• Mattias KTH student

KTH studenter undrar: Varför gör par sällan upplevelseaktiviteter tillsammans?

Hejsan
    Jag heter Mattias och ingår i en grupp av studenter från KTH som just nu undersöker beteende inom parrelationer.
    Vi undrar om det finns några här på familjeliv som kan tänka sig hjälpa oss genom att svara på en fråga, då vi behöver ha lite statistisk underlag inför vårt arbete. 

Vi har upptäckt att många par som varit tillsammans lite längre (några år) mycket gärna vill hitta på roliga upplevelseaktiviteter (kan vara teater, övernattningar, mm) tillsammans, men att de sällan blir av, och att de istället t.ex. hamnar framför tv:n.
    Vad tror ni är en trolig orsak till att det blir på detta sätt?

Vi blir mycket tacksamma för svar
    Med vänlig hälsningar
    /Mattias med grupp       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-11 08:48
    Tack till alla som svarat hittills, det uppskattas mycket.

Utifrån era svar verkar det som om många par med barn har svårt att få ihop tiden eller att kunna lämna ifrån sig barnen tillfälligt.

Det vore även intressent för oss att få svar från par som inte har barn för att se vad orsaken i denna typ av förhållande kan vara.

Med vänlig hälsning
    Mattias med grupp

• Svar på tråden KTH studenter undrar: Varför gör par sällan upplevelseaktiviteter tillsammans?
  • Fiona M

men allvarligt, hur många singlar utan barn orkar hitta på upplevelser jämt och ständigt när de jobbar heltid?

• Grattis
    puss skrev 2013-04-11 09:35:18 följande:
    Men HUR har ni upptäkte detta? Det verkar som om det är nåt ni bara tror, och så svarar folk som känner igen sig.
    Driver du nu eller? Han svarade precis på frågan i kommentaren ovan.

Själv gör jag och min nuvarande "fortfarande" efter ca 3 år upplevelseaktiviteter tillsammans, men vi har inga barn, vilket förklarar det hela, då vi helt enkelt har tid att genomföra diverse aktiviteter :) Som nybliven småbarnsföräldrer med heltidsjobb skulle tiden nog inte riktigt räcka till, man får vänta några år tills de blivit lite äldre i såna fall.
  • puss

Låter lite luddigt det där.
    Men jag skiter i vilket.

• Cornellia

Jag kan känna att det känns lite onödigt att lägga tid och energi på att "hitta på nått" med maken, vi trivs alldeles utmärkt hemma, både själva bara han och jag, men framför allt hela familjen han, jag och sonen. Finns lixom inget vi saknar hemma, så varför åka någon annanstans? 

Däremot så tycker jag att det är trevligt att hitta på saker med tjejerna eller med ett annat par, men även där trivs jag egentligen bäst hemma.

• Grattis
    puss skrev 2013-04-11 10:00:57 följande:
    Låter lite luddigt det där.
    Men jag skiter i vilket.
    Ja, kommentaren ovanför din post.

Luddigt eller ej så stämmer det in rätt bra på det allmänna klagande och gråtandet på bland annat det här forumet från kvinnor som klagar på att deras män aldrig hittar på något. Jamen, det verkar uppenbarligen vara förbjudet att komma med egna förslag?! 

Nu har det givetvis inte alla par såhär, de man hör mest om är ju de som klagar, de som är nöjda postar knappast trådar här där de beskriver hur bra deras senaste upplevelseaktivitet var. 
  • Mattias KTH student

Vi har upptäckt problemet genom att observera och intervjua människor i parrelationer. Det är inget vi vetenskapligen kan bevisa och säkert finns det många par som inte upplever problemet, men det är heller inte syftet med undersökningen. Man kan väll säga att vi upptäckt en tendens. Syftet med arbetet är att vi ska förstå oss på en målgrupp och lite hur de tänker. Tanken med tråden var bara att få lite respons från en eventuell målgrupp. Tack igen till alla som svarat Mvh Mattias med grupp

• puss

Hur då "observera"?
    Har ni observerat folk och kommit fram till att de inte gör så mycket dom de vill göra?

• Fiona M
    Mattias KTH student skrev 2013-04-11 08:44:26 följande:
    Hejsan
    Vad roligt att så många engagerar sig att svara på vår fråga Glad.

Signaturen "Puss" undrade hur vi upptäckt detta beteende hos par.
    Vi började med att fråga oss själva varför ett par som varit tillsammans längre inte har känslan av att vara nykär.
    Det är nämligen så att kroppen när man är nykär producerar hormoner bland annat endorfin, vilket gör att personen får det rus, som många par har upplevt. I och med detta verkar också deras förmåga till att hitta på roliga saker tillsammans öka. Tillslut börjar kroppen vänja sig vid dessa hormoner och känslan avtar.

Vi fortsatte skanna av olika medier och började upptäcka att många klagade på att de inte gör något med sin partner längre, eller lika mycket som innan, och sedan har vi följt upp detta spår genom att genomföra ett flertal intervjuer med personer som är i en parrelation. 

Hoppas det svarar på din fråga.  

men har sortens aktiviteter verkligen med endorfiner att göra?
    (hade ni skrivit om hur ofta man var fyssik med partnern hade jag förstått tankegången, men just aktiviteter..?)
    vad baserar ni det på? 

vilka andra faktorer tar ni med i sammanhanget?
    som sagt, jag vet inga som är superaktiva ens som barnlösa singlar när de jobbar heltid, hur har ni tittat på det?  

• Dina08

Vi har tonåringar och vi gör något tillsammans minst en gång i veckan. Småbarnsåren sätter sina spår, man tappar vanan att planera och dra iväg. Dessutom ska man hinna/orka med egen träning och familjen ska ha middag. Vi brukar gå på dotterns fotbollsmatcher, bio, teater, puben, promenad med fika mm.

• Grattis
    Fiona M skrev 2013-04-11 10:41:05 följande:
    men har sortens aktiviteter verkligen med endorfiner att göra?
    (hade ni skrivit om hur ofta man var fyssik med partnern hade jag förstått tankegången, men just aktiviteter..?)
    vad baserar ni det på? 

vilka andra faktorer tar ni med i sammanhanget?
    som sagt, jag vet inga som är superaktiva ens som barnlösa singlar när de jobbar heltid, hur har ni tittat på det?  

Vad klassar du som "superaktiv"? Att leva ett normalt, fungerande liv? Träning efter jobbet, lunch, jobb, laga middag, ta en promenad efter maten, gå på bio en vardag, fika tillsammans?

De flesta verkar sjukt nog bara orka med arbetsdagen, hem och laga mat, sen slöa i soffan till sängdags.

Ja, den sortens aktiviteter har med endorfiner att göra, man känner sig tillfreds med livet, man uppskattar sin partner mer på det mer psykiska planet. Det här är väl allmän kunskap att om man gör "roliga" saker tillsammans så stärks relationen med personen. Inte undra på att många gnäller på att sambon somnar i soffan av trötthet varje kväll och att det är oattraktivt... 
  • Fiona M
    Grattis skrev 2013-04-11 10:56:17 följande:
    Vad klassar du som "superaktiv"? Att leva ett normalt, fungerande liv? Träning efter jobbet, lunch, jobb, laga middag, ta en promenad efter maten, gå på bio en vardag, fika tillsammans?

De flesta verkar sjukt nog bara orka med arbetsdagen, hem och laga mat, sen slöa i soffan till sängdags.

Ja, den sortens aktiviteter har med endorfiner att göra, man känner sig tillfreds med livet, man uppskattar sin partner mer på det mer psykiska planet. Det här är väl allmän kunskap att om man gör "roliga" saker tillsammans så stärks relationen med personen. Inte undra på att många gnäller på att sambon somnar i soffan av trötthet varje kväll och att det är oattraktivt... 

om du läser mina inlägg ser du att jag skrivit att jag upplever att de flesta jobbar och tränar, samt går på bio/restaurang ibland, men annars vet jag inte många som regelbundet gör saker (jag tolkar upplevelseaktiviteter som mer än de jag nämnt).
    har det verkligen med parrelationen att göra?
    jag skulle snarare tolka det som att man inte hinner eller orkar mer än så när man jobbar heltid, utan att de aktiviteterna får stå tillbaka till helger och ledighet. 
Svar på tråden KTH studenter undrar: Varför gör par sällan upplevelseaktiviteter tillsammans?