• Sonam01

IVF behandling

Hej ! Jag är i behandling i Fertilietscentrum och läkaren har satt in ägget den 18 februari och nu vill jag veta att efter hur många dagar kan man testa om är man gravid eller. Läkaren sa att jag måste testa efter 21 dagar min jag är lite nervös ovh vill veta lite tidigt. Kan man testa efter en vecka ? Vad är tecken om man är gravid ?
  • Svar på tråden IVF behandling
  • Lady76

Hej! Jag tycker du ska vänta tiden ut. Många kan inte hålla sig och testar tidigare och testet kan visa att du är gravid men vid senare läge att du inte är det. Det finns nämligen en anledning till varför dom vill att du väntar ;). Symtom på graviditet kommer oftst längre fram och om du nu gjort ivf så antar jag att du tar progissar alltså vagitorier?? Dom ger grav liknande symtom o många blandar ihop dom. Mitt råd är att inte analysera dina symtom som kommer alldeles för mycke utan låt tiden löpa ut och försök lev så normalt du kan! Om du får mer ont än normal mensliknande smärta eller börjar blöda rikligt så kontakta barnmorska..annars slappna av och njut av tiden du har framöver..vet att det kan vara svårt men försök. Förmodligen kommer du känna av mensliknande molande värk,ömma bröst,kan ha bruna flytningar,trötthget,ökad hunger...osv...allt detta som oftast pga vagitorierna.. Jag håller tummarna för dig..Kramis

• solbarnet

Hej Sonam!

Har precis satt in ett embro jag med härrom dagen och frågade just det på fertilitetsmottagningen.

Anledningen att man skall vänta är att hcg hormonet måste hinna ökas i kroppen för att bli tillräckligt starkt så det visas på gravtestet!

Om du testar förtidigt kan du få missvisande svar!     

• Sonam01

Tack så mycket för era svar. Ska vänta till till 7 march som läkare sa. Ska höra av mig den  7 march.Glad

• Sonam01

En sak till att det är två dager soma jag har ont i ryggen. mest när jag står och arbetar. T.ex. Lagar mat, diskar eller duschar. Är det normalt ? Kan man göra något åt den ?

• Lady76

Det är normalt,äggstockarna har varit med om en pärs och du tar hormoner,det påverkar din kropp.
    Du behöver inte vara orolig för ryggont,det är förmodligen dina äggstockar som spökar,det kan stråla ut i ryggen då! =) 

• kattmamma

Hej Sonam01. Du bör vänta till utsatt TD eftersom det går ganska lång tid innan ägglossningssprutan går ut ur blodet och så länge den finns kvar kan du få ett felaktigt testsvar. Sedan är värk inget konstigt i samband med IVF både på grund av äggstockar, äggplock och progesteron.

• Sonam01

Läkare sa ingenting om när ska jag avsluta med vaginal tablett. Ska jag avsluta den dagen som är dags för gravidtest elle tidigare än denna dag ?

• kattmamma

Om de inte sagt något annat ska du antagligen ta dem till de tar slut. Är olika beroende på läkare. Jag  skulle ta till de tog slut, hört om andra som ska ta till TD och ytterliggare andra har även fått fortsätta ta några veckor där efter.

• kampfisken

Jag har också gått på fertilitetscentrum i sthlm, första ivf minus med en tredagarsodlat embryo!
    Mensen kom RD 11, FET på blastocyst blev minus RD 11!
    Ivf 2 med 2-dagars embryo blev pluss rd 9! (På mig går ovitrelle sprutan ut 5 dagar efter jag tagit den)
    Många kliniker har testdag 14 dagar efter ÄP men denna kliniken har 21 dagar!

Vagiatorer skall du ta fram till TD!

Lycka till, är själv i vecka 16 nu och allt känns ännu overkligt!

• Sonam01

Tack kampfisken. Hoppas att allt gå bra  med dig til slut och född ett söt babyHjärta

• kattmamma

Sonam01; mitt emellan. Gjorde den första behandlingen med korta proceduren i november och blev gravid men konstaterat MA i januari med skrapning några dagar senare. Tyvärr inga ägg till frysen så vi kommer antagligen att börja nästa runda om 3 veckor.

• Sonam01

Hej till alla ! Hur går det med er ? Själv sitter jag i soffan och väntar på mensen Tyst Mensen är på väg . Jag tror inte att jag kommer och li gravid den här månaden har mensvärk Och för några minuter sedan när jag gick på toa så såg lite rosa blöd på pappret. Jag visste från början att det kommer  inte gå bra. Men hoppas att ni alla ska lyckas. Har lite hopp ändå för mig själv. Vi för se vad som händer. RD 12 men insättning dag rd 13Obestämd  igår gråtade jag mycket vet inte varför ?

• kattmamma

Hej Sonam! Tycker inte du ska utgå från att du får mens förrän du verkligen fått det. Jag uppvisade alla de vanliga symtomen och hade mindre blödningar på nätterna och trodde att mensen bara var sen för att jag var spänd och fick ändå positivt testsvar.

• Sonam01

Kattmamma tack för ditt svar . Ja igår såg lite rosa blöd på pappret på toa men det försvann. Men ändå imorgon är det dags för mensenObestämd

• kattmamma
    Sonam01 skrev 2013-03-03 11:33:46 följande:
    Kattmamma tack för ditt svar . Ja igår såg lite rosa blöd på pappret på toa men det försvann. Men ändå imorgon är det dags för mensenObestämd
    Bara att hålla tummarna. Flört
  • Sonam01

Idag tryckte mitt bröst eftersom jag hade ont och jag såg att det kom liksom vatten från bröstet. Har ladrig hänt i mitt hela liv men idag för första gången kom liksom vatten från bröstet. Kan inte förstå varför ? Har tryckt flera gånger och det händer samma sak kommer lite vatten. Kan nån förstå det här ?Tungan ute

Svar på tråden IVF behandling