• Pixxi

10 veckors som bara vill sova i famnen på dagarna.?

Jag har en son på 10 veckor som bara vill sova på mitt bröst eller liggandes i famnen på dagarna. Han sover 2 pass på dagtid och under den tiden skulle jag vilja hinna äta, diska, gå på toaletten, ringa viktiga samtal, skicka ansökan om förskola och annat sånt viktigt man måste göra här i livet. Men eftersom sonen bara vill sova hos mig får jag inget gjort utan blir degandes i fåtöljen framför tv:n när han sover. Jag försöker lägga ner honom i sängen, på mage, på rygg, på sidan, i mamaroon, i babynestet och diverse, men han vaknar efter ca 5 minuter och skriker. Plockar jag upp honom somnar han direkt i famnen igen... Han vill inte sova i vagnen heller pga detta "problem" så jag blir sittandes inne hela dagarna. Han är i övrigt inte mammig eller pappig då det går bra att sova hos mormor, farmor. Och när han går och lägger sig för natten runt kl 19 så sover han utan problem i ca 7 timmar själv i sin spjälsäng.
    Hur göra för att vänja honom av med detta, eller är det en fas som går över? 

• Svar på tråden 10 veckors som bara vill sova i famnen på dagarna.?
  • jodå

Jag förstår inte riktigt...varför tar du inte långduschen när han har somnat för kvällen kl 19? Ligger han aldrig själv en stund på t.ex. en filt när han är vaken? Om du ringer viktiga samtal när han ligger och sover i din famn kan du börja med att tala om att du ev. kommer tvingas avsluta samtalet med kort varsel eftersom du har en liten bebis. Folk brukar vara väldigt förstående:)
    Skulle också verkligen råda dig att höja ljudnivån hemma så att han vänjer sig vid att sova på dagtid trots lite oväsen!

• adiscobloodbath

Min dotter sov också bara i famnen tills hon var runt 10 veckor. Vi försökte vänja henne med att sova själv i spjälsängen eller vagnen och tillslut sov hon längre och längre stunder där. Det blev inte mycket gjort i början men nu är hon 5 månader och jag saknar ibland att ha henne sovandes på bröstet. Ett tips är att linda in barnet tight i en filt, sköterskorna på BB gjorde så och vi provade det ibland hemma och då kunde dottern sova längre stunder för sig själv. Så testa det om du inte redan gjort det :)

• lillakråkan76

Så gjorde min dotter oxå. Fick ha henne i sjal i nästan tre månader innan det vände. Inte så mycket annat att göra. Testa en trikåsjal. Lätta att knyta och sköns för liten bebis.

• Annsiss

Sådär var dottern med jobbigt men det är en period som går över, sen var det timslånga promenader som gällde

• Mickan76

Så där var alla mina tre barn som små. Jag fick aldrig nåt gjort...;) Men, man är ju mammaledig, inte "städaledig". Bebistiden går så sjukt fort, vips är den över! Passa på att njuta av närheten är mitt råd.

• Pixxi

Oj vad svar, trodde jag inte.
    Min sambo har eget företag och jobbar därför ibland långa dagar. Svår balansgång det där mellan pappa-bebis-tid och lön för en månad... När sonen gått och lagt sig för kvällen så vill jag gärna också sova. Jag har inte förmågan att sova på dagtid.
    Jag får helt enkelt tagga ner på mitt liv och måsten och ta det i sonens takt. Ska träna han att sitta mer i selen också. Jag är väl bara en sån människa som vill få saker gjorda och inte klarar av att sitta och dega. Jag jobbade fram till dagen innan sonen kom ( till min BMs stora förtret), och sista veckan jobbade jag också 10 timmar övertid.
    Jag älskar absolut min son och gör allt för honom, just därför jag frågar hur jag ska få mitt liv att fungera bättre efter honom. Men det är första barnet så det är väl ett nytt liv jag måste vänja mig med och lära mig hantera på bästa sätt.

• mrs Vilja

Herregud vad vissa trådar "flippar ut"! Det bli pajkastning till höger och vänster och man trackar hellre ner på folk än försöker hjälpa.Våra liv är annorlunda. Våra förutsättningar är olika. Vi har erfarenheter av olika slag. Våra barn är unika. Vi kan våra barn bäst. Punkt.
    Det svåra med det skrivande språket är att det kan tolkas så väldigt olika. Så ta följande på ett positivt sätt, inte som "en som vet bäst" - för det gör jag inte. Jag berättar bara om mina erfarenheter :) Jag har tre barn

• Alexi
    Pixxi skrev 2013-04-14 05:30:38 följande:
    Oj vad svar, trodde jag inte.
    Min sambo har eget företag och jobbar därför ibland långa dagar. Svår balansgång det där mellan pappa-bebis-tid och lön för en månad... När sonen gått och lagt sig för kvällen så vill jag gärna också sova. Jag har inte förmågan att sova på dagtid.
    Jag får helt enkelt tagga ner på mitt liv och måsten och ta det i sonens takt. Ska träna han att sitta mer i selen också. Jag är väl bara en sån människa som vill få saker gjorda och inte klarar av att sitta och dega. Jag jobbade fram till dagen innan sonen kom ( till min BMs stora förtret), och sista veckan jobbade jag också 10 timmar övertid.
    Jag älskar absolut min son och gör allt för honom, just därför jag frågar hur jag ska få mitt liv att fungera bättre efter honom. Men det är första barnet så det är väl ett nytt liv jag måste vänja mig med och lära mig hantera på bästa sätt.
    Det är verkligen en omställning. Jag hade innan första barnet trott att bebisar låg och sov i en hörna i flera timmar i sträck på dagarna. Jag kände precis som du, hur ska man få något gjort osv. Sen tvingas man lära sig och det funkar riktigt bra. I köket hade jag en babysitter, där kunde dottern ligga ganska långa stunder rätt tidigt och titta på mig när jag lagade mat. Eller så fick man växla mellan att ha henne på armen och lägga ner där beroende på var man var i matlagningen.
  • Lufsan
    Natulcien skrev 2013-04-13 17:01:49 följande:
    Glömde svara på dina frågor...
    Jag tvättade inte armhålorna med sonen i sele. Då la jag honom i mjukliften bredvid mig i badrummet. Tvätta armhålor tar inte många sekunder. Glad
    Likadant om jag behövde sitta på toa en längre stund...sonen i mjukliften vid mina fötter så att jag kunde klappa och gosa med honom.

Duscha gjorde ju jag, som sagt, när sambon var hemma. Men om jag någon enstaka gång behövde duscha när jag var ensam med sonen så gjorde jag det blixtrande snabbt med sonen med mig i badrummet. Gick finfint. Och för att få bort avslagsblod så behövder man ju inte helduscha, utan det räcker ju att duscha underlivet.
    Så länge man har avslag måste man duscha underlivet varje dag. Det sa de till mig på BB. Men som du säger så går det snabbt och smidigt att bara duscha underlivet lite snabbt. 

"Hur tvättar man armhålor med en bebis i sjal? Och hur tvättar man bort svett som skvalar längs ryggen, avslaget i underlivet och all sur mjölk? Nja, jag behöver duscha!  Kräks"

Sur mjölk?? Herregud vad gör du egentligen? Jag har aldrig luktat sur mjölk. Tips är att använda inlägg i bhn så slipper du få mjölk överallt.
    En dag i sänder.
  • Natulcien
    Lufsan skrev 2013-04-14 11:36:27 följande:
    Så länge man har avslag måste man duscha underlivet varje dag. Det sa de till mig på BB. Men som du säger så går det snabbt och smidigt att bara duscha underlivet lite snabbt. 

"Hur tvättar man armhålor med en bebis i sjal? Och hur tvättar man bort svett som skvalar längs ryggen, avslaget i underlivet och all sur mjölk? Nja, jag behöver duscha!  Kräks"

Sur mjölk?? Herregud vad gör du egentligen? Jag har aldrig luktat sur mjölk. Tips är att använda inlägg i bhn så slipper du få mjölk överallt.
    Det där sista var nog en felcitering..? För jag har inte skrivit något om sur mjölk..?
  • hannis
    Lufsan skrev 2013-04-14 11:36:27 följande:

Du menade väl att citera mig antar jag?

Jag har väl mer mjölk än vad du har kanske? Mjölken sprutar på mig så fort min bebis vaknar och gnyr. Och när min bebis äter så sprutar det så fort han släpper för att andas lite. Då blir jag helt blöt av mjölk. Självklart använder jag inlägg, tror du jag är helt blåst? Utan inlägg hade jag varit sjöblöt jämt! 
  • Fanndis

Tänkte bara flika in lite snabbt att det faktiskt finns vattensjalar, dvs bärsjalar (rinsjalar) av ett material som inte suger åt sig så mycket vatten och som torkar snabbt. Funkar inte jättebra med nyfödd, men så fort de kan hålla huvudet själv kan det vara ett bra hjälpmedel. Själv har jag tagit en och annan dusch med sonen på höften. Det är lite tricksigt om man vill tvätta håret, men tar man det lugnt så funkar det.

• hannis

Fanndis: Det var ju riktigt intressant! Inte kanske för att ha i duschen men på badstranden i sommar! Börjar fundera på hur jag skall lösa bad med 3-åringen samtidigt som bebisen är vaken.

Vet du vad märket heter på de sjalarna?

Svar på tråden 10 veckors som bara vill sova i famnen på dagarna.?