Behöver tips: Vill inte amma - hur trösta osv?
Hej!
Jag har en son sedan tidigare och väntar nu tvillingar. Jag upplevde det som väldigt jobbigt att amma, både fysiskt och psykiskt, och har dessutom för "plana", små bröstvårtor för att det ska gå bra så jag fick krångla med såna där plastsugkoppar ovanpå. För det mesta blev amningen bara frustrerande och krånglig för både mig och sonen.
Men - när det funkade var det väldigt rofyllt och ett bra sätt att spendera tiden på i början, när han mest kunde ligga i knäet. Det var också bra på nätterna när han inte lärt sig skilja mellan natt och dag, dvs, man kunde amma istället för att underhålla. Pappan hade svårare att veta vad han skulle göra då, jag kunde ju bara amma så somnade han.
Nu vill jag inte amma tvillingarna för det kommer vara dubbelt så krångligt. Ni som inte ammar - hur erstätter man det, dvs, om man vill vara tillsammans i lugn och ro osv och lugna och trösta, går det lika bra utan amning, och hur gör ni då? Man kan ju såklart gå runt och vyssja och sånt, men funkar det lika bra att bebisarna bara ligger i famnen med en napp och gosar? Det är det enda jag oroar mig för rörande att inte amma.
Och får man tablett på BB så man slipper den där värkande svullnaden av brösten dagen efter att man fött?
Mycket tacksam för svar!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 11:29
"underhålla" lät ju lite konstigt, men ändå.