Anonym (Feg bekant) skrev 2013-03-13 18:57:24 följande:
Fast som du ser på mina inlägg är det inte så att jag vill anmäla anonymt eg. Jag är bekymrad helt enkelt, men vet inte riktigt hur jag ska agera. Jag har bekanta vars släktingar (jag är väl eg bekanta med dem jag med, fast på långt håll) hade barn som blev LVU:ade och de hävdade att de inte hade gjort ngt fel öht, & kunde inte för sitt liv förstå varför soc la sig i. Där var det iofs fsk som orosanmälde, & det stod ganska snart klart att ungarna faktiskt behövde insatser. Dock vägrade föräldrarna ta emot ngt av det soc erbjöd, vägrade hjälp från familj/vänner. Konsekvent. Ungarna blev omhändertagna, men är hemma igen nu. Jag har faktiskt svårt att tro att LVU kvarstår om det visar sig att föräldrarna är förmögna att inse brister och åtgärda dem. Vad har soc att vinna på att lite godtyckligt plocka barn från folk förresten? Jag tycker faktiskt det är ganska fräckt att avsluta ett inlägg med orden "tänk dig för ts, en dag har du kanske själv barn...". Jag vill dem inget illa, jag ville bolla med folk & se om jag överreagerade. Jag hjälper gärna till, som sagt, men vet inte om jag har rätt att öht påpeka deras situation.
Fram till för ungefär två år sedan trodde jag precis som du - att det alltid finns rejält goda skäl när soc omhändertar barn, och att de föräldrar som sade att soc gjort fel inte hade insikt i sina problem o s v. Vidare var jag övertygad om att soc gjorde rättvisa utredningar. Det är ju vad man vill tro, inte sant?
Sedan råkade en nära bekant ut för anonyma anmälningar, soc gjorde en fullkomligt vidrig utredning där föräldrarna framstod som både knarkarke, barnmisshandlare och jag vet inte allt. LVU på barnen, och fortfarande, efter två år, har barnen inte fått komma hem. En utredning går inte ut på att vara rättvis på något sätt, utan den går ut på att samla så mycket sk*t som möjligt mot föräldrarna och lasta det på hög tills det ser bra ut ut från soc vinkel. Socsekreterarna har ingen som helst utbildning eller annan kunskap i barnpsykologi, ändå sitter man och pratar om "barnperspektiv" (med andra ord vad de vuxna tror att barnet vill ha).
Jag har forskat en hel del i detta de senaste åren, och det ser likadant i otroligt många fall. Självklart finns det ibland, kanske till och med oftast, goda skäl att omhänderta barn och den möjligheten måste ju finnas, absolut, men om folk bara visste hur de här "goda skälen" rent ut sagt fabriceras av soc själva kanske de skulle få en annorlunda syn på det hela. Sverige har fått mycket kritik från EU-domstolen för att man för lättvindigt omhändertar barn. Därav min kommentar om soc.
Jag är ledsen att du upplevde att min kommentar om anonyma anmälningar riktades mot dig, det var absolut inte min avsikt utan en kommentar i allmänhet.
Om du tycker jag var fräck mot dig är jag ledsen, jag ville bara poängtera att man själv kan hamna i sitsen att man blir anmäld för något som var "småsaker" från början, man ska försöka tänka sig in i den situationen innan man anmäler till soc anser jag.
Folk i allmänhet tycks inte inse vad en socanmälan faktiskt kan få för konsekvenser och det är skrämmande anser jag. Det råder någon slags anmälanhysteri, särskilt här på Familjeliv, som är förkastlig och inte det minsta bra för barnen i det långa loppet.
Jag förstod att du ville få synpunkter och fäörslag, och jag gav mina synpunkter samt ett förslag. Men när jag tänker efter var nog mitt förslag inte så bra, om ni inte känner varandra väl. Det är en svår sits du är i, för jag förstår mycket väl dina tankar och din önskan att försöka hjälpa familjen. Jag säger bara att om du verkligen vill hjälpa dem ska du inte anmäla till soc det första du gör. Har ni gemensamma vänner som står den här familjen närmare? Kanske skulle ni tillsammans kunna fundera ut en lösning? Att erbjuda dem praktisk hjälp, som städning, kan vara bra som ett första steg, men om de inte klarar av att hålla rent efter det är det klart att det krävs lite "tyngre artielleri".
Än en gång, jag är ledsen att det såg ut som att jag menade just dig när jag skrev om anonyma anmälningar, det blir lite tokigt ibland när man skriver, särskilt när det är ett ämne som ligger en varmt om hjärtat vilket detta gör.