Lady Namárië skrev 2013-02-22 19:54:01 följande:
Nu missförstod du min mening. jag menade inte att det var absurt att samsova. Det som är knasigt är att hänvisa till vad som är natuuuurligt (i betydelsen "som djuren och de tidiga människorna") när det gäller moderna människor. Att sitta inne i ett uppvärmt hus framför datorn och skriva på internet för att häckla folk som inte lever som på stenåldern blir ju liksom lite... bakvänt.
Jag tycker att det är kanon om folk vill samsova, det var bara argumentationstekniken jag vände mig mot.
Jag kan bara instämma!
Ska jag tillägga några av mina egna tankar så är det att det verkar lika avigt att i förväg bestämma sig för att _inte_ samsova som att i förväga bestämma sig för att till varje pris samsova. Varför inte lyssna av barnet och se vad som verkar behövas för att det ska må bra? Varför inte känna av själv vad man vill när barnet väl är fött? Vad funkar och inte?
Varför krångla till allt? Man lyssnar på ungen, man lyssnar på sig själv och ev övriga familjemedlemmar, och kommer fram till vad som är bäst för alla parter. Alla ska må bra och helst få så mycket sömn som varje individ behöver.
Sen måste jag ju bara påpeka att det räknas som samsovning även att sova i samma rum, fast i olika sängar. Jag gillar bättre de engelska begreppen "co-sleeping" och "bedsharing", eftersom de är tydligare. I Sverige går båda begreppen under "samsovning", vilket kan förvirra ibland.