• Fjällbjörk

Sova hela natten, somna om - 4 mån

Har en underbar liten son på 4,5 månader. Han är världens godaste och gladaste, gråter som mest kanske 5-10 min per dag och då beror det oftast på något. Dock: hans sömnvanor... Han somnar vid ca 20.30-tiden för natten. Läggs ensam i sin vagga och somnar utan problem, vaknar sen ganska precis med 2-timmars intervall. Jag tar över honom i sängen och ammar alltså varannan timme. Han somnar om direkt efter amning, men detta gör att jag börjar bli sliten. Hur få honom att sova längre intervaller. På dagen kan det gå upp till 3-4 timmar emellan matningarna.

• Svar på tråden Sova hela natten, somna om - 4 mån
  • skogsvitter
    jodå skrev 2013-04-15 18:03:33 följande:
    Jag pratar om detta inlägget där du börjar skriva om betydligt äldre barn än 4-månaders:
    Som var ett exempel att bebisar givetvis kan vara hungriga på natten även om de råkat passera 4 eller 6 mån, eftersom det inte finns några som helst vetenskapliga belägg någonstans för att det ens existerar en sådan gräns. Det finns en uppsjö exempel på hungriga bebisar som är äldre, om man börjar söka i trådar.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 18:01:31 följande:
    Halvfanatiker? För att man påstår att bebisar faktiskt oftast behöver amma även fast de är fyra månader? Jösses... jag vet inte vad som är ditt problem, men det har då inte med mig att göra i varje fall.

Pappor kan inte amma. Bara en liten påminnelse...
    Ok, men då vet jag inte riktigt varför du blir så upprörd och kallar mig oförnuftig p.g.a. mina inlägg i tråden!? Jag kan inte påminna mig om att jag har skrivit att man bör avvänja 4-månaders bebisar?...det närmaste i den vägen är väl att jag tycker att TS kan glesa ut mellan målen nattetid om hon känner att hon inte orkar.

Det finns andra sätt att ge närhet på än att amma.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 18:06:51 följande:
    Som var ett exempel att bebisar givetvis kan vara hungriga på natten även om de råkat passera 4 eller 6 mån, eftersom det inte finns några som helst vetenskapliga belägg någonstans för att det ens existerar en sådan gräns. Det finns en uppsjö exempel på hungriga bebisar som är äldre, om man börjar söka i trådar.
    Jag tror dig. Det finns nog även en uppsjö av hungriga nattätande vuxna också om du börjar leta. Skillanden mellan dig och mig är väl att jag tror att det, i de allra flesta fall, är psykologiskt och går att bryta. Naturligtvis när bebisarna har blivit större och magsäcken rymmer mer, och under förutsättning att de äter ordentligt dagtid.
  • skogsvitter
    jodå skrev 2013-04-15 18:14:58 följande:
    Jag tror dig. Det finns nog även en uppsjö av hungriga nattätande vuxna också om du börjar leta. Skillanden mellan dig och mig är väl att jag tror att det, i de allra flesta fall, är psykologiskt och går att bryta. Naturligtvis när bebisarna har blivit större och magsäcken rymmer mer, och under förutsättning att de äter ordentligt dagtid.
    Med tanke på att spädbarn är behovsstyrda och vi vuxna är till största del styrs av vanor så blir det ganska fel att jämföra bebisar med vuxna.. spädbarn i den här åldern kan inte utveckla vanor.

Dessutom växer deras hjärnor enormt under det första året vilket innebär att de är i betydligt större behov av kontinuerlig föda (helt oberoende av magsäck) än vad vi vuxna är just för ffa hjärnans (men också övriga organs) tillväxt.

Med tanke på dina åsikter och hur du skriver är det inte alls långsökt att du fått detta från AW, för det är ytterst få utöver henne som på riktigt menar att alla spädbarn ska kunna klara sig utan nattmat (och detta ska annars vänjas av med tvång, oavsett hur mycket de skriker av hunger).
  • skogsvitter
    jodå skrev 2013-04-15 18:09:42 följande:
    Det finns andra sätt att ge närhet på än att amma.
    Ja men allt handlar ju inte om närhet. Amning frigör hormoner som aldrig någonsin kan ske i samma utsträckning av lite gos med pappa tex. Amning hjälper också magen att arbeta, vilket gör det till en utomordentlig kur vid magknip etc. Sådan effekt har aldrig pappan på bebisens mage.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 18:33:34 följande:
    Med tanke på att spädbarn är behovsstyrda och vi vuxna är till största del styrs av vanor så blir det ganska fel att jämföra bebisar med vuxna.. spädbarn i den här åldern kan inte utveckla vanor.

Dessutom växer deras hjärnor enormt under det första året vilket innebär att de är i betydligt större behov av kontinuerlig föda (helt oberoende av magsäck) än vad vi vuxna är just för ffa hjärnans (men också övriga organs) tillväxt.

Med tanke på dina åsikter och hur du skriver är det inte alls långsökt att du fått detta från AW, för det är ytterst få utöver henne som på riktigt menar att alla spädbarn ska kunna klara sig utan nattmat (och detta ska annars vänjas av med tvång, oavsett hur mycket de skriker av hunger).
    Är du på riktigt? Jag måste verkligen anstränga mig för att inte sänka mig till samma diskussionsnivå. Nej, jag har inte fått mina åsikter från A.W. Jag har f.ö. aldrig läst en rad av henne utan håller mig mestadels till informationen som finns hos ex. bvc och 1177 mfl. När det gäller uppfostran läser jag mest Jesper Juul.
    Du läser alltså på fullaste allvar in i mina svar att jag är en galen människa som tycker att spädbarn ska ligga och skrika sig hysteriska av hunger?...ja...vad ska jag säga.
    F.ö. är det ju ganska fånigt att säga att inte bebisar till viss del styrs av vanor. Eller vilken ålder pratar vi om nu?...8-veckors?...då håller jag helt med om att deras behov ska styra alla dygnets timmar. 4-månaders tror jag däremot att man till viss del kan börja styra.
  • skogsvitter
    jodå skrev 2013-04-15 18:53:28 följande:
    Är du på riktigt? Jag måste verkligen anstränga mig för att inte sänka mig till samma diskussionsnivå. Nej, jag har inte fått mina åsikter från A.W. Jag har f.ö. aldrig läst en rad av henne utan håller mig mestadels till informationen som finns hos ex. bvc och 1177 mfl. När det gäller uppfostran läser jag mest Jesper Juul.
    Du läser alltså på fullaste allvar in i mina svar att jag är en galen människa som tycker att spädbarn ska ligga och skrika sig hysteriska av hunger?...ja...vad ska jag säga.
    F.ö. är det ju ganska fånigt att säga att inte bebisar till viss del styrs av vanor. Eller vilken ålder pratar vi om nu?...8-veckors?...då håller jag helt med om att deras behov ska styra alla dygnets timmar. 4-månaders tror jag däremot att man till viss del kan börja styra.
    Det var inte jag som skrev om AW, jag bara konstaterade att jag inte heller tycker att det är särskilt långsökt.

En 4-månaders har med nöd och näppe hunnit utveckla en tydlig dygnsrytm och man kan oftast börja införa lite mer fasta rutiner om man vill, med andra ord betyder det att man kan börja lägga grunden för att de så småningom ska kunna utveckla goda vanor. Men än så länge finns där inga vanor! Sen får du tro precis vad du vill.

Varför är det ok att säga att en 8-veckors men en på 4 månader har tydligen passerat någon magisk gräns enligt den? Den magiska gränsen existerar inte. Som sagt...
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 20:00:38 följande:
    Det var inte jag som skrev om AW, jag bara konstaterade att jag inte heller tycker att det är särskilt långsökt.

En 4-månaders har med nöd och näppe hunnit utveckla en tydlig dygnsrytm och man kan oftast börja införa lite mer fasta rutiner om man vill, med andra ord betyder det att man kan börja lägga grunden för att de så småningom ska kunna utveckla goda vanor. Men än så länge finns där inga vanor! Sen får du tro precis vad du vill.

Varför är det ok att säga att en 8-veckors men en på 4 månader har tydligen passerat någon magisk gräns enligt den? Den magiska gränsen existerar inte. Som sagt...
    Jag ska väl ändå inte behöva fettexta och stryka under alla "kan", "ev." och "till viss del" som jag skriver för att det ska gå fram? Jag gör ett försök i alla fall.  "8-veckors?...då håller jag helt med om att deras behov ska styra alla dygnets timmar. 4-månaders tror jag däremot att man till viss del kan börja styra. För att förtydliga: jag tror inte att det finns en magisk gräns vid 4 månaders ålder, utan tog dessa åldrar som exempel eftersom det är ganska stor skillnad på en 8 veckors och en 4-månaders.
    Jag tror inte att vi kommer så mycket längre, så nu orkar jag faktiskt inte riktigt med den här diskussionen mer.
  • Fjällbjörk

Oj, vilken diskussion det blev här då... Min lille kille helammar, blir snart 5 mån och jag hade bara trott att han snart skulle sova längre än två-timmarsintervaller på natten. Jag kommer fortsätta amma och vakna varannan timme och hoppas han lägger till en timme eller två i sina sömncykler. Tack för de råd jag fått, nu ska jag försöka sova en timme innan nästa mat och mysomgång.

• Dettaejag

Prova med att börja ge smakportioner. Så fort min son var 4 månader så började jag med det och hux flux så sov han hela natten från 18-6 utan mat. Han har alltid sovit väldigt bra i och för si så jag skulle inte räkna med att det går lika bra men försök vetja. Det kanske fungerar för er med

Svar på tråden Sova hela natten, somna om - 4 mån