• twins1102

ni som gick upp mycket under grav

hej efter att ha läst mängder av trådar om viktuppgång vid grav så börjar jag undra om det är mer ovanligt att gå upp mycket än lite, tycker att var och varann bar går upp 0-10 kilo är det fler som har märkt denna trend ? själv gick jag upp 34 i min första grav dok var det tvillingar , och är gravid nu i v. 28 och har gott upp 14-15 kilo finns det någon som har gått upp ungefär som jag ??

• Svar på tråden ni som gick upp mycket under grav
  • Blok

TS: Jag var faktiskt precis på väg att lägga in en fråga i en av de andra trådarna där folk gick upp typ 5 kilo under en hel graviditet (varav en av dem tex. var en sprinkig liten tjej till att börja med Flört) hur det kom sig att bara folk som gått upp långt under medel svarade på den tråden. Är det liksom "bättre" att gå upp under genomsnittet? Så vitt jag vet väger en graviditet i sig (barn, vävnad och vätska runt, fettdepåer) i snitt 13 kilo, så vart tusan får barnet det som behövs om man gått upp ett kilo i v. 34?! Fast det verkar ju gått bra för alla i den tråden, så jag får bara inte ihop det...

Nåväl, lyckligtvis ställde jag inte frågan för hur snällt jag än hade frågat hade jag nog blivit lynchad.

Jag gick i alla fall upp 30 kilo med förra, och det var jobbigt för knän och fötter så jag vill helst skona min stackars ömmande kropp lite denna gång. Runt 20 max, tack. Nu är jag i v.15 och har gått upp 6 kg så det går ju sådär skulle jag säga...Obestämd Jag tror att jag, förutom evig hunger, har en tendens att samla på mig vatten. Jag är redan rätt svullen.

Bland mina vänner har de flesta gått upp 10-25 kg per graviditet, och gått ner alla kilon sen.

• Blok

Vill även påpeka att när jag var gravid för 8 år sedan pratade ingen om viktuppgång med mig (fast de nog borde gjort detFlört), och måttligt om träning. Nu är det "fittness mama" som gäller och mina grav-appar tjatar något förfärligt om normal viktuppgång, jag blir helt stressad! Alla mammatidningar tipsar om träning osv. så jag tror det är någon form av trend. Säkert bra i princip, men saker och ting har ju en tendens att slå över.

Kan tillägga att jag själv är smal/normal (i vanliga fall) och tränar mycket för att jag gillar det. Men när jag är gravid så funkar min kropp så totalt annorlunda, jag flåsar vid minsta lilla och alla leder och muskler är mjuka och ömmar. Nej, jag vill inte vara fitness mama. Jag vill vila och äta, jag!Oskyldig

• vill bli mamma nu

Är i v.37 idag (första barnet) och ligger på minus   Borde väl gått upp NÅT kan man tycka men barnmorskan vägde mig i fredags, då var det knappt 4 HG + så hon sa att det kan vara en kissning, så är dom borta...

Fått extra TUL där bebisen så stor och fin ut... beräknad födselvikt runt 4 kg, så bebben verkar må bra och få i sig allt den behöver.

Själv äter jag som en galning, mat mat mat dygnet runt. Har aldrig varit så hungrig som nu

Är iofs bara glad för detta, då jag har aktiva diskbråck som kan sabba hela graviditeten/förlossningen och tvinga mig till kejsarsnitt, och det vill jag undvika

Tänk så olika det kan vara...

Följ vår IVF-resa på: www.villblimammanu.blogspot.com
  • a dream within a dream

En liten update, nu väger jag 100 (upp 36 kg) och lillan uppskattades väga 2,8 i fredags. Jag har 34 dagar kvar, undrar huuur mkt jag går upp under dessa?! Ha ha, hur ser det ut för er andra?

• Blok

Ok, gott folk i tråden. Jag utnämner mig härmed till Svamp.

Jag äter nyttigt och när jag är hungrig, är iofs begränsad med rörelse. En vecka stod jag still i vikten. Sedan märkte jag från en dag till en annan att kläderna blivit något mindre, och jag hade en uttalad ballongkänsla i kroppen. Jag hade gått upp 2 kilo på en vecka! Jag VET att jag inte svullar nog för att gå upp detta i i fett, och jag dricker/är törstig helahela tiden, men kissar som vanligt, så jag måste samla på mig så mycket vatten!

Jag tror jag ska sluta väga mig nu (8 kg plus v. 17). Om jag ändå inte kan göra något åt saken hjälper det ju inte att oroa sig. Dessutom har jag fått foglossning, så den lilla rörelsefrihet jag fick efter att illamåendet gick över är nu passé. Andra övningar går inte riktigt heller för att jag blir svimfärdig så lätt (blir kanske bättre med tiden, men jag saknar joggning så mycket!).

Jag ska köpa gördel för att skona ryggen och har köpt sköna skor, och jag fortsätter äta nyttigt. Mer kan jag nog inte göra för min arma kropp.Gravid

Har någon av er några tips för att hantera skenande vattenansamling? Typ mer salt, mindre salt (har sett båda råd)? När jag googlar verkar det bara vara något man får stå ut med. Trist, för det blir ju tungt. Det lustiga är att andra inte verkar märka det alls - den övriga kroppen ser helt normal ut i förhållande till min imponerande kula!Cool

• a dream within a dream

Salt binder ju vätska (och socker binder fett) så jag avstår fr att salta. Jag äter också bara nyttigt, en glass IBLAND. Men dricker mycket vatten och kissar nog inte ens ut hälften av det! Sist vägde jag 100..... För en vecka sedan. Hade då gått upp 5 kg på 3 veckor!!! Vågar inte väga mig mer nu, 27 dagar kvar. Jag började på 64 kg (177cm) i denna graviditet. Alla säger att jag endast ser ut att ha mage, bull shit säger jag

• Blok
    a dream within a dream skrev 2013-05-06 19:48:36 följande:
    Salt binder ju vätska (och socker binder fett) så jag avstår fr att salta. Jag äter också bara nyttigt, en glass IBLAND. Men dricker mycket vatten och kissar nog inte ens ut hälften av det! Sist vägde jag 100..... För en vecka sedan. Hade då gått upp 5 kg på 3 veckor!!! Vågar inte väga mig mer nu, 27 dagar kvar. Jag började på 64 kg (177cm) i denna graviditet. Alla säger att jag endast ser ut att ha mage, bull shit säger jag
    Då är vi nog samma typ. Hur kan det inte synas att man går upp två storlekar? Jag tror att det är i förhållande till magen då, tur att den är enorm också kanske.Flört Fast framåt slutet såg faktiskt alla att jag såg ut som en hamster i ansiktet. Det var finkänsliga nog att inte nämna det då, utan alla ljög och sa att jag var fin, men nu skojas det en del om min hamster-period för 8 år sedan.Skrattande

Hur klarar sig din rygg, fötter och leder? De tog styrk förra gången, så jag oroar mig mest för det, alltså så att säga förslitningsskador på kroppen.
  • a dream within a dream

Förra gången tog de stryk, men denna gång är det ännu värre.. Fy vad min kropp inte funkar. Hamster style känner jag igen just nu ser jag ut som en guldfisk runt munnen, stora, fylliga, äckliga läppar :-/ huvva!

• MammaJohanna1

Jag gick upp 25 kg första graviditeten och 17 kilo den andra. Jag har gått ner alla kilon på ungefär ett år efter graviditeterna utan att köra någon diet. Jag har ätit som vanligt och ammat ett år med varje barn. 

• HannaS83

Jag gick up 25 kg med första, och va då normal/smal till att börja med. Med 2an hade jag 10 kg kvar, så ville verkligen inte gå upp lika mkt.. Kommer inte ihåg exakt vad jag gick upp men det va Max 10. Den gången försvann det av sig själv plus att jag gick ner 5 till kilo utan att försöka :) nu är jag gravid igen ( bara v14) och har gått upp 1 kg . Vill inte gå up lika mycket som första gången då jag vet att jag personligen har väldigt svårt att bli av med extra kilorna sen.. Men tänker inte mycket på vad jag äter, men om jag börjar bli sugen på choklad och smäller i mig flera kakor om dagen får jag hejda mig lite :) sen känner jag massor med tjejer som gått upp 30kilo och är pinsmala efter 3 månader igen! Det är så olika...

• mumintrollet

Med 1a så gick jag upp ca 25 kg. Nu hade jag precis gått ner allt innan jag blev gravid (2 år senare) o nu i vecka 15 har jag inte gått upp ett gram. Känns skönt än så länge.
    Hade en jobbig resa med att bli av med alla grav kilon!

Svar på tråden ni som gick upp mycket under grav