Anonym skrev 2013-03-02 12:04:02 följande:
Och där stod det:
Handlingarna i ärendet genomgår, varefter tingsrätten meddelar följande: Beslut.
Tingsrätten förordnar med stöd av 1 § 1 st lagen (1999:997) om särskild företrädare för barn, advokaten NN, orten, till särskild företrädare för NN, att ta tillvara barnets fätt under förundersökningen och i efterföljande rättegång i anledning av den brottsmisstanke som framgår av bilaga A.
Jag vet vad som framgår av den bilagan skriver jag inte mer än att pappa till NN är misstänkt för misshandel.
Min fråga är nu, vad betyder detta?
Att det blir rättegång?
Vad händer under tiden isåfall, om pappa "förlorar" blir det vårdnaden han förlorar?
De andra barnen isåfall, hur blir det med vårdnaden av dem?
Frågorna börjar hopa sig.
Om en vårdnadshavare är misstänkt för ett brott mot barnet behövs en tillfällig vårdnadshavare under rättegång och förhör. Vanliga vårdnadshavaren kan av naturliga skäl inte företräda barnet. Det är en tillfällig åtgärd som avslutas efter förhör och rättegång.
Bara för att en förndersöknings har inletts betyder det inte att det blir en rättegång i brottsmålet.. Beror på vad som kommer fram under förhör mm.
Även vid en fällande dom i brottsmålet betyder det inte att vårdnad eller umgänge försviner med automatik. Det kan ske dels genom ett beslut av socialen plus förvaltningrätten, LVU, eller genom att en annan vårdnadshavare stämmer till tingsrätten om vårdnaden. Men är ett separat beslut från själva brottsmålet. Det kan också bli så att vårdnad om andra barn påverkas. Även utan fällande dom kan t ex det bli frågan om LVU.