Hur löser du dessa situationer?
"Han fick mer glass än mig"
"Hon fick välja film sist"
"Jag vill också ha nya tapeter i mitt rum"
"Nu är det min tur att sitta i framsätet"
Med mera, med mera..
Jag kan inte komma på några "bra" exempel just nu, men min fråga till dig är:
När dina barn bråkar och tycker något i vardagen är orättvist,
Hur löser du oftast dessa situationer?
För att förtydliga svarsalternativen...
Alt 1: Du försöker alltid skapa rättvisa i stunden. Om Kalle fick t.ex. välja film förra gången så är det Lisas tur nu.. Och nästa gång är det Kalles tur igen.. Om Elin fick mer glass än Adam så ger du genast Elin mer för att det ska bli rättvist... Om Hanna får mer lördagsgodis än Alice så säger du att Hanna ska dela med sig av några godisar... På födelsedagskalas köper du eventuellt presenter till syskonet också för att inte syskonet ska bli ledsen när h*n inte får presenter också... "Du skapar alltid rättvisa på en gång."
Alt 2: Du försöker skapa rättvisa i det långa loppet. Bara för att Kalle fick t.ex. välja film förra gången så behöver det inte betyda att det är Lisas tur nu.. Ni väljer inte varannan gång efter något "schema". Elin får mer glass än Adam men du fyller inte på Adams skål. Nästa gång kanske det är han som får mer glass... Att "orättvisan jämnar ut sig"... Om Hanna får mer lördagsgodis än Alice så spelar det ingen större roll, du skyndar dig inte dit och flyttar över godis så det ska bli lika. På födelsedagskalas säger du att syskonen också kommer på presenter... När det är deras födelsedag. "Orättvisan jämnar alltid ut sig i det långa loppet..."