• Ida1987

Hur är det att få ett andra barn när första bara är 2 år?

Jag undrar helt enkelt det som står i rubriken. Glad Min sambo vill gärna att det ska vara tätt mellan barnen och jag försöker klura ut hur tätt jag vill att det ska vara. Jag vill inte att det ska vara mindre än 2 år mellan dem i alla fall. Flört

Vad har ni för erfarenheter? Gärna både positivt och negativt. Glad

• Svar på tråden Hur är det att få ett andra barn när första bara är 2 år?
  • nozpa

21 månader. Har gått hur bra som helst. Lillasyster är bara 6 veckor. Men storasyster är helt underbar emot henne. Hon vill gärna hjälpa till, och hon är så stolt när någon kommer och hälsar på. För oss har det bara varit positivt. Vi är båda föräldralediga nu ibörjan.

• Ida1987

Många relevanta synvinklar! Glad Tack för alla svar, de gav mig mycket att tänka på!

• yodi

mellan äldsta dottern och mellan dottern är det exakt 25 månader och det gick bra, men det gick ännu bättre när trean föddes och det är  nästan tre år mellan minstingen och mellan dottern.

• sofiashem

För oss blev det 2 år och 3 månader mellan barnen och det har varit helt underbart. Dock är sonen, den äldsta, ganska före i utveckling och tal så skulle säga att han mentalt mer var som en 3,5 åring...så svårt att säga hur det är för alla. Men som sagt för oss har det varit problemfritt, han har älskat lillasyster från första stund och förstått att vi inte har tusen armar osv.

Lycka till! :) 

• Mabaja

Vi har drygt 16 mån mellan våra och tycker att det gått väldigt bra. Såhär i efterhand har jag bara positivt att säga. Visst, det är jobbigt innan man kommit in det och massor med blöjor i början!
    Nu väntar vi nr 3 och när bebisen kommer i juni kommer äldsta vara 2 år och 8 mån och yngsta 15 mån.

• 2013

Det beror på barnen man får och övriga omständigheter. För oss var första året med två barn fullständigt överjävligt och nu under andra året kan det fortfarande vara tufft ibland.

• Snällspiken

Har precis två år och det är jättebra. Fick tipset av min mamma att göra ettan delaktig i "förberedelserna" inför tvåans ankomst och det funkade fint, inga problem med svartsjuka eller så. Berättade tidigt om bebisen i magen, när dottern var 1,5, hon begrep innebörden på ett ungefär och tog det väldigt naturligt. Sen läste vi böcker om bebisar o s v så att hon inte skulle ha för höga förväntningar. Små bebisar är ju ingen bra lekkamrat t ex :) Tillbringade också en del "egentid" med ettan efter lilla tvåans ankomst. 

Nu är de 3 respektive 5 och jättetighta.  

• purple box

Jag har 14 månader mellan mina barn. Ibland är det lätt, speciellt när båda sover samtidigt. Ibland vill jag slita loss mitt hår i frustration. De är nu 8 resp 22 månader.

• Ida1987
    Snällspiken skrev 2013-04-16 23:05:38 följande:
    Har precis två år och det är jättebra. Fick tipset av min mamma att göra ettan delaktig i "förberedelserna" inför tvåans ankomst och det funkade fint, inga problem med svartsjuka eller så. Berättade tidigt om bebisen i magen, när dottern var 1,5, hon begrep innebörden på ett ungefär och tog det väldigt naturligt. Sen läste vi böcker om bebisar o s v så att hon inte skulle ha för höga förväntningar. Små bebisar är ju ingen bra lekkamrat t ex :) Tillbringade också en del "egentid" med ettan efter lilla tvåans ankomst. 

Nu är de 3 respektive 5 och jättetighta.  
    Ja det är nog himla smart att göra! Det bästa är väl att inse att det inte går att förutse hur det kommer vara, eftersom att man inte vet hur ens första barn kommer reagera, hur graviditeten kommer vara eller hur den nya bebisen är.

Intressant att höra om hur olika upplevelser alla har! :)
  • YokohamaNr2

Tror det är väldigt individuellt men vi har 2 år och 5 månader mellan våra killar och det har funkat hur bra som helst, ingen avundsjuka och självklart en del bråk men nu när de är snart 4 och 6 så leker de bra med varandra

• Annaïck

Har 22 manader  mellan mina barn. Dottern ville inte titta pa lillebror pa BB, var avstandstagande och var som deppig ganska länge, kom in i trotsaldern samtidigt.. det var jobbigt speciellt första aret..

Nu är de 7 och 5 ar och det är ständiga konflikter och svartsjuka. Undrar om det inte är lättare om barnen är av samma kön??

Sedan vet man ju aldrig om hur barnets personlighet blir. Min son har alltid varit lättretlig och brakig och det har ju färgat deras relation.

Jag tycker du ska ga efter när det känns rätt för ER. Man kan inte utga fran att barnen ska bli bästa kompisar

• Mandelskorpan

Vi fick vårt tredje barn när andra barnet var precis två år, det gick jättebra. Tvåan fick vi när ettan var precis tre år, det gick också jättebra. Det jag kan känna är att en treåring är mycket mer färdig med sin "bebistid" än en tvååring, när man är två är man fortfarande liten. Men mest av allt beror det nog ändå på barnens personlighet och det vet man ju inget om i förväg.

• Alexi

En reflektion jag har nu med två barn som passerat tvåårsåldern (yngsta är 2.5 år och äldsta 4 år) är att jag är grymt tacksam att vi fick dessa två i den ordning de kom.

Lillebror har hela vägen haft ett oerhört mycket större närhetsbehov så att utsätta honom i tvåårsåldern för att behöva stå åt sidan gällande närhet osv hade nästan känts som psykisk misshandel. Men just den delen kändes inte som något problem med vår äldsta. En tvååring är väldigt liten fortfarande och har fortfarande en del "bebisbehov".

• tintilade

22 månader emellan våra två. Hittills har det gått över förväntan. Storasyster är snäll mot lillebror (5 månader nu). Lite lite avundsjuka men inget våld eller elakheter. Han sover dåligt så trots två föräldrar som är slut försöker hon inte med alltför mycket.

Svar på tråden Hur är det att få ett andra barn när första bara är 2 år?