• augmamma

Hur länge låter ni storasyskon vara hemma efter förlossning nr 2?

Ja, som rubriken lyder: hur länge låter ni storasyskonet vara med hemma från dagis då småsyskon kommit? Inte alls, pappans 10 dagar, mer eller mindre? Hur gammal är/var storasyskonet då småsyskonet kom?

• Svar på tråden Hur länge låter ni storasyskon vara hemma efter förlossning nr 2?
  • pamilya

Sonen som blir 4 i sommar och storebror i slutet av mars kommer få gå till förskolan efter 2-3 veckor.
    Han uppskattar inte att hållas hemma oavsett om vi hittar på en massa bus eller inte. Han var hemma 5 veckor över jul och det var inte kul. Han saknade sina vänner på förskolan.
    Han kommer ändå få vara hemma under sommaren så självklart ska han få umgås med sina vänner fram tills dess.
    Vår förskola är inte heller inte förvaringsplats utan en pedagogisk verksamhet.

• saua83

Vår dotter kommer vara strax över 3 år när syskonet kommer i juli sen börjar terminen på förskolan i mitten på augusti så då börjar hon sina 15 timmar! Så det blir väl allt mellan 3-6 veckor...

• canviva

Vårt barn var 3 år och 10 mån när syskonet kom. Första natten sov vi kvar på bb och då fick äldsta barnet sova hos farmor. När vi kom hem hela familjen så satt jag med bebis och maken lekte med sonen. Vår plan var att han skulle vara hemma med oss i 10 dagar och sedan vara på dagis några dar i veckan. Dagen efter vi kommit hem sa han: nu vill jag till dagis, vi försökte övertala honom att vara hemma med oss och att vi skulle leka i parken äta lunch på köpcentrum osv. Han vägrade och skulle prompt till sitt älskade dagis med kompisarna och aktiviteter. Vi bor precis bredvid dagis och gick förbi på promenad men han bara vinkade och ville inte gå hem. Jag är fortfarande fl och när jag har honom hemma så åker vi till stan och går på museum el liknande annars vill han bara till dagis. När jag hämtar säger han varje dag, kom inte så tidigt jag är mitt i leken! Tror att det skulle vara skillnad att ha en 18 mån som får syskon då är det ju fortfarande en bebis som inte klarar ngt själv.

• cosinus

Mina barn har varit i krokarna av 2 år när de fått syskon (25 månader, 23 månader och 27 månader).

Fjärde barnet är född mitt i sommaren så då var ju alla hemma men de andra gångerna har inte storasyskonen varit hemma alls.

Jag har blivit kvar ett antal dagar på förlossning/neo och pappan har fortsatt jobba som vanligt med storasyskonen på dagis. Tagit kortare dagar och så hälsat på oss på kvällen. Så när jag väl kommit hem har de stora redan hunnit gå en vecka som vanligt efter att de fått syskon.

Sen har pappan fortsatt jobba som vanligt den månaden man i vår kommun får ha de äldre barnen på dagis samma tider som de gått innan bebisen kommit så storasyskonen har haft precis samma morgonrutiner som innan och så har jag och bebis hämtat på eftermiddagen.

Sen, när de gått ner på 15 timmar och bara gått 9-14 tisdag - torsdag då har pappan börjat ta sina 10 pappadagar och varit hemma måndagarna och fredagarna samt tagit ut någon timme så han har kunnat lämna också.

Har funkat toppen för oss.

• Challemamma

10 dagar, viktigt tycker jag att alla får lära känna bebisen. Sen har han fått gå till förskolan när han vill och vara hemma om han vill. Det gäller att passa på att umgås så mycket som möjligt tiden går så fort!

• Challemamma

Hm, kom på att han var hemma längre, lite mer än en månad blev det!

• Mabaja

6 mån första ggn och 2 mån andra ggn. Först hade vi inget dagis då vi tyckte barnet var för liten. Nu andra ggn finns inget dagis tillgängligt (flyttat till annan ort) förrän aug så då blir det 2 mån...

• juun

Vi väntar barn nummer 3. Vårt äldsta barn går i skolan 8-13 o kommer ha sommar lov när nya pyret kommer.
    Mellan barnet kommer va hemma med mig o bebisen tills han börjar i skolan han är idag 3,5 år.
    O bebisen kommer få hemma tills den börjar i skolan :)

• gbgumman

Dottern föddes på på en fredag och sonen började gå några timmar på tisdag. Då skulle vi till sjukhuset och ta pku och hörsel och hämta våra papper. Åkte hem bara timmar efter förlossningen så vi var inte klara där. Sedan gick han lite varje dag och när pappadagarna var slut börja han gå 25 Tim i veckan. Han var 3,5 år.

• ump

Sonen var 3, 5 år när lillasyster föddes. Han började på 15-timmars förskola när han fyllt fem.

• mammalovis

Min dotter blir ca 2,5 år när bebisen kommer runt maj/juni. Tanken är att hon ska vara hemma från förskolan då, för att inte dra med sig några onödiga smittor hem, men det hänger också på hur länge vi får stanna på bb. Om inte pappan tar ut fulla pappadagar då, p g a jobb som måste göras och/eller att vi ligger inne måste ju tösen vara någonstans och på förskolan är hon trygg, så vi får helt enkelt se. Både morföräldrar och farmor bor långt bort och har dessutom jobb att sköta.

Sedan kommer hon gå sina 15 timmar i höst, då hon är ett väldigt aktivt barn som älskar sina kompisar trots att hon är så liten. Varje kväll ligger hon och rabblar kompisarnas och fröknarnas namn när hon lagts i sängen. På de två lediga dagarna kommer vi gå på ö f om vi känner för det. Vid magsjukeperioder tänker jag överväga att vi är hemma.
    Självklart vill jag umgås med mitt barn, men jag tror alla kommer må bra av att hon får leka av sig några timmar (troligen 3 dagar/vecka) för det är ju svårt att ägna båda sina barn full uppmärksamhet hela tiden. Får man dessutom ett kolikbarn eller inte får sova på natten kan de 15 timmarna på förskolan ge möjlighet att sova när bebisen sover och därmed överleva som en bättre mamma. Så även om jag arbetar på förskola så finns det inget rätt eller fel. Allt är upp till föräldrarna.

Sedan kan man ha åsikter om föräldralediga barn tar andra barns platser, men vi har samtidigt allmän förskola för alla barn från 3 år ... för att ge alla barn samma möjligheter. Hur bra barn utvecklas språkligt, matematiskt, socialt och emotionellt o s v varierar oerhört. Vi kan märka skillnad på barnen bara att de varit hemma en halv vecka och kommer tillbaks helt upp i taket med överskottsenergi och vana att prata/skrika högt så det tar tid innan de blivit en del av gruppen igen.

Sedan kan det självklart funka för yohios barn då de aldrig haft alternativet med förskola och h*n som förälder vill ha friheten att spontant bestämma aktiviteter dag för dag. Hade jag haft ett lugnt och stillsamt barn som acceptera sitt syskon med glädje och en bebis som sov hela nätter hade det väl inte varit några som helst bekymmer att ha båda barnen hemma. Samtidigt går det ju inte säga om tösens utveckling hade vunnit eller förlorat på att gå i förskola jämfört med att gå hemma med föräldern och spontana aktiviteter ...

• Emmis

Storasyster var 3,5 år när lillebror kom. Han föddes på torsdagen och hon var tillbaka på förskolan på måndagen.

• Meria

4 veckor, men det var bara för att lillebror föddes på lucia och sen kom julledigheten. Annars hade det nog blivit 2 veckor med pappadagarna. Storebror var 2 år då. 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • cloudberry79

Vi var hemma tre månader allihopa, sen började storebror gå en dag i veckan och pappan började jobba. Nu går stora två dagar i veckan och kommer göra det terminen ut. Han gillar att vara hemma och vi har många vänner med barn som vi umgås med på helgerna.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Naura

Jag är kluven till hur jag ska göra. Dottern har börjat på förskolan nu i januari, går vissa veckor bara 6tim/vecka, uppdelat på två dagar, och går hon "mycket" så går hon 4tim/dag och 5 dagar  i veckan. Det är helt beroende på hur hennes pappa jobbar. Jag jobbar kontorstider, men kan hämta hem henne efter lunch o jobbar hemifrån på em.

Tycker det har varit lite jobbigt att skola in henne, hon var lite ledsen vid lämning första veckorna, men nu är hon glad och vinkar glatt när vi lämnar henne på morgonen. Hon kommer ta sommarlov vid midsommar ungefär, och vara hemma ända till bebisen föds i aug. Då är hon 2år och 4mån. Hennes pappa tycker att hon ska få vara hemma med bebisen  i 1-2 veckor, men sen börja på förskolan igen. Jag är osäker...vad händer om jag låter henne vara hemma fram till jul, och låter henne börja i januari igen? Är det bättre för henne att vara kanske 3st 4 timmars dagar i veckan hela tiden, än att bli van att vara hemma igen, och sen skolas in på nytt? Kanske på ny avdelning m ny personal och nya barn? 

Jag vet inte.... skulle gärna ha henne hemma fast tills hon är 4år, och tror att det skulle kunna funka bra. Brist på sysselsättning har vi inte, vi fyller nu redan dagarna med massor av roliga saker när hon är ledig, däremot kompisar har hon inte så många som vi träffar regelbundet. Men än är hon för liten för att uppskatta kompisar och leka med kompisar, är mest ensam lek på förskolan ännu och att leka runt andra barn men inte med andra barn. Så varför skulle hon inte kunna vara hemma.... oj oj, det är svårt att bestämma. Tur jag har 4 månader kvar innan syskonet föds. 

• RockingSkåne

Lillasyster kommer vilken dag som helst och storebror är snart 4. Vi tar det som det kommer! Han får själv bestämma men vill ha han hemma i en vecka iallafall så han också vänjer sig vid det nya livet! Till saken hör att vi precis flyttat också och dagisplatsen är uppsagd till siste april och sen vet vi inte om han får plats här direkt...

• Maria 744

Stora var hemma två veckor när lillasyster kom och nu när trean är på ingång kommer de vara hemma 6 veckor då vi avvaktar på att skolan ska börja.
    Mannen har semester 4 av dessa veckor. 

de är 4 resp 6. 

Svar på tråden Hur länge låter ni storasyskon vara hemma efter förlossning nr 2?