• Anonym (förvirrad)

Hur säger man att man vill separera? Mår jättedåligt.

Hej, Jag är i världens jobbigaste situation just nu. 

Varit tillsammans med min sambo i nio år och vi har en liten son ihop.
    Nu till problemet..

Jag älskar honom fortfarande det är inte det utan jag känner att vi inte passar ihop. Vi är så olika som det går att bli. Vi har helt olika åsikter kring precis allt. Både jag och han vill olika saker i livet. Altså vi vill inte samma saker.

Vi pratar inte längre, utan sitter på varsin sida och glor på tvn eller datan. Vi har helt enkelt inget att prata om.

Vi äter aldrig ihop. Utan alla äter olika tider, vilket jag stör mig på, men han lyssnar inte.

Han stöttar mig aldrig i något, om jag tex. vill gå någon utbildning, eller om jag mår dåligt.

Han bryr sig oftast inte om mina känslor, om jag är ledsen eller behöver hjälp med något. Om jag säger att jag behöver hjälp med något så ska det bli världens grej om det för att han ska hjälpa mig.

Det är ALLTID JAG som lämnar och hämtar på dagis, om jag ber honom snällt att lämna eller hämta så blir han skitsur.

Han har väldigt kort stubin och blir arg för minsta lilla. Om det tex är smulor på golvet så kan han göra det till världens grej, börja bråka med mig och tjafsa.

Han hjälper aldrig till i hemmet utan jag måste göra allt själv, för han vägrar och blir sur om jag ber honom, men när det gäller inredning så ska han alltid bestämma över hur det ska se ut, vi har HELT OLIKA smaker och jag hatar hans smak, han min.

Han är jämt förbannad eller sur över något och då går det oftast ut över oss.

Han vill aldrig umgås med oss som familj, tex. shoppa, fika, käka ute, gå på en promenad, bada i simhallen eller gå till leklandet, det är tråkigt enligt honom, men han blir SUR för jag inte tar vår son till leklandet eller simhallen. Det är tydligen min uppgift. Vi har ALDRIG gjort något ihop för han inte vill. Men att umgås med sina vänner funkar, då kan han prata och har skitkul!

Det är säkert mer grejer men kommer inte på nu.

Jag har försökt få honom att umgås med oss, att vi ska äta ihop, kommunicera men det funkar inte.

Här sitter jag.. dag ut och in.. snart ett år och vet inte vad jag ska jag göra? Hur ska jag säga till honom att jag vill separera? Jag vill säga det men får inte fram orden...

Jag är ung. Tiden bara går och det känns som jag slösar min tid på att vara olycklig dag ut och in. Är det meningen att jag ska ha det såhär? Har jag fel som vill lämna honom?

• Svar på tråden Hur säger man att man vill separera? Mår jättedåligt.
  • Anonym (förvirrad)
    Noname00 skrev 2013-05-07 20:20:32 följande:
    Hur gamla är ni två och hur länge har ni varit tillsammans?
    27 och 30. Ca nio år.
  • Anonym (förvirrad)

Nu låter det lite som att jag är den "elaka" här men så är det verkligen inte för så lätt är det bara inte och säga en sån grej till någon man har varit ihop med nio år. Visst kanske lite egoistisk är jag men inte elak eller dum, den stora anledningen är även att jag inte vill såra den andra personen. Allting känns så känslosamt. Arg får han bli, det fattar jag väl. Jag hade blivit rasande. 

Men vill inte att han ska bli ledsen, bryta ihop..

Har så ont i magen nu... :( 

• Anonym (A)

Jag sitter i samma dilemma.
    Vill men kan inte.

• Anonym (5)

Skaffa annat boende först... så kan du bara dra.

• Anonym (förvirrad)
    markvii skrev 2013-05-07 20:04:13 följande:
    Dumpa Dumpa Dumpa - du har en man som är så egoiztisk att
    han är dömd till Evig Ensamhet - han kommer aldrig att kunna
    försörja sin egen sexulalitet med LözNummer. Han är ju fanimej
    helt jävla värdelös som partner.

En bra grej att göra folk av honom är att du drar själv ensam
    och ger honom vårdnaden mot en peng per månad.

MEN VAD GÖR HAN SJÄLV - VAD GÖR HAN MED SINA PENGAR
    VAD TYCKER HAN ÄR KUL osv

När du har en sån skitman och ni har det så taskigt i vilken
    omfattning får han pumpa?

Markvii förordar att när man har stadigt får man pumpa när man
    vill - men inte ens markvii med mitt stora självförtroende skulle
    tro att om jag betedde mig som din man skulle jag inte kunna
    uppväcka min dams underlivsvibrationer
    Skulle aldrig få för mig o lämna barnet. Aldrig, det är mitt allt.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (A) skrev 2013-05-08 11:11:53 följande:
    Vill men kan inte.
    Åh, kanske kan bolla lite?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (A) skrev 2013-05-08 11:11:53 följande:
    Vill men kan inte.
    boende är inte problemet alls. Det kan jag alltid skaffa eller bo kvar.
  • Anonym (förvirrad)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-05-06 16:36:02 följande:
    Han kanske blir arg och skriker åt dig när du berättar att du vill separera, men han verkar bli arg många gånger så en gång mer eller mindre spelar väl inte så stor roll. Tänk istället på att han inte kommer kunna skrika åt dig så många gånger till när ni väl har separerat.
    Sant, stämmer bra.
  • Anonym (Molly)

Låter som mitt ex. 

Min tanke är att det finns inget bra sätt att göra slut på. Det är egentligen "bara" att säga hur du känner och att du vill att ni ska separera. Det finns självklart en risk att han kommer att bli arg och ifrågasätta dig, men du ska vara bestämd med dina åsikter. 

Vems lägenhet är det förresten? Min rekommendation är att om det är bådas alt. hans så ska du sova borta, på en gång. Dela inte boende med honom för det kommer bara att göra dig förvirrad och osäker på om du verkligen vill det här. 

Skaffa ett nytt boende så fort du kan och försök att inte ge med dig när/om han försöker få dig tillbaka. Oftast så ändrar man inte beteende.. (självklart finns det fall, men..) Om ni ska diskutera något, diskutera ert barn. Mer än så behöver inte diskuteras.

Det är jättesvårt, men värt det när man för första gången känner sig fri och vet att exempelvis "det jag städar, är mitt skräp"..  

• Anonym (livets gång)

Hej TS! 

Jag läser och vill ge dig lite stöd. Själv skild sedan en tid och har så sakta börjat ett nytt liv.
    Nej, du ska inte ha dåligt samvete över dina känslor. Det är som det är och ni har ett gemensamt ansvar för att det blev som det blev.

Som du beskriver er relation och tillvaro så låter det inte som att mannen är särskilt lycklig heller? Kanske tycker han det är bekvämt att du sköter en större del av marktjänsten (som jag uppfattar det) men han verkar inte vara särskilt intresserad av dig som person längre.

Troligen kommer hans liv att bli bättre också och du gör er båda en tjänst genom att gå vidare.
    Normalt sett skulle jag rått dig/er till att försöka hitta tillbaka men det tycks inte finnas så mycket att bygga på, ärligt talat, så det är nog klokast att hitta ett snyggt och bra avslut på er relation.

Gå isär nu innan det blir totalt kaos med otroheter och bitterhet, något som verkar vara en överhängande risk i en relation utan närhet och omtanke.

Hur man tar upp problemet? Hur man säger?
    Enkelt och svårt på samma gång.
    Ett par saker/tips:
    1) Det blir aldrig ett riktigt bra/naturligt läge (man gör ju lätt så, går och väntar.. skjuter upp). Det finns alltid en anledning att skjuta upp.. "inte nu innan helgen, det blir så dumt", "inte nu efter helgen, vi måste ju orka jobba", "inte nu precis innan semestern, det blir så dumt", "inte nu precis efter semestern..."
    - NU, oavsett läge, är ett BRA tillfälle. det blir aldrig något bättre läge.. inse det.

2) Hur du säger är inte jätteviktigt, det kommer att bli jobbigt oavsett - och resultatet blir detsamma.. Möjligen kan det vara bra att försöka skapa en situation där man är ensam, har barnvakt och tid att prata ostörda en bra stund..

tips:
    - prata med nån närstående och berätta allt (om du inte redan gjort), be honom/henne att ta hand om barnet när du ska släppa bomben..                 
    - När ni börjar prata så säger du det direkt, utan omvägar: "detta är jättejobbigt för mig just nu men jag vet inget annat sätt: Jag är inte lycklig med dig, jag vill separera"
    Allt annat kommer att komma naturligt.. kanske har han förståelse, kanske blir han chockad, kanske blir han ledsen, kanske blir han arg.. du får ta det som det kommer..

Oavsett vad så kommer han över det och ni kommer igenom det.. 
    Ett väldigt bra råd är att ni försöker få tid hos familjerådgivningen (han vill kanske inte men försök motivera, det är värt varje sekund - så man får möjlighet att prata med stöd för att få ett bra avslut och en bra start på varannanveckors-upplägget..)

Observera att dina problem inte kommer att ta slut med en separation.. som du beskriver det finns risken att ni får en hel del jobbiga konflikter att lösa som separerade också.. i värsta fall. I bästa fall växer han, mognar och inser att han måste skärpa sig.. ta ansvar och bli mer aktiv i sin sons liv.    

• markvii

"Skulle aldrig få för mig o lämna barnet. Aldrig, det är mitt allt."

Men han är papz till barnet och har lika stor rätt att tycka att
    barnet är hans allt.

VAD GÖR HAN FÖR SINA PENGAR - VAD TYCKER HAN ÄR KUL
    OSV

Uppfattar inte dig som egoiztisk - det är det han som är - du verkar
    juste ordentlig ordningssam o family oriented - samtidigt som han
    är en jävla egoizt som bara tänker på sitt eget välbefinnande.

När du dumpar säger du när han gnäller - MAN ÄGER INTE EN ANNAN
    MÄNNISKA - som du beter dig skulle du ha satsat på en juste båt
    guldklocka eller liknande för de sakerna äger du

Vaddå blir ledsen - han är ju så jävla macho - då skall han  kunna ta
    detta och skaffa annan dam som är från början som han vill ha henne.

Dumpa - and Go For It - Ju längre du väntar - desto större risk för dig
    att du kommer att leva i evig ensamhet - OCH DU BEHÖVER VISS EGEN
    TID EFTER ATT DET HÄR FÖRHÅLLANDET BRYTS

• blivandemamma86
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-03-21 14:08:15 följande:

Varit tillsammans med min sambo i nio år och vi har en liten dotter ihop.

Nu till problemet..

Jag älskar honom fortfarande det är inte det utan jag känner att vi inte passar ihop. Vi är så olika som det går att bli. Vi har helt olika åsikter kring precis allt. Både jag och han vill olika saker i livet. Altså vi vill inte samma saker.

Vi pratar inte längre, utan sitter på varsin sida och glor på tvn eller datan. Vi har helt enkelt inget att prata om.

Vi äter aldrig ihop. Utan alla äter olika tider, vilket jag stör mig på, men han lyssnar inte.

Han stöttar mig aldrig i något, om jag tex. vill gå någon utbildning, eller om jag mår dåligt.

Han bryr sig oftast inte om mina känslor, om jag är ledsen eller behöver hjälp med något. Om jag säger att jag behöver hjälp med något så ska det bli världens grej om det för att han ska hjälpa mig.

Det är ALLTID JAG som lämnar och hämtar på dagis, om jag ber honom snällt att lämna eller hämta så blir han skitsur.

Han har väldigt kort stubin och blir arg för minsta lilla. Om det tex är smulor på golvet så kan han göra det till världens grej, börja bråka med mig och tjafsa.

Han hjälper aldrig till i hemmet utan jag måste göra allt själv, för han vägrar och blir sur om jag ber honom, men när det gäller inredning så ska han alltid bestämma över hur det ska se ut, vi har HELT OLIKA smaker och jag hatar hans smak, han min.

Han är jämt förbannad eller sur över något och då går det oftast ut över oss.

Han vill aldrig umgås med oss som familj, tex. shoppa, fika, käka ute, gå på en promenad, bada i simhallen eller gå till leklandet, det är tråkigt enligt honom, men han blir SUR för jag inte tar vår son till leklandet eller simhallen. Det är tydligen min uppgift. Vi har ALDRIG gjort något ihop för han inte vill. Men att umgås med sina vänner funkar, då kan han prata och har skitkul!

Det är säkert mer grejer men kommer inte på nu.

Jag har försökt få honom att umgås med oss, att vi ska äta ihop, kommunicera men det funkar inte.

Här sitter jag.. dag ut och in.. snart ett år och vet inte vad jag ska jag göra? Hur ska jag säga till honom att jag vill separera? Jag vill säga det men får inte fram orden...

Jag är ung. Tiden bara går och det känns som jag slösar min tid på att vara olycklig dag ut och in. Är det meningen att jag ska ha det såhär? Har jag fel som vill lämna honom?

• Anonym (Man48)

Klart du ska säga det ...även anledningen till det ....men du skrev att du älskade honom och det kan vara den stora vändningen gör er. Låt det bli kaos ett tag ...men se till att det kanske finns en chans ändå om han nu vill det ....då kommer han att förstå allvaret och kommer ändra på sig rejält ...om han vill ha dig kvar. Ta hjälp av familjerådgivningen ....det låter stort men det är bara bra å få gå dit å snacka av sig ....ett måste ....testa våga vinn.

• Betterwithyou
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-03-21 14:08:15 följande:

Varit tillsammans med min sambo i nio år och vi har en liten son ihop.
    Nu till problemet..

Hej TS,

Jag sitter lite i samma situation. jag tror att jag vill skiljas från min man, nej, jag vet. Men vet inte hur jag ska göra för att säga det till honom. 
    Vi har dock inga gemensamma barn utan han har en dotter och jag har en son från andra förhållanden. 
    Jag vet inte heller riktigt hur jag ska säga och göra. Läs gärna mitt inlägg om mitt dilemma.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/79861157-tvekan-och-kanslan-att-jag-maste-fa-vara-jag

Det är självklart mer än så, men jag orkar verkligen inte må så här längre.
    Och jag vill inte heller såra honom och vill att han ska må bra och bli lycklig igen. 
    Jag älskar honom fortfarande, men jag kan inte leva med honom mer. 

Jag har varit gift tidigare och vi var ett par i 9 år innan jag valde att gå vidare. i samma veva träffade jag min nuvarande. 
    Hör av dig om du vill prata mer. Alla behöver stöd ibland. Och jag finns här om du vill prata.
Svar på tråden Hur säger man att man vill separera? Mår jättedåligt.