• Svar på tråden Tar du av barnens overall i bilen?
  • Cornellia
    En blå giraff skrev 2013-03-14 21:12:21 följande:
    Ni tar väl av era egna ytterkläder också i bilen hoppas jag? Och åker i fleecetröja?
    Ja jag tar alltid av jackan och åker i vanlig tröja, inga problem.
  • En blå giraff
    Cornellia skrev 2013-03-14 21:15:18 följande:
    Ja jag tar alltid av jackan och åker i vanlig tröja, inga problem.
    OK men då har du motorvärmare eller garage? Jag skulle ha frusit mycket den här vintern om jag hade suttit i fleccetröja...brrr
  • Cornellia
    En blå giraff skrev 2013-03-14 21:17:49 följande:
    OK men då har du motorvärmare eller garage? Jag skulle ha frusit mycket den här vintern om jag hade suttit i fleccetröja...brrr
    Nej inget av dem, jag tycker att bilen blir varm på ett kick ändå, man hinner ju inte ens bli kall. 

Nu när det bara är någon minusgrad brukar jag inte ens ha med mig jacka när jag ska iväg med bilen.  
  • BeanBag
    Cornellia skrev 2013-03-14 21:21:24 följande:
    Nej inget av dem, jag tycker att bilen blir varm på ett kick ändå, man hinner ju inte ens bli kall. 

Nu när det bara är någon minusgrad brukar jag inte ens ha med mig jacka när jag ska iväg med bilen.  
    i -20 till -30 grader tycker då inte jag att bilen blir varm på ett kick, fryser ju även med vinterkläderna på!  Brr...
  • cloudberry79
    MonkeyLover skrev 2013-03-14 21:23:12 följande:
    Men hur lång tid tar det egentligen för era bilar att bli varma?!
    Vid -25 tar det ett tag, längre än det tar att köra till tex dagis. Även om kupévärmaren har varit på.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Cornellia
    BeanBag skrev 2013-03-14 21:23:11 följande:
    i -20 till -30 grader tycker då inte jag att bilen blir varm på ett kick, fryser ju även med vinterkläderna på!  Brr...
    Nu är det faktiskt sällan det är -20 till -30 här där jag bor, men hade jag fortfarande bott där det blev dom temperaturerna skulle jag givetvis ha motorvärmare, kupévärmare och/eller garage. Dock skippade jag jackan då också.
  • En blå giraff
    Har en gammal bil, så hela vägen till dagis är den då iskall....
  • BeanBag
    Cornellia skrev 2013-03-14 21:27:17 följande:
    Nu är det faktiskt sällan det är -20 till -30 här där jag bor, men hade jag fortfarande bott där det blev dom temperaturerna skulle jag givetvis ha motorvärmare, kupévärmare och/eller garage. Dock skippade jag jackan då också.
    Hemma har vi ju det men på jobbet finns ingen tillgång till motorvärmare.
  • cosinus
    Är det -30 så är inte bilen varm föränn jag är på jobbet, det tar tid som f-n i de temperaturerna att få den varm (och det gäller båda bilarna). Har 6 km till jobbet.

Har provat stå med bilen på tomgång också i minus 30 och då sjunker tempmätaren på motorn tills man börjar köra igen. Det brukar jag tycka är lite fränt att det är så kallt ute att motorn inte ens fixar att hålla uppe normalvärme ens när den är igång om bilen står stilla.

Det går ju ingenstans jämföra vintertemperaturer på -5 och -30. Jag har motorvärmarplats på jobbet, jag har kupevärmare dock får den inte gå på det högre effektläget för då löser säkringen ut. Det är kallt som f-n att ta bilen när det är -20 och kallare och den som försökte ta min jacka skulle få en fet smäll den saken är klar :)
  • Cornellia
    BeanBag skrev 2013-03-14 21:30:19 följande:
    Hemma har vi ju det men på jobbet finns ingen tillgång till motorvärmare.
    Ja isf skulle nog även jag välja att ha på mig jackan.

Dock förstår jag inte riktigt relevansen med frågan i den här diskussionen.
  • BeanBag
    Cornellia skrev 2013-03-14 21:37:45 följande:
    Ja isf skulle nog även jag välja att ha på mig jackan.

Dock förstår jag inte riktigt relevansen med frågan i den här diskussionen.
    Vilken fråga?
  • Cornellia
    BeanBag skrev 2013-03-14 21:48:06 följande:
    Vilken fråga?
    Vad man som vuxen har för kläder i bilen. 
  • Dr Mupp
    En blå giraff skrev 2013-03-14 21:12:21 följande:
    Ni tar väl av era egna ytterkläder också i bilen hoppas jag? Och åker i fleecetröja?
    Självklart.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Cornellia skrev 2013-03-14 21:49:27 följande:
    Vad man som vuxen har för kläder i bilen. 
    Därför att tjocka jackor under trepunktbälten är lika olämpliga som under fempunktbälten i bilstolar. Det blir för stort luftutrymme mellan kropp och bälte vilket leder till skador.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Cornellia
    Dr Mupp skrev 2013-03-15 07:43:50 följande:
    Därför att tjocka jackor under trepunktbälten är lika olämpliga som under fempunktbälten i bilstolar. Det blir för stort luftutrymme mellan kropp och bälte vilket leder till skador.
    Ja, men det är ändå inte relevant i frågan hur man gör med sina barn.
    Jag gör massor av saker som inte alls är särskilt bra för mig, men med sonen är jag mer noga. 
  • Aileen Allannah
    Cornellia skrev 2013-03-15 12:13:31 följande:
    Ja, men det är ändå inte relevant i frågan hur man gör med sina barn.
    Jag gör massor av saker som inte alls är särskilt bra för mig, men med sonen är jag mer noga. 
    Lite taskigt är det ju, i en bilolycka så ska du ju vara så mån om dig själv du bara kan, så du finns för ditt barn senare. Däremot så kan man knäppa upp jackan man har på sig så bältet ligger mot kroppen i stället.
  • Cornellia
    Aileen Allannah skrev 2013-03-15 12:16:50 följande:
    Lite taskigt är det ju, i en bilolycka så ska du ju vara så mån om dig själv du bara kan, så du finns för ditt barn senare. Däremot så kan man knäppa upp jackan man har på sig så bältet ligger mot kroppen i stället.
    Som sagt, jag tar alltid av mig jackan, använder sällan jacka öht, men det hör inte hit lixom, utan är mer ett sätt att sätta någon på pottkanten.
    Lite -tar du inte själv av dig jackan så kan du ju inte argumentera för att barns overaller ska av. Och jag hävdar att det kan man visst, eftersom dom flesta föräldrar är mer noga med sina barn än med sig själva i sånna här fall.  
  • Dr Mupp
    Cornellia skrev 2013-03-15 12:29:23 följande:
    Som sagt, jag tar alltid av mig jackan, använder sällan jacka öht, men det hör inte hit lixom, utan är mer ett sätt att sätta någon på pottkanten.
    Lite -tar du inte själv av dig jackan så kan du ju inte argumentera för att barns overaller ska av. Och jag hävdar att det kan man visst, eftersom dom flesta föräldrar är mer noga med sina barn än med sig själva i sånna här fall.  
    Vilket är väldigt dumt eftersom om man själv överlver utan större skador så är chansen större att man kan hjälpa barnen.
  • Cornellia
    Dr Mupp skrev 2013-03-15 13:47:15 följande:
    Vilket är väldigt dumt eftersom om man själv överlver utan större skador så är chansen större att man kan hjälpa barnen.
    Ja det är dumt. Egentligen är det dumt att öht ge sig ut i trafiken. Men den diskussionen hör inte heller riktigt hit. 
Svar på tråden Tar du av barnens overall i bilen?