• Ia 2011

Orättvist mellan syskonen?

Hej
    Min särbo har två barn, en tjej på 11 år och en kille på 8 år. 
    Ikväll berättade han att han och flickan skulle sätta sig tillsammans och se på första avsnittet av "Twilight" eftersom dottern ville se och han också var nyfiken.
    Killen var "sur" för att han inte fick vara med och titta utan fick göra något annat under tiden.

Jag blev upprörd å killens vägnar och tyckte det var väldigt okänsligt av pappan att utesluta killen på det viset, att han kunde varit mer finkänslig och låtit flickan titta efter att killen somnat, istället för att de två skulle sätta sig tillsammans och killen inte fick vara med.
    Min särbo fattar inte ens grejen, typ "världen är orättvis, get used to it" . Att han kunde motivera det med att filmen är för äldre barn och att imorgon skulle han spela tillsammans med killen (dock ett spel som tjejen INTE är intresserad av)

Vad tycker ni, hur skulle ni gjort? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Orättvist mellan syskonen?
  • Thaleya1

Tycker det var lite onödigt att bråka om. Jag hade kunnat gjort lite hursomhelst i den situationen.

1. jag tycker pojken hade kunnat sett den filmen med.
    2. Jag tycker pappan och dottern måste kunna få se film tillsammans ensamma, vilken tid som helst på dygnet.
    3. Ja de kunde ha väntat om de ville vara finkänsliga.

Inte så mycket att bråka om alltså tycker jag.

• Trazzel

Om det påverkade grabben negativt (vilket det verkar ha gjort) så hade jag satt ner foten och själv bestämt att han också fick vara med och se filmen. Då hade jag tagit den striden med pappan tills han fattade att sonen tog illa vid sig. Hur kul är det att känna sig bortknuffad av din egen pappa?

• Thaleya1

Min lillasyster var tvungen att gå och lägga sig tidigare än mig för att hon var yngre, det tyckte inte hon om men egentligen så ser jag inget fel i det. Det är inte alltid rättvist och pappan ska ju kompensera pojken genom att spela spel med bara honom imorgon. Ibland måste man fokusera på endast ett av barnen, så att de får egentid.

• jashrinah
    Thaleya1 skrev 2013-03-08 20:20:33 följande:
    Tycker det var lite onödigt att bråka om. Jag hade kunnat gjort lite hursomhelst i den situationen.

1. jag tycker pojken hade kunnat sett den filmen med.
    2. Jag tycker pappan och dottern måste kunna få se film tillsammans ensamma, vilken tid som helst på dygnet.
    3. Ja de kunde ha väntat om de ville vara finkänsliga.

Inte så mycket att bråka om alltså tycker jag.
  • cosinus

Jag tycker han har helt rätt, världen är orättvis och det är bara att vänja sig.

Det är ofta våra barn inte får göra sånt som syskonen får för att de är för stora/små. Jag kan t ex ta med 2 av fyra barn på badhuset en helg och säga att de andra får vänta till ett annat tillfälle. Igår var jag och åkte slalom med 2 av barnen, den äldsta hade dans och får helt enkelt åka en annan gång. Men allt funkar inte med alla barn samtidigt, allt är de inte nog stora för, allt måste inte vara rättvist för stunden bara det jämnar ut sig på sikt.

Bedömmer pappan att sonen är för liten är det helt rätt att neka honom filmen, det är ju kul för den äldre också att få vara stor själv ibland för att vara störst är inte alltid en fördel.

Det jag tycker är intressant här är vad sonen kan göra under tiden. Innebär det att han får sitta på sitt rum 2 timmar (eller hur långt det nu är) och bara vänta så borde pappan löst det så han kanske kan se en annan film på en dator eller något under tiden men är han bara arg för att han inte får se just den filmen så tycker jag det är helt ok. Han får tid med pappan imorgon.

• Ia 2011

Ok, tack för synpunkter, intressant att de flesta av er som svara hittills tyckte det var helt ok. jag är antagligen för blödig här, avskyr känslan av utanförskap och tycker det är taskigt att medvetet säga till nån i familjen att man inte är välkommen i en gemenskap.

Jag tycker det är skillnad om det är fler än en person som blir "utanför", men om man är tre personer hemma en fredagskväll och två bestämmer sig för att mysa vid tv´n och den tredje inte får vara med, då tycker jag att det är taskigt och kunde skötas snyggare.

Håller helt med grejen att det äldre syskonet får stanna uppe längre, det känns ganska självklart. Men då tycker jag man också kan försöka vänta med att göra dessa "småsyskon-förbjudna" aktiviteter tills efter lillebror lagt sig, istället för att sätta sig kl 20 och brorsan nekas att vara med.

Håller också med om att man självklart måste kunna göra grejer med bara ett av barnen, det är bara bra. men det behöver inte bli taskigt för det, man kan göra det på ett snyggt o finkänsligt vis tycker jag

• En blå giraff

Jag tycker det är OK att det inte alltid är exakt rättvist mellan syskon. Skillnad i ålder kan ju motivera att barn har olika behov och att olika aktiviteter kan vara lämpliga. Mina två pojkar som är 1,5 och 5 år får inte allting exakt lika. Jag ser det som att den äldre har fördelar av att vara äldre och den yngre har sina fördelar fast det inte måste vara samma.

• Dixie

Min son tycker det är orättvist att lillasyster har fler bokstäver i sitt namn så jag tror det kvittar vad man gör, barn kommer alltid att tycka saker är orättvist.....

Svar på tråden Orättvist mellan syskonen?