• Mimisi

Vilken är din favoritbilbarnstol?

Hej,

Ska i dagarna köpa en första bilbarnstol till lillen. Skulle gärna vilja höra vilka erfarenheter ni har av era stolar och skulle vara mycket tacksam om ni ville förklara lite kring varför ni valt just er bilbarnstol. Är ganska förvirrad då det finns så mycket att välja mellan :(

Sedan skulle jag också vara tacksam om ni kunde ge mig lite rekommendationer kring vilken stol jag bör köpa. Vi har en ganska stor bil, en Ford Mondeo kombi -12, så vi har gott om utrymme både bak och fram. Det spelar heller ingen större roll om stolen bara går upp till 18 kg, vi kan köpa en ny när det är dags för det om så skulle behövas.  

Tusen tack på förhand :)  

• Svar på tråden Vilken är din favoritbilbarnstol?
  • Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-03-15 11:13:00 följande:

Hehe, jo jag svarar nog i alla såna här trådar ;)

Till en bebis skulle jag välja be safe izi kid X3 och räkna med att köpa en större när den var urvuxen.
    Den är väldigt omtyckt och brukar vara favoriten hos de som har flera olika stolar.

Om jag bara ville köpa en stol skulle jag välja axkid minikid i första hand, i andra hand BeLogic. De är båda plustestade till 25 kg och funkar till ca 120 cm. Framförallt så är alla jag vet som har dem väldigt nöjda med dessa stolar.
    Och det är jag tacksam för att du gör :) 

Vi var och kollade på besafe:n och den kändes ju verkligen jättebra. Sedan har vi också sett Maxway:en, och nu har ju en likadan med isofix kommit ut - Max-fix. Den verkar också bra tyckte vi. Men du hade ändå valt besafe eller? 
  • cosinus

Den stol jag gillat bäst när de varit rätt små är britax freeway som är föregångaren till highway. Enkelt få en bra lutning för barnet, mysig och ombonad stol och mina har suttit toppen i den. Enkelt ändra bälteshöjd, enkelt montera stolen och ja. Jag gillar massor. Enda nackdelen är att den växes ur ganska fort så det är nog inte så många barn som rymms till 4 år. Våra har fått sitta från 6-7 månader till 3 år och sen har ett yngre syskon fått stolen.

Just nu har min yngsta en brio zento i extrabilen och den verkar helt ok den med men vi har aldrig haft den som huvudstol och inte till en så liten. Sen har hon en acta graco duoflex i våran huvudbil som hon sitter toppenbra i. Den kommer hon utan problem kunna åka bakåt i tills hon fyller fyra. Nackdelarna med den stolen är att jag får en hjärnblödning varje gång jag måste ändra bälteshöjden och ett smärre bryt varje gång jag måste montera in stolen i bilen. Men annars så :D

Har även provat acta graco cosmic, funkar men inget jag skulle köpa igen och britax two-way som inte alls passade bra i vår bil men som jag vet många gillar till större barn.

• Mimisi
    cosinus skrev 2013-03-15 15:50:42 följande:
    Den stol jag gillat bäst när de varit rätt små är britax freeway som är föregångaren till highway. Enkelt få en bra lutning för barnet, mysig och ombonad stol och mina har suttit toppen i den. Enkelt ändra bälteshöjd, enkelt montera stolen och ja. Jag gillar massor. Enda nackdelen är att den växes ur ganska fort så det är nog inte så många barn som rymms till 4 år. Våra har fått sitta från 6-7 månader till 3 år och sen har ett yngre syskon fått stolen.

Just nu har min yngsta en brio zento i extrabilen och den verkar helt ok den med men vi har aldrig haft den som huvudstol och inte till en så liten. Sen har hon en acta graco duoflex i våran huvudbil som hon sitter toppenbra i. Den kommer hon utan problem kunna åka bakåt i tills hon fyller fyra. Nackdelarna med den stolen är att jag får en hjärnblödning varje gång jag måste ändra bälteshöjden och ett smärre bryt varje gång jag måste montera in stolen i bilen. Men annars så :D

Har även provat acta graco cosmic, funkar men inget jag skulle köpa igen och britax two-way som inte alls passade bra i vår bil men som jag vet många gillar till större barn.
    Tack, lite nya namn att kolla upp :) Har du någon erfarenhet av de stolarna som jag nämnde tidigare i tråden, dvs. Mobi, Kidzofix/Minikid, Besafe och Belogic?
  • cosinus
    Mimisi skrev 2013-03-15 16:28:36 följande:
    Tack, lite nya namn att kolla upp :) Har du någon erfarenhet av de stolarna som jag nämnde tidigare i tråden, dvs. Mobi, Kidzofix/Minikid, Besafe och Belogic?
    Näpp, aldrig provat :)
  • Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-03-15 15:03:44 följande:
    Och det är jag tacksam för att du gör :) 

Vi var och kollade på besafe:n och den kändes ju verkligen jättebra. Sedan har vi också sett Maxway:en, och nu har ju en likadan med isofix kommit ut - Max-fix. Den verkar också bra tyckte vi. Men du hade ändå valt besafe eller? 

Ja, mellan maxfix och Besafe hade jag valt Besafe. De är ju båda godkända till 18 kg, monteras på samma sätt så på det viset är det ju inga större skillnader. Men jag tycker att Besafe känns mysigare och skönare.

Men tänk på att prova i bilen oxå så stolen sitter bra. Vet att Besafe kan bli väldigt rak i vissa bilar så barnets huvud faller ner trots lutningsläget. Men det kanske bara va på äldre modellerna utan huvudskyddet.
  • Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-03-16 09:59:07 följande:

Ja, mellan maxfix och Besafe hade jag valt Besafe. De är ju båda godkända till 18 kg, monteras på samma sätt så på det viset är det ju inga större skillnader. Men jag tycker att Besafe känns mysigare och skönare.

Men tänk på att prova i bilen oxå så stolen sitter bra. Vet att Besafe kan bli väldigt rak i vissa bilar så barnets huvud faller ner trots lutningsläget. Men det kanske bara va på äldre modellerna utan huvudskyddet.
    Jo den känns väldigt mysig :) Men en sak som jag tyckte var lite dåligt är som du säger lutningsläget. Den går ju inte att luta särskilt mkt, så om man åker längre färder, vilket vi göra med jämna mellanrum (6-8 timmars resor), kanske lutningsläget inte är tillräckligt? Mobin och Max-fix gick att luta mer såg jag.. 
  • Snällspiken

Mimsi: Vi har haft Maxicosi Citi babyskyddet, 2st Mobi bakåtvända och nu den framåtvända som liknar Mobi, kommer inte ihåg vad den heter. 

Jag tycker att stolarna känns väldigt kvalitativa, lyxiga och lite "sportbilsaktiga". Tyget är snyggt även efter många tvättar. Barnen sover kanonbra i stolarna och de går att luta relativt mycket. Huvudet dinglar inte omkring som i andra stolar. De är lätta att sätta fast, lätta att ställa om och ställa in, lätta att förstå sig på - kort och gott känns de genomtänkta, lite som en Apple-dator ;) De väger inte heller ett ton, som många motsvarande lite mer "Ombonade" stolar gör. 

BeSafe gick inte att luta alls lika mycket. Jag VET att detta har med säkerhet att göra, det är helt enkelt inte lika säkert med en lite mer lutad stol, men vi har ändå valt att kunna ställa och luta stolarna eftersom det är synd om barnen om de inte kan sova under längre bilresor, plus att de ju faktiskt utgör en säkerhetsrisk när de blir trötta och irriterade i sin obekväma stol.  

• Snällspiken

Jag tror personligen att BeSafe gör de bästa och skönaste stolarna, men de har varit för stora för våra bilar. De är helt enkelt enorma! Och så tunga! Vi reser dessutom rätt mycket. Utomlands har vi upplevt att bältena inte har gått om babyskyddet för det har varit så tungt. 

• Mimisi
    Snällspiken skrev 2013-03-17 22:34:35 följande:
    Jag tror personligen att BeSafe gör de bästa och skönaste stolarna, men de har varit för stora för våra bilar. De är helt enkelt enorma! Och så tunga! Vi reser dessutom rätt mycket. Utomlands har vi upplevt att bältena inte har gått om babyskyddet för det har varit så tungt. 
    Tack för all info :) En fråga till: tycker du Besafe har tillräcklig lutning för längre resor?
  • Snällspiken

Mimisi: Det kan jag tyvärr inte svara på för vi sålde den efter en vecka (inte p g a lutningen utan för att den var för stor och skymde sikten i bilen). 

Jag förmodar att barnen kan öva upp nackmusklerna så att huvudet inte börjar dingla i de flesta barnstolar, men Maxicosi är helt klart skönare, om än något mindre säker p g a möjlighet att ha större lutning. BeSafe kan ju i princip inte lutas alls om jag inte minns fel, du kan flytta en del i ryggen så att barnet sitter "krokigare" men huvudets position är oförändrad.  

• Snällspiken

...eller, jag ska ju inte sitta här och påstå att Maxicosi är skönare för alla ;) Men våra barn har alltid gillat dem. 

• Mimisi
    Snällspiken skrev 2013-03-17 22:47:41 följande:
    ...eller, jag ska ju inte sitta här och påstå att Maxicosi är skönare för alla ;) Men våra barn har alltid gillat dem. 
    Det lutar lite åt Maxi-Cosi faktiskt:) 
Svar på tråden Vilken är din favoritbilbarnstol?