• mamma20012

Tjock bebis! Hjälp med bra matvanor (7mån)

Försöker få ihop bra matrutiner till min dotter på 7 månader.
    Hon är väldigt tjock, 9 kg & 66 cm på 6 månaders kontrollen. (födelsevikt 3800 o 51 cm)
    Hon är lite sen i utveckligen och inte heller speciellt rörlig utan ligger mest still.

Hon har helammat till 5-5 1/2 månad med undantag för kanske 5 gånger när hon fått ersättning.

Frukost: 1 1/2 port gröt (köpt gröt Nestle) + 120 ml NAN

Mellanmål: 1/2 burk frukt (ca100gram) + 120 ml NAN

Lunch: 100 gram hemlagad mat + 50 gram hemmagjord frukpure

Mellanmål: 150 ml NAN

Middag: Smaka lite av vår mat, lite potatis, grönsaker, och om hon verkar hungrig några msk fruktpure eller en bit mosad banan... Någon gång har hon fått ca 100 gram hemlagad mat.

Kvällsmat: 1 port gröt och ibland med lite frukt i... 120 ml NAN

Utöver detta lite amning  

Hon vägrar amma när hon är vaken och pigg så hon ammas bara 1-3 gånger om dagen och det brukar vara när hon hon är trött (innan sovpassaen)         

Hur tycker ni det låter??? 

• Svar på tråden Tjock bebis! Hjälp med bra matvanor (7mån)
  • Alexi

Ta det lugnt med att öka åldersgrötarna, det är mer fibrer i dem vilket kan störa magen.

• mamma20012

Ja hon är lite sen i utvecklingen.. Hon hade en hjärnskada (vidgade ventriklar) som gör att hon utvecklas långsammare än friska barn!

• sigrid73

Tjock? Min bebis vägde 9kg på fyramånaders kontrollen. Och BVC sa att de är normalt. Lugn!

• mamma20012

Okej!
    Det är inte vikten jag bryr mig så mycket om.. Jag vill bara få igång bra rutiner med lagom portioner och bra mat! Vikten skrev jag mer eftersom hon äter en hel del.. 

• skogsvitter

Som redan poängterats så kan inte bebisar vara tjocka, i synnerhet inte om de är uppfödda på bröstmjölk.

Angående maten så tycker jag det är mer fördelaktigt att ta det långsamt med fast föda och det du ger din bebis låter i överkant i mina öron. Dock vet jag att det finns massor med föräldrar som ger sina bebisar fulla portioner i den här åldern och vissa har tom redan hunnit sluta helt med bröstmjölk/ersättning. Jag anser dock inte att det är särskilt hälsosamt.

Försök låta bröstmjölken/ersättningen fortsätta vara en stor del av näringsintaget. Jag tycker även det låter väldigt mycket med 1½ portion gröt på morgonen (dvs 2½ portion gröt totalt) för en så här liten, det är inte bra för magen med så mycket spannmål och risken är att magont dessutom gör att hon äter mer än vad hon egentligen behöver. 1½ portion plus 120 ml ersättning direkt efteråt låter väldigt mastigt. Jag skulle ge max en portion och sedan ge bröstmjölk eller ersättning utöver det i den mängd som behövdes.

Mellanmål kan vara amning istället för ersättning om bebisen ändå ska sova runt den tiden (brukar vara vanligt att de har en vilostund då).

• Aaglars
    2012mamma skrev 2013-03-16 13:48:54 följande:
    en 7 månaders bebis får vara hur tjock han vill! 
    Jaaaa, självklart!!!!!
  • skogsvitter
    Aaglars skrev 2013-03-16 17:15:46 följande:
    Jaaaa, självklart!!!!!
    Mjaa.. med visst undantag. Om en bebis bara stiger mer och mer på kurvan och får ersättning eller började stiga specifikt efter att bebisen började få ersättning så finns det orsak till att försöka hålla igen en aning. Det finns ett samband mellan framtida problem med övervikt och fetma och ersättningsuppfödda med hög/snabb viktuppgång under spädbarnsåret, precis som med vällingen alltså.
  • mamma20012

Tack för era kommentarer..
    Jag prova nu ikväll att ge bara 1/2 portion gröt (3msk pulver & 3 msk vatten) och 90 ml ersättning  och natta sedan  henne . Hon somna precis som vanligt! Tror hon äter för att det är gott! Och sen fick hon bara bröstmjölk till middagen och var nöjd ändå..
    Är 2,5-3 timmar lagom mellan målen? Hon blir ju ibland hungrig igen efter 1,5-2 timmar om hon bara fått bröstmjök men efter en ordentlig lunch och frukt säger hon inte ifrån förrä efter 3-3,5 timmar. Jag börja introducera NAN för 2 veckor sen för att jag ville sluta amma helt när hon blev 8 månader.. Men nu velar jag lite på om jag ska skippa ersättningen och amma henne mer istället..

• Antilopen
    mamma20012 skrev 2013-03-16 16:07:28 följande:
    Okej! Det är inte vikten jag bryr mig så mycket om.. Jag vill bara få igång bra rutiner med lagom portioner och bra mat! Vikten skrev jag mer eftersom hon äter en hel del..

Bra rutiner med lagom portioner får man genom att låta bebisen själv styra intaget. Mitt förslag är att du struntar helt i att skedmata henne. Ha bröstmjölk eller ersättning som bas (hon kan leva på det i många månader till) och så ger du henne lite kokta grönsaker och sånt att plocka med när ni andra i familjen äter. Jag tror att det kan vara bra att låta henne äta själv så att hennes eget intresse och naturliga hungerssignaler får styra, särskilt då du i nuläget misstänker att hon äter bara för att det är gott. Antagligen matar du henne för fort, så att hon inte hinner känna att hon är mätt. Jag har bekanta som alltid har skedmatat sitt barn med puréer, började när hen var 4 månader och gör fortfarande på samma sätt nu vid 15 månaders ålder. De verkligen slevar i sitt barn maten, hen kan ju aldrig hinna få någon vidare trevlig måltidsupplevelse, hen vet ju inte ens vad det är hen äter. Aldrig har hen fått sitta och plocka och pilla med maten, undersöka och smaka, se och känna skillnaden på en massa olika livsmedel, äta i sin egen takt. Istället kommer allting i puréform ur köpta barnmatsburkar, och föräldrarna slevar i ungen hela portionen på mindre än 5 minuter. Jag tänker att det knappast kan vara speciellt sunt att mata sitt barn på det sättet. Föräldrarna klagar även väldigt mycket på att ungen inte verkar ha någon botten, för när maten är slut fortsätter hen gapa som en fågelunge. Hen är rejält knubbig också, 15 kg. Tycker det är rätt sorgligt. Nu menar jag inte att du gör på det här sättet, TS, jag ville bara visa på ett exempel på ett barn som bara "äter för att det är gott" och som aldrig har fått styra sitt ätande själv. Låt maten bli en rolig upplevelse för din dotter, låt henne äta själv! Kolla in tråden om BLW här på FL.
  • Majken03

Min 7 månaders äter såhär. 1 portion 6 månaders gröt till frukost vid kl 8. Nästan en hel burk matpuré och några skedar fruktpuré till lunch vid ca kl 12. Ca 200 ml ersättning kl 15, en portion gröt kl 18. En liten sovslurk ersättning kl 19 innan läggdags. Hon har varit rejält förkyld i 2 veckor och då åt hon bara ersättning, nu efter förkylningen är det som om hon försöker äta igen det hon missade under 2 veckor. Hon verkar så himla hungrig nu alltså. Sen får hon sitta med och pilla med typ lite ris, smörgåsrån och sånna saker när vi äter. Hon dricker vatten till gröten och lunchen. Tog nån vecka innan hon vande sig vid vatten. Hon dricker det ur nappflaska.

• mamma20012

Antilopen:
    Tyvärr har vår tjej ( antagligen pga. sin hjärnskada) väldigt dålig syn. Hon ger sällan ögonkontakt och har aldrig tagit tag om någon leksak eller gripit något medvetet ännu. Plockmat är därför inget alternativ eftersom vi idag inte vet hur mycket hon ser. Hon skelar endel.

Sen i utveckligen är konstanterat av hennes neurolog och sjukgymnast! Tex. Hade hon inte stabilt huvud förrän vid 5 månader. Kunde inte sitta i en bumbostol förrän 6 månader. Kan absolut inte sitta själv nu vid 7 månader och kan inte vända sig! 

• mamma20012

Och hon vägde ju 9 kg (9085) när hon var 6 månader det är lite närmre +2 än +1 på den skalan.. troligtvis pga. att hon inte rör sig så mycket med.. Vi köpte förra veckan en hoppgunga och äntligen rör hon på sig lite!!!

• mamma20012

Nui morse fick hon 1/2 portion gröt (3msk) och 1 msk fruktpure.. hon blev lite ledsen när det tog lslut men fick amma sig mätt sen. Somna middag nu precis som vanligt

• Emmelyn

Fick till och med "skäll" av läkaren på 6-mån kontrollen för att min son var så stor. Han helammades då, kommer inte ihåg vad han vägde men han var riktigt rund. Läkaren tyckte man kunde t.ex. sjunga en sång när han blev ledsen och inte ge mat varje gång han verkade hungrig! Jag gav blanka fan i vad läkare sa och blev skitförbannad och ifrågasatte det istället.

När han väl började röra sig så rann allting av, så jag tycker inte du ska oroa dig, det löser sig förr eller senare :) Var istället glad för att du inte behöver oroa dig för att bebisen får i sig för lite, det är betydligt jobbigare!

• Aaglars
    Emmelyn skrev 2013-03-17 10:49:56 följande:
    Fick till och med "skäll" av läkaren på 6-mån kontrollen för att min son var så stor. Han helammades då, kommer inte ihåg vad han vägde men han var riktigt rund. Läkaren tyckte man kunde t.ex. sjunga en sång när han blev ledsen och inte ge mat varje gång han verkade hungrig! Jag gav blanka fan i vad läkare sa och blev skitförbannad och ifrågasatte det istället.

När han väl började röra sig så rann allting av, så jag tycker inte du ska oroa dig, det löser sig förr eller senare :) Var istället glad för att du inte behöver oroa dig för att bebisen får i sig för lite, det är betydligt jobbigare!
    Bra skrivet!

Alla mina tre har varit knubbisbebisar med fri amning. De två "stora" som nu inte ammar och springer som vildingar i sina lekar, har vuxit ifrån knubbigheten. Den som är 10,5 månader ammar fortf och går inte själv - dämed är rundheten fortfarande kvar. Helt naturligt! 
  • Antilopen
    mamma20012 skrev 2013-03-17 09:17:02 följande:
    Nui morse fick hon 1/2 portion gröt (3msk) och 1 msk fruktpure.. hon blev lite ledsen när det tog lslut men fick amma sig mätt sen. Somna middag nu precis som vanligt

Låter som en mer lagom portion till en liten 7-månaders tycker jag Jag såg vad du skrev ang hennes syn, då blir det ju svårt med plockmat förstår jag! Har tyvärr inga andra råd än att ta det lugnt med maten och amma mycket (om du orkar det). En så liten bebis behöver inte mycket annat än bröstmjölk.
  • Antilopen
    mamma20012 skrev 2013-03-17 09:17:02 följande:

Det verkar som att vissa barn helt enkelt tenderar att överäta om föräldrarna inte begränsar mängden. Vet inte varför det är så, min egen son skulle aldrig gå att mata för mycket, han pillar i sig lite mat tills han är nöjd och sen tvärvägrar han äta mer. Men mina bekanta som jag skrev om här ovan, har berättat att deras barn äter så länge de matar hen. De har testat att göra 1 stor vuxenportion gröt till hen för att se om det skulle mätta mer än barngröten. Ungen slukade hela portionen och fortsatte sedan gapa. De har även testat det motsatta, att bara ge 1/2 portion av barngröten och sedan avsluta måltiden. Barnet var lika nöjt då som efter den stora vuxenportionen. Med andra ord verkar det barnet äta så länge det finns mat, oavsett hunger, så föräldrarna har insett att de måste begränsa mängden mat. Som sagt, jag vet inte varför det är så med vissa barn, men jag har en teori om att det kan ha med skedmatning och puré att göra. Eftersom barn som matas med puré får i sig större mängder på kortare tid än barn som plockar själva, så hinner de inte känna mättnadssignalerna.
Svar på tråden Tjock bebis! Hjälp med bra matvanor (7mån)