffer också ska skylla sig själva? Ni borde skämmas!
  • Naturalia
  • missimi
  • lyckligmamma88

No borde läsa "Ina Mays guide to childbirth" där hon bla förklarar det här med att föda "stora" barn. Kroppen är gjord för att klara av sådant sedan försämras den förmågan avsevärt om man spänner sig, får panik, kniper, intalar sig att det inte kommer gå osv. Dock bör jag tillägga att det finns de som faktiskt inte är byggda för att föda abrn dvs har jättetrångt bäcken men detta är väldigt ovanligt..

• Rådjur

Men snälla ni - panik är väl inget man VÄLJER att få ... det kommer inifrån när man exempelvis känner att man håller på att förlora kontrollen över sin kropp. 
     Är väl inget konstigt att man blir skiträdd när man står inför en NY situation som man känner att man inte riktigt kan hantera ? 

Beundrar er som kan hålla er lugna trots att ni tvingas klämma ut något som känns som om det sitter fast, och även får någons arm instoppad som hjälp.

Svar på tråden Varnade på Bvc men ingen lyssnade