Tezz11 skrev 2013-02-20 12:32:17 följande:
Väntar tvåan om några veckor och många säger att allt kommer bli enklare än med första. Men det måste ju bero på vilket barn man får..?! Visst är man förberedd på ett annat sätt om vad som väntar men det är ju stor skillnad på att ha ett eller två barn. Och bara för att man redan tagit hand om ett barn behöver det ju inte bli lättare att ta hand om ett annat...
Hur har det varit för er? Med lättare menar jag att barnet kanske somnat lättare utan vaggning/famn, sovit mer/längre stunder, kanske i egen säng, kunnat trivas med att vara ensam en stund och inte krävt jättemycket stimulans för att vara nöjd o.s.v.
För oss var det enorm skillnad mellan nr 1 och 2
Med nummer 1 var första tiden KAOS och man oroade sig för minsta lilla. sen fick sonen rejäl kolik när han var 2 veckor som inte gav sig fören han var över 3 månader vilket gjorde att tyvärr blev första tiden med han stressande och man kände sej usel..
med nummer 2 var man förberedd på att det värsta kan hända men att det går över och vi visste redan från dag 1 tex att man inte kan övermata en bebis och att bebisar går inte sönder när man bär dom ;)
Vi körde ju massa sömn metoder på sonen tex sova i egen säng från dag 1 för annars kommer han aldrig sova i egen säng.. sluta ju med att vi gick o bar på en sovande grabb hela nätterna vilket är idiotiskt i dag o tänka på (för oss) så med tösen har vi ingen metod utan hon sov bäst i mitten av sängen och en dag helt självmant (nåja vi la henne i spjälis) somna hon i egen säng och sov där ..
Jag upplever att med barn 1 är det lite kaos men allt är ju nytt med barn nr 2 är man lite mera erfaren och man har ju redan en gång sett ett barns utveckling och allt är mera naturligt på nått vis.. så man blir nog redan från dag 1 mera avslappnad och man blir inte lika skräckslagen direkt det kommer ett skrik..
nu talar jag bara om egen erfarenhet finns ju lika många olika upplevelser som det finns föräldrar så jag hoppas ni kommer känna er avslappnade :)