• zootwind

Hur länge har ni burit era barn i bärsele/bärsjal?

Hej.

På de flesta ergonomiska bärselar/bärsjalar står det upp till 20kg.
    Nu undrar jag hur länge man egentligen använder en bärsele/bärsjal?

Hur har det blivit för er, har ni burit era barn i bärsele/bärsjal till de är närmre 20 kg?
    Bar ni tills de var 1, 1,5  år eller kanske ännu längre?

Tack för svar !

• Svar på tråden Hur länge har ni burit era barn i bärsele/bärsjal?
  • yodi

mellan dottern bar jag i bärsele fram till hon var sju månader sen föredrog hon vagnen.

minstingen bar jag i bärsjal fram till hon var nästan två år, men hon är en spinkis och hade precis kommit över 10 kg sträcket. så det var inte pga av att det blev tungt som vi slutade med sjalen.  

• I969

4-åringen åker fortfarande på ryggen i Ergon när vi är i skog och mark. Han väger nästan 20.

• Flickan och kråkan

Inget av mina barn har passerat 20 kilo ännu och de är 5,5 respektive 4 år. Det går utmärkt att bära båda på ryggen fortfarande, men nu vill de inte längre (bar faktiskt storebror i höstas då han hade opererats och vi skulle gå med lillebror till förskolan). Lillebror bars regelbundet och ofta fram till i höstas egentligen - alltså tills han var 3,5. Sedan dess är det mycket sporadiskt. Ska vi ut på långpromenad i skog och mark så hoppar han ofta upp på ryggen i selen mot slutet då orken tryter.

Inga problem som sagt att bära någon av dem i vävd långsjal eller i ergonomisk bärsele (har en Oh snap som räknas till toddlerselarna). äldsta väger 17 kilo, yngsta 16. 

• Yamma

Vi (främst jag) har burit första barnet mer än andra. Första barnet bar vi dagligen till hon var ca 2 år. Nu är hon snart tre och jag bär henne ibland, vid behov tex om lillen sover i vagnen. Hon blir tycker att det är jättemysigt när jag bär henne nu. Jag tycker att det är tungt nu och bär henne inte gärna längre än ca en halvtimme. Vi använder nästan alltid en becosele när vi bär henne nu.

Andra barnet har jag inte alls burit lika mycket som första. Det är 2 år mellan våra barn och första barnet behöver så mycket
    "support" (av o på med vantar, grus i skorna, behöver hjälp att klättra,hoppa,gräva, behöver på toa....) så det blev så tungt att bära. Som tur är sover minstingen bra i vagnen.

Vi har använt både sjal och selen otroligt mycket hur som helst.

• W L

Bär med Ergobaby och vårt barn är nu 16 månader. Bärandet har minskat en del nu när hen accepterar att åka vagn och faktiskt är lite tung. Men vi bär några gånger i veckan iaf.

• cosinus

Nä jag har inte burit upp till 20 kg. Min 9-åring väger 21, min 7-åring 19 så nej inte ens riktigt nära.

Men förra året bar jag nog 5-åringen vid något tillfälle. Han vägde då 13 kg (var 4 år).

Vi har alltid gjort så på sommarsemestrarna att vi tagit med singelvagn och bärslele/sjal och så har vi turats om med de två yngsta barnen att åka vagn respektive sjal/sele. I år är dock yngsta precis fyllda 3 i sommar och näst yngsta då 5 så jag vet inte hur vi ska göra om vi skippar vagnen helt och bara tar med selen. Men å andra sidan är ju vagnen bra att lasta på också. Får klura vidare.

4an är tyngst för sin ålder och väger nog 13 men jag kan inte tänka mig att jag bär henne längre än max 5 år och då väger hon säkert inte mer än på sin höjd16 så vi är ju inte nära 20 kg då heller.

• hannis

Äldsta sonen bar jag i Manduca till han var 2,5 år och vägde 15 kg. Då var jag gravid och kunde inte bära längre.

Kommer säkert bära yngsta sonen minst lika länge.

• En blå giraff

Minsta sonen är 22 mån och honom bär vi fortfarande ibland. Min man gillar BabyBjörn bärsele så den använder han. Sonen väger 12,5 kg så kanske är han lite för tung för den selen men den funkar fortfarande. Det är mest om vi är på någon affär och vill ha koll på sonen som vi bär honom. Han är vild och vagnen är svårt att få honom att sitta kvar i trots sele. En vävd långsjal funkar ju hela förskoleåldern om man så vill. Jag har dock inte fått till knytningarna på ryggen trots instruktioner och ihärdiga försök....

• Sara 442

en ergosele kan man använda jätte länge, beror ju lite på hur stark man själv är och hur länge man bär. min dotter har alltid älskat att sitta i selen, bär henne fortfarande ibland fast hon snart fyller tre (väger 16 kg) men inga längre sträckor. Lillebror har inte varit lika förtjust i att bli buren men jag har heller inte burit honom lika mycket som med dottern eftersom hon alltid blev så svartsjuk och skrek och grät att HON ville "sitta selen."

• Lapsang

Men oj vilka ryggar ni måste ha! Har ni styrketränat (vilka övningar? ) för att klara det eller bär ni på ryggen?

• Flickan och kråkan
    Lapsang skrev 2013-06-26 09:35:36 följande:
    Men oj vilka ryggar ni måste ha! Har ni styrketränat (vilka övningar? ) för att klara det eller bär ni på ryggen?
    Otränad, liten mamma förutom just barnbäandet. Nej, det är inte särskilt tungt med bärredskap som avlastar på rätt sätt. Stora barn bär jag på ryggen så klart, men mest för att det blir så mycket barn framför en annars. Svårt att göra något vettigt med en 3-åring på magen .
  • ViVäntarLois

Vi bär fortfarande 2-åringen i ergon. Tror nog att bärandet kommer upphöra av att hon vill gå själv, inte för att hon är för tung. Just nu är jag höggravid så det blir inte så långa sträckor men hennes pappa kan ju bära också. Tycker nästan det är mysigare att bära större barn, det blir så härliga diskussioner!

• cloudberry79
    Lapsang skrev 2013-06-26 09:35:36 följande:
    Nej, inte särskilt. Har en bra sele med avbärarbälte så tyngden ligger på höfterna.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Dixie

På semestrar har jag burit min flicka i bärsele tills hon var knappt 2,5.

• milli79

Hade nog burit längre om vi inte haft så stora tunga barn. Dottern bar jag nån gång ibland då hon var 1,5 år när vi åkte buss och bara ville ha en liten vagn med till hennes storebror (som bara är 1,5år äldre). Efter 1,5år har barnen varit för tunga (för otränad smal mamma =()).

• skaviblifyra

bär treåringen ibland. men han går gärna vagnen används typ en gång i mån. han väger 14,5

Svar på tråden Hur länge har ni burit era barn i bärsele/bärsjal?