• Lottapotta08

Förskola för storebror vid föräldraledighet?

Hej,
    undrar om det är någon som kan upplysa mig om vad som gäller när man ska gå på föräldraledighet med barn nr två. När man går hem i väntan på att tvåan ska komma, vad gäller då för ettan? Får han gå full tid på förskolan under tiden, 15/25 h per vecka eller vad gäller? Fick info från en bekant om att barn nummer ett får gå full tid till dess att barn nummer två har fyllt en månad men vill gärna dubbelkolla det.

Någon som vet?

• Svar på tråden Förskola för storebror vid föräldraledighet?
  • eec82

ja så är de här att de får gå fulltid/den tiden de hade innan tills barn nr 2 är en månad. Men de där är olika från kommun till kommun (sen beror de på om du arbetar, arbetslös eller sjukskriven med).

• Vinterankan

Kolla med förskolan. Hos oss så är det 15 timmar som gäller från den dagen man går på föräldraledighet. Om man jobbar tills det är dags att födas så är det 15 timmar från det barnet föds. Vet att andra kommuner har andra regler.

• sasso78

Är man föräldraledig så är det 20 h som gäller det jag bor. Men som sagt är olika i olika kommuner. Du måste nog kolla upp vad som gäller i DIN kommun.

• MiaMarias

Här får man gå fulltid om man är hemma innan barnet kommer, jag hade graviditetspenning från december-januari, och då hade jag min pojke där mellan 9-15, en alldeles lagom tid, och han fick mellis.

När sen hans lillasyster kom, så fick han också vara där fulltid, hade honom även då där 9-15, sen när hon blev en månad, så är det 9-14 som gäller.

I Lund har vi 25 timmar i veckan. 

• Alexi

Här ringde jag förskolan och kollade, de sa att om man slutade jobba ett par veckor innan för att vila upp sig så det som att man var sjukskriven (även om man hade semester) och då fick barnet gå som vanligt. I vår kommun gäller normaltid/heltid två månader efter förlossning. I och med det blir det ju också väldigt konstigt om man ska gå ner i tid innan bf och sen gå upp i tid i två månader efter förlossningen och sen ner i tid igen...

Svar på tråden Förskola för storebror vid föräldraledighet?