• LillWilden

Mittemellan-Målsman eller Praktiskt Päron - vilken föräldrastil har du?

Hej!
    Jag heter Moa Wirde och jag frilansar för Canvas8, en trendbyrå i London. Vi har fått ett uppdrag att ta reda på föräldra- och bebistrender i olika europeiska länder, däribland Sverige. Därför har vi utformat en undersökning som vi hoppas få så många svenska föräldrar som möjligt att svara på. Den tar bara sex minuter att genomföra och när du har svarat på frågorna får du reda på vilken typ av mamma eller pappa du är.

Vill du delta i forskningsprojektet? Följ den här länken:

http://www.surveygizmo.co.uk/s3/1165831/foraldraprofil

Stort tack på förhand!

Hälsningar Moa Wirde, frilansskribent- och researcher

• Svar på tråden Mittemellan-Målsman eller Praktiskt Päron - vilken föräldrastil har du?
  • lövet2

Har genomfört enkäten och har en liten synpunkt. Ang sömn, så utgår enkäten från att en baby skall och bör sova hela natten och att det på något vis ska vara föräldrarnas mål här i livet. Många känner inte igen sig i det, utan jag (och andra med mig) ser det som naturligt att en baby vaknar till på natten och att det växer bort när barnet blir lite större. Vi försöker alltså inte aktivt tvinga in babyn i ett onaturligt sömnmönster.

• Aniiee

Jag har också gått igenom ekäten, trots att jag inte har barn. Dels för att jag är intresserad av barn och barnuppfostran, och dels för att jag är intresserad av enkäter. Tog hjälp av en vän som har barn dock, jag satt liksom bara "bredvid", och nu sitter vännen bredvid mig när jag skriver detta. Vi har några synpunkter: (baserat på bebis 13-24 månader, märkte att enkäten ändrades lite när vi kryssade i."

1: Sömnbiten. lövet2 har en väldigt bra poäng.  Det kändes VÄLDIGT styrt mot att det önskvärda var att barnen ska sova hela natten i den egna sängen (känns bekant detta.....) Sista frågan hade bara två svarsalternativ. Vännen efterlyser ett svar i stil med "min bebis funkar så"

2: Lekbiten. Sista frågans svar var väldigt..... oneutral. Min vän önskade att det fanns ett svar som var något i stil med "Barn leker med det som finns framme, oberoende kön". 

3: Kärleksbiten. Min vän efterlyser "mellanalternativ" på frågan om man tycker att samhället lägger för mycket/för lite vikt vid att ge bebisar kärlek. Ett "lagom" svarsalternativ skulle sitta som en smäck. När det gäller vem som har sista ordet bör det finnas ett mamma&pappa alternativ, eller liknande.

Annars var det en bra enkät......  

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Vinterankan

Tänkte precis på samma sak som lövet2. Biten om sömn gick egentligen inte att svara på eftersom att vi inte ser sömnen som något problem trots att barnet vaknar ofta. Har aldrig försökt få mitt barn att sova hela natten, det kommer när det kommer. Och reagerade också på frågan om vem som har sista ordet gällande uppfostran. Jag och pappan har sista ordet båda två. Jag säger till honom, han säger till mig och vi båda anpassar oss efter varandra.

• Vinterankan

Instämmer också med anniiees synpunkter. Tänkte precis samma sak när jag kom till de frågorna.

• ThePointOfItAll

Har gjort enkäten, och det verkar som att de som gjort den antagligen inte har barn själva. Är det så?

Det var svårt att svara på många frågor, eftersom ett svar inte alltid stämde in med följande som jag tror förändrades beroende på föregående svar. Vissa frågor ville jag ge flera svar, då det oftast är väldigt upp och ned de första åren med sömnen(Både 2-åringen och 4-åringen kommer fortfarande till vår säng, nästan varje natt).

Håller med lövet2, jag vet att barn strular med sömnen och förväntar mig därför ett par kaosartade år. Med äldsta barnet var jag ung och okunnig, och använde mig av 5 mm vilket jag inte skulle göra nu när jag vet bättre, men det funkade ju vilket av enkäten skulle tolkas som att jag ansåg det vara ett bra sätt (nu skulle man ju se till det yngsta barnet förvisso och därför kryssade jag i enligt det yngsta).

• LillWilden

Hej allihopa,

Tack för era svar och synpunkter. Jag ska vidarebefordra dessa till de som utformade undersökningen och hör av mig när jag har svar på era funderingar.

Vänligen,

Moa

Svar på tråden Mittemellan-Målsman eller Praktiskt Päron - vilken föräldrastil har du?