• Anonym (Trött förälder)

Ändra vart studiebidraget går

Hej

Min dotter har nu flyttat hem till mig på heltid. Hon och hennes andra förälder har bråkat väldigt mycket de senaste åren och tjejen har tjatat om att få flytta hit men inte fått (vi har haft vv)

Men nu vid senaste bråket fick dottern nog och tänker inte bo där nå mer. Hon är snart 17 år gammal så jag anser att hon är tillräckligt gammal för att ta det beslutet själv.

Andra föräldern vägrar skriva under flyttanmälan  men om jag förstått det rätt så kan man själv göra en flyttanmälan ifrån det man är 16 år så det är ju lätt löst. Däremot så vägrar föräldern skriva över studiebidraget och vägrar även ge pengarna till dottern om hon inte flyttar dit igen...

Så hur löser man det? Går det att ändra vem som får studiebidraget, eller är det kört när inte ena föräldern vill skriva på pappret?

• Svar på tråden Ändra vart studiebidraget går
  • Anonym (Wildrat)

Nu när du har dottern heltid har ska den andra föräldern betala underhåll... Då får du in pengar motsvarande studiebidraget som du kan ge till dottern om den andra föräldern trilskas. Vill hen inte betala så sök via försäkringskassan, då har hen inget att säga emot.

• Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2013-03-07 09:19:44 följande:
    Nu när du har dottern heltid har ska den andra föräldern betala underhåll... Då får du in pengar motsvarande studiebidraget som du kan ge till dottern om den andra föräldern trilskas. Vill hen inte betala så sök via försäkringskassan, då har hen inget att säga emot.
    HON.
    Anonym skrev 2013-03-07 09:13:31 följande:
    Tyvärr är det så. Har mamman en knepig ekonomisk sits? Om hon haft bostadsbidrag osv för att klara hyran så har det minskats i och med att dottern flyttat. Då kan det bli väldigt tufft tills hon hittar ett billigare boende. Det kan vara en orsak att hon behåller pengarna som hon inte ska ha. Bara en tanke alltså.

Nej hon är rejält högavlönad så ekonomiskt har hon inget behov alls av studiebidraget och några andra bidrag lär de knappast ha. Vi kom även överrens om för några år sen att dottern skulle ha sitt barnbidrag/studiebidrag själv.
    Barbamamah skrev 2013-03-07 09:19:38 följande:

Kontakta familjerätten i din kommun och boka tid för ett samarbetssamtal. Det blir svårare för henne att vara rabiat tillsammans med en tredjepart. De är opartiska och kan hjälpa er att komma överens. Angående folkbokföringen, det kan hon inte vägra för det är skatteverket som bestämmer och inte hon. Om det blir så att dottern bor heltid hos dig istället så bör hon också vara folkbokförd hos dig (enligt lagen). Om mamman vägrar skriva på så skickar du bara in papprena utan hennes namnteckning och så utreder skatteverket var dottern ska vara folkbokförd. Och om hon bor heltid hos dig så bör du också söka om underhåll. Med tanke på att hon inte är samarbetsvillig så gör du det enklast genom försäkringskassan.

Folkbokföringen blir inget problem, det kan dottern göra själv utan att nån av oss föräldrar skriver under. Det kan man tydligen göra ifrån 16-års ålder om jag läst rätt.
    Anonym (Wildrat) skrev 2013-03-07 09:19:44 följande:
    Ja, här fick jag ju en idé. Hade inte tänkt kräva underhåll men kan ju helt enkelt informera om att antingen ser hon till att föra över pengarna till dottern/alt. skriver över det till mig. Eller så söker jag underhåll via försäkringskassan, så dottern får sina pengar den vägen. 
  • SupersurasunkSara

Vi flyttade nyss och då fick min 16 åringa dotter lov att skriva under fltytanmölan hon med så det stämmer att din dotter kan göra det själv.

Om dottern bor hos er på heltid så ska mamman betala underhåll, minimum äe 1273 kr per månad och det kan ni ta via FK, de tar sen kontakt med mamman och räknar ut hur mycket hon i sin tur ska betala tillbaka till FK.

Ring också CSN när folkbokfringen är ändrad och fråga dem, jag vet inte hur de ställer sig om dottern har ett eget konto i sitt namn. Eg är det faktiskt banken som ordnar med utbetalningarna, så de kanske kan hjälpa er? Jag fick dotterns första utbetalning på avi och fick själv gå till Swedbank och ändra konto, deras pappas underskrift behövdes inte, men det kanske beror på att jag haft barnbidraget tidigare? Det är värt att fråga på banken iaf.     

• Anonym
    Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-08 08:47:16 följande:
    Ja, här fick jag ju en idé. Hade inte tänkt kräva underhåll men kan ju helt enkelt informera om att antingen ser hon till att föra över pengarna till dottern/alt. skriver över det till mig. Eller så söker jag underhåll via försäkringskassan, så dottern får sina pengar den vägen. 
    Kanonbra! :) Du kan också "hota" med att stämma henne på underhåll och då kommer hon inte undan med ynka 1273 för en tonårsdotter...
  • nuharjagbytt

Beträffande studiebidraget. När de är under 18år får pengarna inte gå direkt in på deras konto. När de fyllt 18 ska pengarna gå direkt till dem. Det var åtminstone så jag uppfattade det när sonen började få studiebidraget.
    Jag tror att TS redan har koll på detta men inte andra.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-08 08:51:40 följande:
    Vi flyttade nyss och då fick min 16 åringa dotter lov att skriva under fltytanmölan hon med så det stämmer att din dotter kan göra det själv.

Om dottern bor hos er på heltid så ska mamman betala underhåll, minimum äe 1273 kr per månad och det kan ni ta via FK, de tar sen kontakt med mamman och räknar ut hur mycket hon i sin tur ska betala tillbaka till FK.

Ring också CSN när folkbokfringen är ändrad och fråga dem, jag vet inte hur de ställer sig om dottern har ett eget konto i sitt namn. Eg är det faktiskt banken som ordnar med utbetalningarna, så de kanske kan hjälpa er? Jag fick dotterns första utbetalning på avi och fick själv gå till Swedbank och ändra konto, deras pappas underskrift behövdes inte, men det kanske beror på att jag haft barnbidraget tidigare? Det är värt att fråga på banken iaf.     
    CSN betalar inte ut pengar till personer under 18 år. Så det går till vårdnadshavaren. För att ändra mottagare behöver båda skriva på.

Föräldern som är mottagare kan göra en direktöverföring till barnets konto.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-08 09:04:54 följande:
    CSN betalar inte ut pengar till personer under 18 år. Så det går till vårdnadshavaren. För att ändra mottagare behöver båda skriva på.

Föräldern som är mottagare kan göra en direktöverföring till barnets konto.
    Jag såg det sen, men det gick inte att klistra in texten som jag hittade. Jag gör ett nytt försök
    Utbetalning till den andra föräldern

Om du och dina föräldrar vill att CSN ska betala ut studiehjälpen till den andra föräldern, ska de ansöka om det på blanketten "Ändring av betalningsmottagare mellan vårdnadshavare - studiehjälp". Du hittar blanketten i menyn till höger. Du kan även ringa eller e-posta oss för att beställa blanketten.

Om dina föräldrar vill dela på studiehjälpen, ska de ansöka om det på blanketten "Ansökan om delad utbetalning". Båda föräldrarna måste då vara vårdnadshavare. Blanketten beställer du genom att ringa eller e-posta oss.

Om dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig, måste båda föräldrarna skriva under blanketterna. Om den ena föräldern inte kan delta i vårdnaden på grund av exempelvis frånvaro eller sjukdom, kan det räcka att en förälder skriver under.

Nu gick det nog.. Som det står, båda måste skriva under, men jag kan tycka att det är värt en jurist av princip, även om man inte behöver pengarna.
  • Barbamamah
    Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-08 08:47:16 följande:

Din dotter (eller du som boförälder) ska ha studiebidraget OCH du som boförälder är berättigad till ett underhåll för barnet. INTE antingen eller.
  • SupersurasunkSara
    Barbamamah skrev 2013-03-08 09:34:38 följande:

Din dotter (eller du som boförälder) ska ha studiebidraget OCH du som boförälder är berättigad till ett underhåll för barnet. INTE antingen eller.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-08 09:08:25 följande:
    Jag såg det sen, men det gick inte att klistra in texten som jag hittade. Jag gör ett nytt försök
    Utbetalning till den andra föräldern

Om du och dina föräldrar vill att CSN ska betala ut studiehjälpen till den andra föräldern, ska de ansöka om det på blanketten "Ändring av betalningsmottagare mellan vårdnadshavare - studiehjälp". Du hittar blanketten i menyn till höger. Du kan även ringa eller e-posta oss för att beställa blanketten.

Om dina föräldrar vill dela på studiehjälpen, ska de ansöka om det på blanketten "Ansökan om delad utbetalning". Båda föräldrarna måste då vara vårdnadshavare. Blanketten beställer du genom att ringa eller e-posta oss.

Om dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig, måste båda föräldrarna skriva under blanketterna. Om den ena föräldern inte kan delta i vårdnaden på grund av exempelvis frånvaro eller sjukdom, kan det räcka att en förälder skriver under.

Nu gick det nog.. Som det står, båda måste skriva under, men jag kan tycka att det är värt en jurist av princip, även om man inte behöver pengarna.
    Absolut! Sen borde Ts kunna göra en polisanmälan för bedrägeri eller liknande, för pengarna ska komma dottern tillgodo och det gör de inte idag.
    Anonym skrev 2013-03-08 09:41:49 följande:
    Absolut! Sen borde Ts kunna göra en polisanmälan för bedrägeri eller liknande, för pengarna ska komma dottern tillgodo och det gör de inte idag.

Fast nu försöker jag mildra konflikten mellan dottern och hennes mamma och inte göra den värre... Så några polisanmälningar eller stämningar blir det inte.

Kommer inte heller att kräva underhåll om hon ser till att dottern får sitt studiebidrag. Har inget behov av de pengarna och ser inte att vi kommer att få nån direkt skillnad i utgifter av att ha henne här på heltid istället för vv. Blir lite extra i matpengar men inte mycket.

Min förhoppning är att när mamma och dotter får vara ifrån varandra ett tag så funkar det bättre och dottern kommer att vilja vara där igen då hon även har nya syskon där som saknar henne.  
    Adressändring blir det däremot därför att dottern vill det själv samt att hon har rätt till busskort till skolan när hon här skriven här.  
  • Anonym
    Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-08 10:42:00 följande:

Fast nu försöker jag mildra konflikten mellan dottern och hennes mamma och inte göra den värre... Så några polisanmälningar eller stämningar blir det inte.

Kommer inte heller att kräva underhåll om hon ser till att dottern får sitt studiebidrag. Har inget behov av de pengarna och ser inte att vi kommer att få nån direkt skillnad i utgifter av att ha henne här på heltid istället för vv. Blir lite extra i matpengar men inte mycket.

Min förhoppning är att när mamma och dotter får vara ifrån varandra ett tag så funkar det bättre och dottern kommer att vilja vara där igen då hon även har nya syskon där som saknar henne.  
    Adressändring blir det däremot därför att dottern vill det själv samt att hon har rätt till busskort till skolan när hon här skriven här.  
    Visst det förstår jag. Men du kan ta ett allvarligt snack med henne och påtala att det förmodligen är olagligt att behålla studiebidraget då det inte kommer dottern tillgodo. Och att du kan upplysa om att föräldrar har försörjningsskyldighet oavsett hos vem barnen bor. För hon verkar inte förstå det. Sen behöver du självklart inte göra slag i saken.

Om mamman har fler barn så får hon flerbarnstillägg också, och när dottern skriver sig hos dig och bor heltid så förlorar mamman flerbarnstillägg för henne.
Svar på tråden Ändra vart studiebidraget går