jodå skrev 2013-04-15 18:53:28 följande:
Är du på riktigt? Jag måste verkligen anstränga mig för att inte sänka mig till samma diskussionsnivå. Nej, jag har inte fått mina åsikter från A.W. Jag har f.ö. aldrig läst en rad av henne utan håller mig mestadels till informationen som finns hos ex. bvc och 1177 mfl. När det gäller uppfostran läser jag mest Jesper Juul.
Du läser alltså på fullaste allvar in i mina svar att jag är en galen människa som tycker att spädbarn ska ligga och skrika sig hysteriska av hunger?...ja...vad ska jag säga.
F.ö. är det ju ganska fånigt att säga att inte bebisar till viss del styrs av vanor. Eller vilken ålder pratar vi om nu?...8-veckors?...då håller jag helt med om att deras behov ska styra alla dygnets timmar. 4-månaders tror jag däremot att man till viss del kan börja styra.
Det var inte jag som skrev om AW, jag bara konstaterade att jag inte heller tycker att det är särskilt långsökt.
En 4-månaders har med nöd och näppe hunnit utveckla en tydlig dygnsrytm och man
kan oftast börja införa lite mer fasta rutiner om man vill, med andra ord betyder det att man kan börja lägga
grunden för att de så småningom ska kunna utveckla goda vanor. Men än så länge finns där inga vanor! Sen får du tro precis vad du vill.
Varför är det ok att säga att en 8-veckors men en på 4 månader har tydligen passerat någon magisk gräns enligt den? Den magiska gränsen existerar inte. Som sagt...