• ExitSong

Behöver tips: Vill inte amma - hur trösta osv?

Hej!

Jag har en son sedan tidigare och väntar nu tvillingar. Jag upplevde det som väldigt jobbigt att amma, både fysiskt och psykiskt, och har dessutom för "plana", små bröstvårtor för att det ska gå bra så jag fick krångla med såna där plastsugkoppar ovanpå. För det mesta blev amningen bara frustrerande och krånglig för både mig och sonen.

Men - när det funkade var det väldigt rofyllt och ett bra sätt att spendera tiden på i början, när han mest kunde ligga i knäet. Det var också bra på nätterna när han inte lärt sig skilja mellan natt och dag, dvs, man kunde amma istället för att underhålla. Pappan hade svårare att veta vad han skulle göra då, jag kunde ju bara amma så somnade han.

Nu vill jag inte amma tvillingarna för det kommer vara dubbelt så krångligt. Ni som inte ammar - hur erstätter man det, dvs, om man vill vara tillsammans i lugn och ro osv och lugna och trösta, går det lika bra utan amning, och hur gör ni då? Man kan ju såklart gå runt och vyssja och sånt, men funkar det lika bra att bebisarna bara ligger i famnen med en napp och gosar? Det är det enda jag oroar mig för rörande att inte amma.

Och får man tablett på BB så man slipper den där värkande svullnaden av brösten dagen efter att man fött?

Mycket tacksam för svar!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 11:29
    "underhålla" lät ju lite konstigt, men ändå.

• Svar på tråden Behöver tips: Vill inte amma - hur trösta osv?
  • Flickan och kråkan

Nu har jag ammat, men ett bra alternativ är ju att sjala , då får man ju närheten och liten får det där goa gunget som de känner igen från magen

• honeydew

Undrar jag med... Vet inte om jag vill amma den här gången, fast jag bara ska få en bebis. Blev deprimerad sist.

I början gjorde man ju inget annat än satt i soffan och ammade. Det var ju både mys, tröst och mat. Så hur gör man då?

• Lena

Man bär, ligger nära, sjalar och har hud mot hud.

Det kan vara dubbelt så lätt att amma tvillingar. Gång två behöver inte likna gång ett. Och börjar du kan du alltid sluta, det är svårare tvärt om. Men självklart går det lika bra att trösta utan bröst!

• ExitSong
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-03 11:31:05 följande:
    Nu har jag ammat, men ett bra alternativ är ju att sjala , då får man ju närheten och liten får det där goa gunget som de känner igen från magen

Ja, det är en bra idé. Fast jag blev aldrig riktigt vän med bärsjalen sist, tyckte det var lättare med bärsele, men det är inte lika mysigt kanske. Plus att det verkar lurigt att hitta bärsele för tvillingar, men det kanske finns någonstans. Men annars kan man ju kanske turas om lite, eller att man bär varsin bebis om pappan är hemma.
    Tack för tipset!
    honeydew skrev 2013-04-03 11:37:25 följande:
    Undrar jag med... Vet inte om jag vill amma den här gången, fast jag bara ska få en bebis. Blev deprimerad sist.
    I början gjorde man ju inget annat än satt i soffan och ammade. Det var ju både mys, tröst och mat. Så hur gör man då?
    Precis så kände jag också! Man blev deprimerad av att bara bli sittande, och för mig var det också obekvämt på något vis när det kom till integriteten, även om det inte borde vara så när det är en bebis, men jag trivdes helt enkelt inte med grejen.

Men vi får väl göra som Flickan och kråkan sa, och köra med sjal eller liknande, och gosa med dem i största allmänhet :) Skönt att höra ändå att det finns fler som jag!

Funderar ändå på om jag borde låta mjölkproduktionen komma igång, för som någon sa så är det ju lättare att ångra sig åt det hållet än att försöka få igång mjölken efteråt. Det enda är att det gör så förbaskat ont när mjölken rinner till, när det blir en inflammation dagen efter förlossningen och brösten blir som ballonger som står rakt ut...aj!
  • cosinus
    ExitSong skrev 2013-04-03 12:47:09 följande:
    Funderar ändå på om jag borde låta mjölkproduktionen komma igång, för som någon sa så är det ju lättare att ångra sig åt det hållet än att försöka få igång mjölken efteråt. Det enda är att det gör så förbaskat ont när mjölken rinner till, när det blir en inflammation dagen efter förlossningen och brösten blir som ballonger som står rakt ut...aj!
    Jag som ammat 4 barn måste dock säga att det var absolut värst att få igång mjölken med första barnet. Mina bröst såg helt galna ut dag 3 och jag var inte i närheten av det med de senare barnen. Visst var de lite spända men inte så galet.

Så jag gissar att även dina bröst skulle vara mer lättstartade den här gången än sist.
  • Lena

Ja, det är en bra idé. Fast jag blev aldrig riktigt vän med bärsjalen sist, tyckte det var lättare med bärsele, men det är inte lika mysigt kanske. Plus att det verkar lurigt att hitta bärsele för tvillingar, men det kanske finns någonstans. Men annars kan man ju kanske turas om lite, eller att man bär varsin bebis om pappan är hemma.
    Tack för tipset!

Precis så kände jag också! Man blev deprimerad av att bara bli sittande, och för mig var det också obekvämt på något vis när det kom till integriteten, även om det inte borde vara så när det är en bebis, men jag trivdes helt enkelt inte med grejen.

Men vi får väl göra som Flickan och kråkan sa, och köra med sjal eller liknande, och gosa med dem i största allmänhet :) Skönt att höra ändå att det finns fler som jag!

Har brösten gjort det en gång behöver det inte göra lika ont nästa. De är liksom redan förberedda
  • Flickan och kråkan

Tack för tipset!

Så här kan du rätt enkelt bära nyfödda tvillingar i trikåsjal. Samma knytning som med ett barn, men man sätter i dem aningens annorlunda. Eftersom två väger mer än ett barn så hade jag valt en riktigt stadig trikåsjal som wbs (wrapsody bali stretch). Sedan blir det ju lättare att bära två barn när de har blivit stadiga i nacken för då kan man ha en på mage och en på ryggen. Jag har inte tvillingar, men två täta barn och har tandemburit en hel del. Har haft ett barn i bärsele på ryggen och en i sjal på mage. Och är ni två vuxna så bär man så klart varsitt barn . Att bära i sjal är lite av en vanesak, men trikåsjal är rätt lätt att få till bra. 

• Mary Jo

Jag kunde inte amma mitt första barn för att hon föddes med läpp och käkspalt. Men hon låg nära mig och åt,ofta tog jag kanske av mig tröjan så vi fick hudkontakt. Men annars höll jag henne i famnen,vyssade och gav henne nappen. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
Svar på tråden Behöver tips: Vill inte amma - hur trösta osv?