Brumma skrev 2013-03-24 07:48:43 följande:
Jag blir oxå chockad när jag läser denna tråden...
Du låter inte bitter mot treåringen någonstans, inte heller skriver du någonstans att du tycker hon är extra jobbig eller att du lägger skulden på henne.
Ingenstans står heller att Jon tycker det är jobbigt att komma till er.
Tvärtom är du väldigt tydlig i trådstarten med att treåringen är som barn är mest, jobbig ibland o underbar ibland :)
Så jag undrar lite hur det står till med läsförståelsen bland en del som svarat..
När du förklarat att hon kan vara lite manipulativ så läste många in saker du inte skrev - att du skyller på treåringen tex.
Treåringar KAN vara fruktansvärt manipulativa, även yngre barn faktiskt..
Man spelar föräldrar mot varandra, och även sina fröknar på förskolan..
Inte har det hänt bara en gång att ett barn kommit o gråtit över att ett annat barn varit dumt (jag har arbetat på förskola i ca tio år) och när man kollar upp (ibland har man sett själv, ibland en annan lärare) så har barnet själv startat bråket (tex över en leksak barnet velat ha) och sedan, när det mött på motstånd, försökt lägga "skulden" på det andra barnet.
Har även fått en del "min mamma säger" från min bonus, när hon var i 2,5-4 års ålder ungefär.
Helt orimliga saker som jag VET hennes mamma inte sagt, då vi har en bra kontakt och faktiskt pratar med varandra..
Men det hindrade inte tösen från att försöka..
Det ÄR ett stort problem att inte kunna inse att ens barn kan göra några fel och starta/bidra till konflikter.
Det är ett problem i förskolan, på lekplatsen, på kalas - OCH i situationer som TS beskriver.
Hur alla (iallafall en stor del av de som svarat här) har kunnat förvrida problemet och gjort det till en"jag tycker inte om mitt bonusbarn tråd" är fullkomligt vettlöst - o bevisar än en gång att det räcker att skriva ordet "bonus" för att människor skall mista förmågan att läsa vad som skrivs utan att läsa in sina egna förutfattade meningar i det hela..
I denna tråden blir det så extremt tydligt då TS ingenstans skriver att hon ogillar barnet, skyller på det eller sätter sina barn framför bonusen.
Tvärtom skriver hon att hennes barn kan lika väl som bonusen starta en konflikt.
Det är INTE DÄR PROBLEMET LIGGER utan i mammans påstående att hennes ängel inte kan göra några "fel",alltså inte beter sig som en normal treåring.
Jag har en "ensam" son.
Han har en syster också, min bonus, men då hon dels är tonåring (det blir inga konflikter mellan dem som liknar "barn mot barn" konflikter dels är bonus här enbart vh, så han växer upp mestadels som ett ensambarn.
Men NÄR vi träffar andra barn och det uppstår en konflikt - inte sjutton tar jag för givet att det alltid är det andra barnet som "är dum"..
Mitt barn är ETT BARN.. och i att vara ett barn ingår att lära sig hantera konflikter, lära sig att alla leksaker inte tillhör barnet, att lära sig dela med sig, att lära sig vänta på sin tur, att lära sig att man inte slåss, lära sig att allas kroppar är deras egna så man kramas o pussas inte med ngn som inte vill osv i all oändlighet...
Barn har inte dessa lärdomar med sig från födseln och det trodde jag var ngt varje förälder visste. Barn lär sig genom att testa gränser och få veta vad som är rätt och fel.
Tror man, stenhårt, på att ens barn står över alla andra barn har man nog lite problem med självinsikten..
TS - fortsätt som du gör med barnen, du verkar vara en mamma/bonusmamma som behandlar era barn som man bör göra i en bonusfamilj - dvs likadant.
Du verkar även se alla barns olika sidor, positiva samt negativa, oavsett om det är ditt barn eller inte.
En eloge till dig då jag vet att det kan vara svårt.
Hur ni skall möta problemet med mamman vet jag inte, men om det är så att diskussionen ofta kommer upp vid hämtning så är det ju en jättebra ide att du sagt hejdå innan o håller dig undan.
Undrar mamman varför så får ni berätta som det är, att det blir en svår separation från syskon och från dig om det tvunget måste bli en konflikt varje gång mellan er vuxna.
Självklart vill man som förälder veta om barnet fått en bula, hur den uppstod, men det skall räcka med förklaringen - de krockade.. Iallafall om det inte är extremt mkt bulor o blåmärken så man tex kan misstänka misshandel.
Barnen skall INTE behöva hamna i de vuxnas konflikter!
Går det inte kanske hämtning/lämning kan lösas på annat sätt, tex på förskola?
Nu vet jag att ni bor långt ifrån varandra, så att det är svårt, men funkar det kanske att göra den resan en måndagmorgon varannan vecka?
Lycka till!
3-åringens perspektiv och inlevelsen för hur hon upplever sin familjesituation är väl det som skall stå i fokus här? Ja, jag läste alla t.s. inlägg genom att klicka på "visa endast" och tänkte på hur det måste vara för en 3-åring att först få ett äldre syskon och sedan ett lill´syskon. Och då inte tänkt ur något annat perspektiv än hur barn brukar reagera. Kom då fram till att t.s. verkade bitter över sin egen situation.
3-åringens mamma oroar sig - och det uppfattar t.s. som påfrestande. Det är så konflikter uppstår.
En möjlighet är ju att t.s. helt överlåter ansvaret för kontakten med mamman till barnets pappa. Befattar sig inte - går undan ur konflikter som inte är hennes överhuvudtaget.