Avstånd mellan barnen.
Du vill ha två barn, hår långt mellan barnen är ultimat enligt dig?
Motivera gärna!
Du vill ha två barn, hår långt mellan barnen är ultimat enligt dig?
Motivera gärna!
Jag hade två år mellan mina äldstadöttrar och det var vidrigt måste jag säga och jag skukle aldrig rekomendera det
Sen väntade jag i åtta år innan jag skaffade en till, så de stora var åtta och tio år, det tyckte jag var underbart för jag han med alla barn så mycket som de behövde.
Nästa kom fem år senare och det var kanon det också så jag tror att bara de stora är lite mer självgående så de har lite annat att pyssla med än hpnga efter mamma är en bra ålder
Såg att ni pratade om att de inte blir vänner men det är väl inte därför man skaffar syskon till sina barn? Det kan de väl förhoppningsvis skaffa sjäva va
Min äldsta är i dag 21 år och hon älskar att ha sina små syskon hos sig och pyssla om dem riktigt ordentligt och de har en väkdigt nära relation med varandra och det är väl det viktigaste eller?
Såg att ni pratade om att de inte blir vänner men det är väl inte därför man skaffar syskon till sina barn? Det kan de väl förhoppningsvis skaffa sjäva va
Min äldsta är i dag 21 år och hon älskar att ha sina små syskon hos sig och pyssla om dem riktigt ordentligt och de har en väkdigt nära relation med varandra och det är väl det viktigaste eller?
Jag tror att 4 år är ultimata. Men jag valde att ha tre år.
Och jag tror inte att det finns något ultimat. Jag har tre barn. Mellan de första barnen är det nära åldersmässigt - 16 månader. De har en enorm trygghet i varandra, leker väldigt bra tillsammans men även mycket konflikter. Ultimat? Vet ej. Finns fördelar och nackdelar med att ha dem nära. Vårt tredje barn kom när yngsta var 4 och äldsta 5,5. Helt annorlunda. Ultimat? Vet ej. Finns fördelar och nackdelar med att ha längre mellan barnen.
Vår kombination är ultimat för OSS . Vi har de barn vi önskar, alla har varit väldigt planerade och önskade. Vi har valt att skaffa barn när vi velat ha barn och valt att skaffa barn.....och har haft naturen på vår sida och blivit gravida snabbt = efter eget val.
Hur våra barns relation kommer att vara om 5, 10, 15, 20 år har jag ingen aning om. Jag hoppas att de har en nära och kärleksfull relation.....att de vet att de alltid har varandra och den trygghet som ett syskon kan innebära. Eller så vill de inte veta av varandra - det vore sorgligt då de är väldigt nära nu. Det kommer oavsett inte att bero på åldersskillnaden. Det är 7 år mellan mig och min syster. Vi har en väldigt nära relation. Det är inte bättre eller sämre att ha långt eller nära åldersmässigt. Bara olika .-).
Får väl tillägga att enklast som förälder är det ju med många år mellan barnen. Men det var ju inte riktigt frågan .
Våran dotter är 5 nu och ska vi ha ett till så får det bli om ca 2 år :). då är dottern 7 och börjat komma in i skolan så hon vant sig lite med de och sen kan en bebis komma :).
Det kommer vara 9 månader mellan våra, kommer bli väldigt spännande o se hur vi klarar det :)
(Lillkillen är familjehemsplacerad hos oss sen födsel, och drygt en månad senare fick vi reda på att vi hade ett eget på g)
Jag har nästan två år mellan mina. Det är tufft, men kul! De har mycket roligt tillsammans.
Jag har fyra barn och det skiljer 5 år mellan 1an och 2an, 7 år mellan 2an och 3an och sedan 2år mellan 3an och 4an.
Det jag kan säga är att det såklart är både för och nackdelar med alla åldrar.
Fick jag välja och göra om så hade jag nog velat ha dem äldsta lite tätare!
Minst 3 år säger jag. Har själv 3 år 9 mån mellan mina. Hade väl egentligen inte velat ha längre mellan för vi hade tänkt oss en trea och jag vill inte bli urgammal innan. Men hade tänkt ha 5-6 år mellan nr 2 och 3 för att jag tycker det är jättebra med bara ett barn som är litet åt gången. Väldigt skönt om de andra två är större och mer självgående. Min äldsta son har varit lite sen av sig, och den lilla är väldigt tidig i utvecklingen, så i praktiken känns det som om det skiljer mindre än 3 år 9 mån mellan mina. Nu är de drygt 2 år samt 6 år gamla. De leker ofta men bråkar och slåss ännu mer. Vill ha samma saker och det är väldigt mycket konkurrens tyvärr. Jag tror det blir så för att de är "täta" i ålder.
Är 6 år mellan mig o min store bror, vi lekte sällan efter jag fyllt 4. Sen var det inte kul med lilla systern . Blir 3 år mellan mina, alla kompisar har 2 år mellan deras har sagt åt mig och få ett till år så det blir 3-4 år i mellan barnen.
Det är bullshit att man blir bättre vänner om det skiljer väldigt lite i ålder mellan barnen.
Jag lekte suveränt med min 3 år äldre bror (är kvinna) medan flera i min omgivning hade nästan jämnåriga syskon och de var rena fienderna. Trots att de dessutom var av samma kön.
Man ska skaffa barn när det känns rätt. Inte efter vad som "blir roligast för barnen." Det är dessutom bevisat i olika studier att barnen vanligtvis mår bättre av att bli 3-4 år innan nästa kommer då den äldsta får sin viktiga tid av uppmärksamhet. Därmed inte sagt att det måste vara så. Det är bara vad jag har läst.
Finns seriösa studier på sånt här. Ultimat i generella termer skall vara ca 3 år. Då har det äldre barnet kommit igenom den fas då hen är som mest beroende av föräldrarna.
3!
Tillräckligt stor skillnad för att det ska gå att prata med det stora barnet, det går oxå att låta stora se film el spela ibland så man får tid med bebis och samtidigt tillräckligt nära i ålder för att de ska kunna börja leka ihop hyfsat tidigt o ha ordentligt utbyte av varandra.
Min son kommer att vara 3,5år nu när syskonet kommer och det känns som perfekta åldern. Han är stor nog att vi kan prata med honom om bebis, han längtar lika mkt som vi föräldrar och tycker att det ska bli så spännande. Vi slipper syskonvagn, han klär på sig själv, är utan blöja och man kan få lite hjälp samtidigt som man kan hitta på roliga saker med bara honom som han kommer uppskatta :)