• Äldre 6 Mar 11:32
    8789 visningar
    19 svar
    19
    8789

    Till er som gjort Resan, primärt Slovakien

    Vi går i väntans tider, vår ansökan har varit i spel i Bratislava sedan augusti. Vi har börjar spåna lite på det här med resan till, och även från, Slovakien. Jag ser på forumet här att det är flera som adopterat just från Slovakien och det verkar väldigt bra där nere.

    Rent praktiskt, hur reste ni? Flyg till och från vad, eller kanske tåg? Körde ni egen bil? Den andra praktiska aspekten är ju att resa med att barn som inte är vårt, som jag förstått saken är det rent tekniskt ett fosterbarn första tiden. 

  • Svar på tråden Till er som gjort Resan, primärt Slovakien
  • M I M M I
    Äldre 6 Mar 13:24
    #1

    Har inga erfarenheter att dela med mig av, men vi hoppas kunna adoptera från Slovakien, så jag följer gärna din tråd.

    Hoppas att det börjar röra lite på sig i landet snart! Lycka till!!

  • Äldre 8 Mar 00:37
    #2

    Hi, sorry but I can't speak your language.
    I suggest going to Slovakia by car.
    We did that last year and we could carry with us everything we need for our child.
    Besides we needed a car ! We stayed in a city which was more than an hour far from the detský domov.
    The court, then, was in a different city, too.
    Our child was rather confused and so I can't immagine how he could react to a plane or a train  journey.
    Since Slovakia is a (wonderful)  place you can reach easily by car we decided to take advantage of this fact.

  • Äldre 3 Apr 05:23
    #3

    Vi hämtade två barn för 3,5 år sen från Slovakien Kosice. Vi flög från Umeå mellanlandade på Arlanda och i Bratislava och likadant på hemvägen. Allt gick väldigt bra och smidigt, hyrde bil några dagar i Kosice men vi bodde centralt så annars åkte vi mycket buss under vistelsen där. 
    Man får med sig papper av advokaten om domstolsbeslutet på att man har barnen som fosterbarn och de papperna kan man visa upp på flygplatsen om det behövs, men det var ingen som frågade efter de papperna då vi reste.
    Även under vistelsen där innan domstolsbesutet fick vi ett papper som vi skulle ha med oss om någon skulle ifrågasätta om barnen var våra, men det behövde heller aldrig visas upp. 
    Vi åkte även till Turkiet innan adoptionen gått igenom och hade då ett intyg från vår socialsekreterare men inte heller då behövde vi visa upp det trots att efternamnen var olika, så det verkar inte vara nåt som flygbolagen bryr sig om.
    Vi väntar oxå och har nu väntat i 18 månader...så jag hoppas att det börjar röra på sig snart.

  • Äldre 13 Apr 14:45
    #4

    Jag blev glad av att se din tråd och följer gärna den och hoppas på att någon som har gjort resan kan berätta lte. Vi har väntat på BB i 9mån och hoppas att det snart ska ringa i telefonen...

  • Äldre 14 Apr 21:54
    #5

    Hoppas också att det rasslar till mer än vad det gjort sen vi skickade in våra papper. (6 månader sen)
    Någon mer av er som har syskonmedgivande?
    AK sa att det fanns 3 familjer som har medgivande för syskon totalt.

    18 månader låter jättedrygt, som sagt, hoppas det kommer flera besked nu innan sommaren!

  • Äldre 17 Apr 12:59
    #6

    Hej!

    Vi "gjorde resan" för snart tre år sedan. Allt gick över förväntan med vår son, och har så gjort även sen vi kom hem. Vi är enormt stolta över honom och älskar honom så mycket!

    Dock var resan inte helt rolig. Dels beroende på att vi drabbades av en tragedi i familjen precis när vi skulle åka, men även på att processen där inte gick till så som vi väntat oss.

      

       
     
       

      

         

  • Äldre 17 Apr 13:13
    #7

    Min dator skojar lite med mig och inlägget slank iväg för fort... Vill nån veta mer går det att inboxa mig.

  • Äldre 18 Apr 17:19
    #8

    Camarogirl: jag vill gärna veta mer!

  • Äldre 19 Apr 18:15
    #9

    Camarogirl: jag vill också gärna veta mer

  • Äldre 28 Apr 03:19
    #10

    Vi väntar syskon =) igen, men dom har sagt att det kan ta lite längre tid för oss då vi redan har 2 barn, så bli inte så förskräckt över vår långa väntetid, andra som inte redan har barn behöver inte vänta så länge och om vi hade önskat ett barn så hade det gått fortare säger dom.

  • Äldre 29 Apr 09:00
    #11

    Vi har tänkt att köra bil till Slovakien. Vi funderar på vad vi ska ta med oss. Är det någon som kan ge några tips.

  • Äldre 2 May 12:57
    #12

    VI blev anvisade en lägenhet, och elkontakterna satt i barnets ögonhöjd i alla rum. Så petskydd till kontakter, hade vi önskat ta med oss.

    Dessutom glömde maken sin litteruatur hemma, och det var INTE lätt att hitta en bok på engelska, fast vi var i en stor stad. Det fanns liksom inte. Däremot var det rätt häftigt att se Camilla Läckberg och andra svenska deckarförfattare på slovakiska i hyllorna...!  1

  • Äldre 3 May 16:08
    #13
    Camarogirl skrev 2013-05-02 12:57:07 följande:

    VI blev anvisade en lägenhet, och elkontakterna satt i barnets ögonhöjd i alla rum. Så petskydd till kontakter, hade vi önskat ta med oss.

    Dessutom glömde maken sin litteruatur hemma, och det var INTE lätt att hitta en bok på engelska, fast vi var i en stor stad. Det fanns liksom inte. Däremot var det rätt häftigt att se Camilla Läckberg och andra svenska deckarförfattare på slovakiska i hyllorna...!  1


    Tack för tipsen!
  • Äldre 12 Aug 19:40
    #14
    Vi bilade ner och hem från Umeå. Tog ce 3 dagar åt varje håll. Perfekt med egen bil då bussar och tåg inte är det bästa :) Däremot tågresa genom bergen som dagsutflykt är kanon.
    Vi hade med oss kläder till barnen, bilbarnstolar för hemfärden, svenska videofilmer (Emil, pippi, frm myror....) Allt för att de snabbt skulle komma igång med svenskan (De var lite äldre).

    Egna lakan till både oss och barnen att ha i lägenheten, termometer, Alvedon,Ipren, plåster mm :)
    Varsitt gosedjur att ge barnen då vi möttes och DVD-filmen med barnen på. De hade inte sett de själva och de tyckte det var jättehäftigt och hade skoj.

    DATOR!!! Internet är fritt i Slovakien. På stan kan man surfaa gratis mot att köpa en kopp kaffe på ngt cafe. I lgh lyckades vi koppla upp oss mot olika nät lite olika tidpunkter på dagen/kvällen. (Vi fick flytta runt datorn lite i lgh för att få kontakt ;) )

    Ordan skypekonton med dem därhemma...ovärderligt...bygger upp kontakten redan på plats.

    Ordna mobiltelefonkonto på plats och ha slovakiskt nummer, mycket billigare. Vår tolk hjälpte oss!!

    Annars bara packning som en semesterresa. Slovakien är både ett modänt och gammalt land. Finns massor av fina saker att handla och köpcentrum.

    Kom ihåg badkläder. I badhuset vi fann var vattnet från varma källor och de kylde ner det för att man skulle kunna bada i det så inget klor där inte :)

    Det var lite resetips det :)
  • Äldre 12 Aug 19:42
    #15
    Zafarimannensfru....blir nyfiken då du skrev att ni utgick från Umeå!!!
    Bor ni i närheten?
    Vi utgick också från Umeå :)
  • Äldre 12 Aug 19:48
    #16

    Och så ett inlägg till då :)
    Från vilka städer har ni adopterat som kommit hem med era barn?
    Vore så skoj att få kontakt med någon från samma ställe. Kanske vi har foton på varandras barn?
    Våra är från Martin!

  • Äldre 16 Aug 22:51
    #17

    Flerbarnspappa...Barnet/barnen är era. De är bar apre-adoptiva. Ni har fulla föräldrarättigheter gällade skola, dagis, sjukvård mm, barnbidrag. Men ni måste kontakta Slovakien för ev större beslut...typ operationer, sövningar för undersökningar mm. Detta är inget problem...ni får godkänande från barnhemmet/ myndigheterna beroende på hur barnet bott. Så det är ingen som kan komma och säga att barnet inte får bo hos er som ett familjehemsplacerat barn. Det är ERT barn, men ni har tid på er att känna att ni fungerar som familj. Därav de första uppföljningarna det första året.
    Sedan ansöker ni i svensk tingsrätt efter 9 månader att NI vill genomföra adoptionen.

    Vårt tips. Bila ner,,,suveränt att ha egen bil där!!
    Lycka till!

  • Äldre 30 Aug 17:15
    #18

    Är det någon mer som ska till Östeuropaträffen i Göteborg? Hoppas att det snart kommer igång igen, fram till ett års väntan tyckte jag att det var ok, men nu börjar det bli drygt....

  • M I M M I
    Äldre 30 Aug 22:25
    #19

    Sandra vi ska!! jag hoppas med att det kommer ingång med flera bb nu snart, gärna redan nästa vecka! Vi väntar otåligt på att få börja göra iordning våra papper, antingen till Slovakien eller till Tjeckien. Vore skoj att heja på varandra på träffen!

Svar på tråden Till er som gjort Resan, primärt Slovakien