Min man funderar på om vår relation är värd att rädda...
Hej,
Länge sen jag var här på familjeliv...jag hoppas på lite kloka ord antar jag.
Som rubriken låter så är vår relation i sitt sämsta skick just nu.
Vi har ett liv tillsammans sedan många år med två döttrar i lägre skolåldern.
Det är så här att jag har kännt sedan ca 2-3 år tillbaka att intresset för oss två som par har varit mindre och mindre från min man. Jag har försökt med mycket, weekendsresor och bio/restaurangbesök på tumanhand och en långpromenad, middag för oss själva hemma när barnen somnat osv...
Jag har alltid vetat om att min man inte är särkilt initiativrik, inte ens i sängen faktiskt men det har inte varit någon issue för mig. Jag har kännt att det varit ok, eftersom han alltid varit på och glad och visat uppskattning för det. Men som sagt, det försvann mer och mer.
Han vill helst inte prata om att det är dåligt, han har tyckt att det blir bra, att vi har barnen som gör att vi inte hinner med varandra och att det får vara så, det vänder ju äldre de blir osv.
Så har jag inte sett det alls, jag har ju hittat på saker för oss två just för att hålla lågan vid liv och inte trycka på ngn pausknapp bara för att vi har barn.
Eftersom jag behöver få reda på mer om vad som inte stämmer och om jag överreagerar så gick jag själv till en familjerådgivare. Efter tre besök så tyckte rådgivaren att även min man skulle vara med.
Efter ytterligare tre besök så har min man nu "erkännt" att han också har sett att vårt förhållande inte är bra men har väldigt svårt att se hur han skall bidra. Efter sista besöket förra veckan var det han som drog upp ämnet att skiljas, att han skulle fundera över vad det innebär. Vi var och har tills förra veckan bestämda mot det faktum att vi klarar allt och ingen av oss ville skiljsmässa men nu sitter han och ska fundera på det.
Jag blev rejält snopen att han tog upp detta då jag trodde att det inte skulle vara vår utväg utan att jobba på det, lära oss förstå varandra mer och det var syftet för familjerådgivningen. Blir faktiskt lite irriterad och arg när jag tänker på det. När han sa det så sa jag att då får väl jag också göra det...dvs tänka på vad en skiljsmässa innebär.
Jag tyckte inte heller att vi skall dra på det utan nämnde att det vore bra med en hint innan vår stora släktträff och den var nu i helgen. Det kom ingen hint, inget beslut eller yttrande om tankarna kring skiljsmässa alls...jag fråga inte heller utan antar att han borde säga till mig vad han kommer fram till.
Jag har också sen förra besöket sagt återigen att jag vill inte ge upp och skiljas, jag vill hitta tillbaka och längtar efter att få visa hur mycket jag tycker om honom. Jag vågar inte nu för att bli avvisad (igen).
Komiken i detta är att vi pratar med varandra nu och kan skratta ihop, är trevliga de stunder vi har ihop och jag har sagt att jag är tyst nu, låter oss slappna av för att se vad det kan ge...
Men nu till era kloka ord...vad tror ni om vår prognos? Och vad tänker en man på i denna situationen om ni får spekulera....jag vågar inte fråga honom än, måste låta honom vara ett tag.