• mimmie01

    Gravid med tvillingar via IVF?

    Hej alla gravida med tvillingar, jag är bara nyfiken om det finns några här i tråden som blivit gravida med tvillingar via IVF? jag vill gärna ta chansen att få tillbaka 2 befruktade ägg vid ET och vet att chansen finns att det kan bli en tvillinggraviditet, men det skulle jag gärna vilja då jag är 38 & vill ha fler barn. (dock vet jag att det kan bli en riskgraviditet)
    Hur ser ni på eran tvillinggraviditet? Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Gravid med tvillingar via IVF?
  • Krissie74

    Men åååh så bedårande söta, skönt att allt gått bra. Stort Grattis!! Verkligen underbara bilder!

    Ps, det var jag Mimmie01som startade tråden (har 2 alias) Är just nu i vecka 15 med våra två små pyren :)

  • kattm

    Stort grattis Catharina! Så otroligt fina dina pojkar är. Skönt att allt gick bra. Jag förstår att det blev en chock med snitt så snabbt inpå beskedet att en tvilling hade sämre flöde, men bra att du blev ordentligt omhändertagen och att tvillingarnas bästa kom i första hand. Vet ni ifall det är enäggs- eller tvåäggstvillingar?

    Krissie74, vad roligt att det blev tvillingar för dig också! Grattis!

    Själv är jag nu i v 14+6, och har redan en rejäl mage. Jag blev stor tidigt med min dotter också, och då fick jag ofta frågan om det var två barn i magen eller om det var dags snart, fast det var lång tid kvar, så jag räknar med att bli stor som ett hus den här gången. Jag har kort rygg, så jag antar att min mage växer framåt istället. Vid KUB såg allt bra ut, och det var låg risk för kromosomavvikelse för båda barnen. Barnmorskan tyckte att det ser ut som tvåäggstvillingar, och eftersom vi förde tillbaka ett embryo betyder i så fall att vi har lyckats på både naturlig väg och med frysåterföringen. De var lite olika stora och hade rätt stor skillnad på nackspalterna vid KUB, så det stöder ju teorin om tvåäggstvillingar. Det gjorde också att det var stor skillnad på sannolikheten för trisomi 21, även om båda räknas som låg risk (ena fick 1:499 och den andra 1:12000). Jag har lite foglossning runt svanskotan och har mått rätt mycket illa, men hoppas på att illamåendet är på väg att släppa nu. Annars försöker jag njuta så mycket jag bara kan, och jag längtar till början på nästa år.Solig

  • eamb
    Catharina 410 skrev 2013-08-05 21:43:15 följande:
    Hejsan! I mitt senaste inlägg ville jag hinna med vår stora fest innan de kom. Det kan jag berätta att jag hann. Vi festade i 12 timmar och hade årets roligaste fest. Jag stod vid grillen och drinkbordet och fixade mat och drinkar till alla. De sista gästerna fick skjuts hem efter kl 05. På onsdagen skulle jag på ultraljud. Jag brukar cykla till KS, men den här dagen ösregnade det - så jag och sambon tog bilen i stället. Väl där konstaterades det att tvilling 2 var lite liten och hade sämre flöde, så vi skulle räkna med att komma på mer frekventa kontroller.  När vi sedan hade tid hos överläkaren sade hon att hon letade plats till oss då det skulle ske samma dag eller dagen efter. Tala om att det blev en chock. Vi fick till slut en plats på SÖS och det blev snitt dagen efter (på min födelsedag). Carl var 46 cm och vägde 2475 g och Gustaf var 40 cm och vägde 1622 g. Då var jag i vecka 35+1. Vi var kvar på neo drygt två veckor, och nu har vi varit hemma i 1 1/2 vecka. Sonderna har de själva dragit bort och Gustaf har bara ett apnélarm kvar. Vi har hemsjukvård tre dagar i veckan. Omtumlande, men helt underbart. Världens sötaste grabbar.  

    Stort grattis!!!!
  • Eliezer4

    Gick in i vecka 16 idag. Känner mig trött, ont i huvudet och det drar i magen. När jag kommer hem från jobbet känns det mer i magen. När det har varit helg känns det inte alls i magen. Får se hur länge till jag orkar jobba. Är helt slut när jag kommer hem efter jobbet. Jobbar på en förskola med barn 1-3 år. Ska till Östra nästa måndag (26/8) för nytt ultraljud. Då får vi se våra skruttar igen.

  • Krissie74

    Vecka 17+2 idag, mår som en prinsessa, har inte mått illa eller haft ont en enda gång, puh. RUL om en vecka, längtar att få se våra skruttar igen :)

    Hur mår ni andra?

  • Hope2003

    Idag gick vi in i v.29 och det börjar bli tungt. 
    Men jag skall inte klaga de är ju som förväntat.

    Vi var på tillväxt ultraljud i måndags och fick se de små rackarna för 4:e gången!
    De såg ut att må bra, gott om fostervatten hade de oxå. De uppskattades till 1,3 kg var, vilket var skönt att höra.

    Så det ligger i "fas" nu är det bara till att vänta 4 veckor till tills vi får se dem igen =)

    Grattis Catarina 410 till 2 underbart fina killar!

     

  • Lakrids

    Hej hej! Här är en till tvillinggravid mha IVF. Fick tillbaka 2 embryon och är idag i vecka 23 (22+6). Grattis Catharina 410!!! :)


    Mamma till Jack 4 år & tvillingpojkar i magen
  • Krissie74

    Varit på RUL idag, fick se båda våra skruttar sparkas och knuffas med varann, ååh vilken underbar känsla. Allt såg bra ut, höll på över en timma, skönt att allt var bra! Nu vågar jag ge mig på lite shopping, kanske lite bebiskläder i veckan, mysigt :) Jag har dessutom börjat känna små sparkar, så härlig känsla :)

    Hur mår ni andra här inne och vilken vecka är ni i? Hur mår dina bebisar Catharina?

  • Eos79
    eamb skrev 2013-08-03 21:41:26 följande:
    Tack!!! Ja, det blir två killar till i familjen :) Själv då?



    Ursäkta har missat att svara:( Vi ska på Rul 11/9 och då hoppas jag få reda på kön. Känslan säger tjejer men vi får se. Känner ibland ett stort tryck neråt och att något rör sig. Längtar efter att känna dom där riktiga sparkarna. Är idag 17+1
  • Catharina 410

    Tack! De växer på. Idag är de 7 veckor och väger 3,3 och 2,4 kg. De är så söta. När de äter så ofta får man lite ont i brösten bara, men det går väl över. Det gäller att mata dem så fort de börjar bi hungriga - så slipper man skrik.

  • Annanax

    Mina Tvillingar är också 7 veckor, men igår. De föddes i v.37 och väger nu strax under 5 kilo. Stora tjejer som vill ha mat var tredje timme.

  • engodapelsin

    Vi bor i Uppsala o här på Ackis sa dom att man inte sätter in mer än ett ägg oavsett ålder.
    Kan ni som har fått två ägg insatta rekommendera en klinik eller landsting som ger insättning av två ägg? Jag 39 blir 40 om 6 månader. Vill ha en familj 😭

Svar på tråden Gravid med tvillingar via IVF?