• Anonym

Fick pappert ja väntade på från tingsrätten.

Och där stod det:

Handlingarna i ärendet genomgår, varefter tingsrätten meddelar följande: Beslut.
    Tingsrätten förordnar med stöd av 1 § 1 st lagen (1999:997) om särskild företrädare för barn, advokaten NN, orten, till särskild företrädare för NN, att ta tillvara barnets fätt under förundersökningen och i efterföljande rättegång i anledning av den brottsmisstanke som framgår av bilaga A.

Jag vet vad som framgår av den bilagan skriver jag inte mer än att pappa till NN är misstänkt för misshandel.

Min fråga är nu, vad betyder detta?
    Att det blir rättegång?
    Vad händer under tiden isåfall, om pappa "förlorar" blir det vårdnaden han förlorar?
    De andra barnen isåfall, hur blir det med vårdnaden av dem?
    Frågorna börjar hopa sig.           

• Svar på tråden Fick pappert ja väntade på från tingsrätten.
  • Anonym

Ja, vi har alla rätt att tycka olika.

• Anonym (abc)
    Anonym skrev 2013-03-02 13:52:49 följande:
    Ja, vi har alla rätt att tycka olika.

Det beror nog på graden av misshandel om vårdnaden ska ifrågasättas eller inte.

En klapp i baken på ett barn som bär blöja är ju inte samma sak som en riktigt ordentlig örfil (som ex). 
  • Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-03-02 14:27:28 följande:

Det beror nog på graden av misshandel om vårdnaden ska ifrågasättas eller inte.

En klapp i baken på ett barn som bär blöja är ju inte samma sak som en riktigt ordentlig örfil (som ex). 
    Nä, de e de kanske inte, men om skolan anser att de e så pass att de anmäler till soc, som i sin tur anmäler till polis, och de väljer att INTE lägga ner, som i detta fallet, då tycker jag verkligen inte att man har rätt till sina barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 14:41:35 följande:
    Nä, de e de kanske inte, men om skolan anser att de e så pass att de anmäler till soc, som i sin tur anmäler till polis, och de väljer att INTE lägga ner, som i detta fallet, då tycker jag verkligen inte att man har rätt till sina barn.

Du tycker inte det? Umgängesrätten kommer han att ha, vad du än tycker.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 14:46:30 följande:
    Du tycker inte det? Umgängesrätten kommer han att ha, vad du än tycker.
    Nä, jag kan inte tycka att det är ok.
    Klart att jag får följa rättens beslut, men min åsikt har jag fortfarande rätt till. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 14:52:30 följande:
    Nä, jag kan inte tycka att det är ok.
    Klart att jag får följa rättens beslut, men min åsikt har jag fortfarande rätt till. 
    Okej.
    Rätten kommer inte att ta ifrån honom vårdnaden oavsett vad. Varför har du redan dömt pappan?
  • Anonym

För att det inte är första gången det görs en anmälan mot honom/hans sambo....
    Tidigare har ärende lades ner.

När 3 av 5 barn säger att det är så, då väljer jag givetvis att lyssna på dem...

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 15:00:08 följande:
    För att det inte är första gången det görs en anmälan mot honom/hans sambo....
    Tidigare har ärende lades ner.

När 3 av 5 barn säger att det är så, då väljer jag givetvis att lyssna på dem...

Då var han/hon oskyldiga tidigare.

Okej men du har inget sett?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 15:01:08 följande:
    Då var han/hon oskyldiga tidigare.

Okej men du har inget sett?
    Jag bor 10 mil bort, svårt att se något då. Och jag har aldrig trott att jag ska behöva syna mina barns kroppar var gång vi träffas....
  • Kjell2
    Anonym skrev 2013-03-02 12:04:02 följande:
    Och där stod det:

Handlingarna i ärendet genomgår, varefter tingsrätten meddelar följande: Beslut.
    Tingsrätten förordnar med stöd av 1 § 1 st lagen (1999:997) om särskild företrädare för barn, advokaten NN, orten, till särskild företrädare för NN, att ta tillvara barnets fätt under förundersökningen och i efterföljande rättegång i anledning av den brottsmisstanke som framgår av bilaga A.

Jag vet vad som framgår av den bilagan skriver jag inte mer än att pappa till NN är misstänkt för misshandel.

Min fråga är nu, vad betyder detta?
    Att det blir rättegång?
    Vad händer under tiden isåfall, om pappa "förlorar" blir det vårdnaden han förlorar?
    De andra barnen isåfall, hur blir det med vårdnaden av dem?
    Frågorna börjar hopa sig.           
    Om en vårdnadshavare är misstänkt för ett brott mot barnet behövs en tillfällig vårdnadshavare under rättegång och förhör. Vanliga vårdnadshavaren kan av naturliga skäl inte företräda barnet. Det är en tillfällig åtgärd som avslutas efter förhör och rättegång.

Bara för att en förndersöknings har inletts betyder det inte att det blir en rättegång i brottsmålet.. Beror på vad som kommer fram under förhör mm.

Även vid en fällande dom i brottsmålet betyder det inte att vårdnad eller umgänge försviner med automatik. Det kan ske dels genom ett beslut av socialen plus förvaltningrätten, LVU, eller genom att en annan vårdnadshavare stämmer till tingsrätten om vårdnaden. Men är ett separat beslut från själva brottsmålet. Det kan också bli så att vårdnad om andra barn påverkas. Även utan fällande dom kan t ex det bli frågan om LVU.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 15:04:41 följande:
    Jag bor 10 mil bort, svårt att se något då. Och jag har aldrig trott att jag ska behöva syna mina barns kroppar var gång vi träffas....
    Du borde väl kolla om dom säjer att dom blir misshandlade?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 15:12:44 följande:
    Du borde väl kolla om dom säjer att dom blir misshandlade?
    Vad är du efter?
    Att ja e den dåliga föräldern som inte kollar om mina barn har sår, blåmärke eller annat på kropparna???
    Hur gör man med den psykiska  misshandeln då,
    För den kan du inte se???
Svar på tråden Fick pappert ja väntade på från tingsrätten.