• sockerfrittliv

PCOS och socker

PCOS eller PCO är något som det pratas alt för lite om. Än mindre talas det om dess koppling till insulinresistens och sockerintag. Ändå drabbas allt fler kvinnor idag och det är en av de vanligaste orskaerna till ofrivillig barnlöshet. Ofta utan att veta om varför. 

När jag fick diagnosen PCOS av läkare hade varken jag eller läkaren i åtanke att detta skulle kunna ha något med just socker att göra. Jag dömer honom inte för det, han följde mest troligtvis bara de allmänna vård-restriktionerna. Som jag har förstått det finns det än så länge mycket lite forskat kring PCOS och insulinkänslighet. Trots det är jag minst sagt övertygad om att dessa två går hand i hand för allt fler kvinnor därute. Dessutom har många PCOS utan att veta om det.

Jag var hos barmorskan häromdagen för att göra ett helt vanligt cellprov som alla får göra. Då ska man ju uppge sin senaste menstruation varpå jag var tvungen att förklara läget: ”nej men du förstår jag har ju ingen mens eftersom jag har PCOS”. Jag väntade på någon form av reaktion men den kom liksom aldrig. Jag försökte fråga lite försynt om hur jag bör ställa mig till denna situation. Svaret jag fick var ” försöker du bli gravid”? När jag svarade nej blev reaktionen tvärt att jag lugnt kunde fortsätta att leva mitt menslösa PCO-liv.

Jag vet inte om hon var allmänt obrydd över min situation eller om oviljan att prata om detta ämne bara beror på okunskap. Min känsla säger mig att hon blev osäker. Varför känns kunskapen om PCOS och framförallt dess koppling till insulinresistens så främmande och oviktig? När jag fick min diagnos ville ha svar och sökte. 
    PCOS innebär kortfattat att äggstockarna inte släpper ifrån sig äggen som de ska, varpå mensen uteblir vilket givetvis leder till infertilitet. Det är vad man får veta hos farbror doktorn. Jag har på egen hand med hjälp av vetenskapliga artiklar listat ut hur allt detta hänger ihop med sockret. Mitt sockerbeteende har succesivt lett till insulinresistens på cellnivå. Cellerna har därmed nedsatt förmåga att hantera insulinpåslag. Enligt forskning kan de höga insulinnivåerna hämma levern att blida ett ämne som de kallar för SHBG, vilket resulterar i en ökad mängd androgen i blodet. Den höga androgenivån, i kombination med den höga insulinnivån stör hypofysens avlägsnande av de hormoner som stimulerar äggstockarna. På så vis påverkas alltså hela systemet av den obalans som sockret skapar. En ond spiral som i slutändan leder till att äggstockarna inte fungerar som de ska.
    Det kan tyckas helt obegripligt. Och det verkar som att även vården tycker det. Men för alla som får en diagnos är det viktigt att förstå varför. Jag tycker i allmänhet att vården bör söka mer svar i helheten än just det besväret eller sjukdomen patienten råkar ha just den dagen. Min förhoppning är därmed en förbättring när det gäller att uppmärksamma PCOS och dess koppling till insulinresistens inom vården. Dels för att öka kuskapen om vikten av en hälsosam livsstil i allmänhet. Dels för att människor som får en diagnos har rätten att förstå vad det beror på om svaren finns. Prata mer om PCOS inom vården, på nätet och med varandra : )
    Tycker det skulle vara intressant att höra andras historier om vad ni fått för bemötande inom vården vid pco-diagnos!

Sedan jag fick min diagnos har jag även startat bloggen sockerfrittliv.blogspot.se,

om att leva ett hälsosamt liv med insulinresistens, pcos och dessutom sjuka skönhetsideal!  
    Danska PCO-föreningen har faktiskt en riktigt bra hemsida med mycket bra info, kolla in den om du vill veta mer:

• Svar på tråden PCOS och socker
  • Shnauzie

Jag har fått regelbunden menstruation efter jag börja med lchf! Rekommenderar verkligen er att prova! Funka efter 4 veckor mig! Man kan ha ägglossning trots utebliven mens! Det är min dotter bevis på! Blev gravid trots jag ej hade mens på 3 år! Lycka till!! Mår mycket bättre av lchf!

• LängtansBlåaBlomma

Borde börja. Har ingen ursäkt mer, Puregon/Ovitrelle gav inget resultat och nu känner jag att jag behöver ge kroppen bättre förutsättningar för att lyckas.

• vision

oj.. när man själv är vetgirig och läser allt man kommer över så glömmer man lätt bort att alla inte vet så mycket! jag fick ingen direkt information efter jag fått diagnos, bara utskrivet Yasmine. hittade dock en bra engelsk bok som tar upp det mesta, när jag hittat den i flyttröran kan jag dela med mig av titel och författare!

jag tycker precis som TS att det finns för lite information om kopplingen mellan PCO och IR. jag har gått ner i vikt samt minskat sockerintaget i perioder (riktigt godismonster) men inte provat helt sockerfritt liv.

just nu försöker vi inte bli gravida men jag har ändå testat att leva utan p-piller för att se om kroppen reder sig själv. det gör den absolut inte på vanlig kost.

så fort vi ska försöka oss på en bebis kommer jag prova lchf och jag kommer även ta ett snack med min kiropraktor om akupunktur som någon även nämt tidigare i tråden.

testosteronet gör faktiskt lite nytta nu när vi kroppsbygger (amatörnivå! :P ) och så länge jag äter p-piller så har jag ingen ökad behåring! :)

• onskedrom

Jag har inte skrivit här på evigheter. Tänkte bara nämna att efter 1,5års försök fick jag nu äntligen ett plus. Jag har dragit ner på sockret/snabba kolhydrater och överflödigt fett markant de sista 3månaderna, blivit av med 6kilos övervikt (det mesta satt på magen, jäkla bukfetma..) och tränat regelbundet. Jag kanske hade blivit gravid ändå till slut men jag tror att min kost/träning gjort att det blev lättare att bli gravid faktiskt, vi har inte ens försökt aktivt de sista två månaderna så jag hade ingen aning om när/om jag hade ÄL. Jag har även haft mindre problem med acne och smärta under den här tiden som min PCO-S givit mig tidigare. 

Så jag hoppas att min förändrade livsstil kan göra det lite lättare att leva med min PCOS nu och att jag får behålla den lilla ärtan i min mage. Kram på er alla! 

• Night sky

Stort grattis onskedrom! Vad roligt att höra. Måtte den lill* stanna!

I´ve been through hell, now show me heaven...
  • Silverfisken

Hej!
    Tänkte bara kika in och tipsa om en väldigt bra föreläsning av en professor på Uppsala universitet som handlar om just PCOS! Han tar upp att det är insulinnivåerna som är nyckeln precis som ni redan är inne på :)
    Jag käkar LCHF och har fått regelbunden mens med hjälp av detta och ska precis börja jobba på första barnet.
    I föreläsningen tar han även upp fördelarna med PCOS och att om man håller insulinnivåerna på en bra nivå så att man får regelbunden mens så har man tvärtemot vad många tror en BRA fertilitet :)
    Lite avancerat språk kanske, men budskapet går nog fram!

Länk 

• raffebo

Oj vad intressant. Jag har också PCOS och fick alla mina tre barn genom IVF, så jag hade en bra fertilitet trots detta. Jag tror också att insulinnivåerna spelar stor roll, jag fick metformin för många år sen men det fick jag sluta med eftersom jag fick så ont i magen av dem...min pappa har diabetes typ 2, så det är inte så svårt att räkna ut var det kommer ifrån, detta. Det som  jag tycker är otäckt med PCOS är vår förhöjda risk för cancer i livmodern eftersom slemhinnan som blöder ut normalt med mensen, inte gör det så ofta som den ska. Å andra sidan har vi en mindre risk för bröstcancer. Jag har fått regelbunden mens nu när jag fyllt 40 så nu är jag tydligen som mest fertil!! Tydligen mattas PCO:n ut vid medelådlern och man får en regelbunden mens, vilket jag är väldigt glad för eftersom jag tänker på cancerrisken. Jäkla meckigt att ha mens så ofta dock när man är van vid att vara utan den!
    Jag har regelbundet tagit socker-prov men mina nivåer är bra, och jag tror att det beror på att jag tränar mycket.

• LängtansBlåaBlomma

Raffebo: Tror du din fars diabetes kan ge en dotter med Pco? För i första hand har du väl Pco, inte insulinresistans?
    Jag har också läst att kvinnor med Pco ofta blir fertila sent i livet. Synd att jag vill ha barn NU då och inte om 20 år :) men kul att du är ett levande exempel på att teorin stämmer.

• tusa
    Silverfisken skrev 2013-09-24 10:45:34 följande:
    Hej!
    Tänkte bara kika in och tipsa om en väldigt bra föreläsning av en professor på Uppsala universitet som handlar om just PCOS! Han tar upp att det är insulinnivåerna som är nyckeln precis som ni redan är inne på :)
    Jag käkar LCHF och har fått regelbunden mens med hjälp av detta och ska precis börja jobba på första barnet.
    I föreläsningen tar han även upp fördelarna med PCOS och att om man håller insulinnivåerna på en bra nivå så att man får regelbunden mens så har man tvärtemot vad många tror en BRA fertilitet :)
    Lite avancerat språk kanske, men budskapet går nog fram!

Länk 
    Tack, tack för en FANTASTISK föreläsning! Det var verkligen en aha upplevelse! Solig Har genast fått en mycket större motivation till socker åtsramningen och träningen! Hud, hår och viktproblem kommer bli bättre nu, för att inte tala om hut obehagligt det lät med insulinresistans/diabetes. Hade ingen aning om att jag var i en riskgrupp...Börjat med ivf precis, äggplock planerat till v.6, så hinner nog precis börja få positiva effekter!

Återigen stort tack för länken och tack i övrigt gör en viktig och intressant trådGlad
  • tusa

TS har kikat in på din blogg och kommer fortsätta följa Glad

• linda4444

Hej! Har också pcos och är rätt smal, men med mer fett på magen. Har i flera år försökt få bort det och inte förstått varför det inte går. Har nu ätit lchf i snart tre veckor och tror banne mig magen blivit mindre. Väger mig aldrig. Men de känns så. Eftersom jag är smal å liten kan 1 kg ge skillnad. Tror jag ha haft ägglossning i veckan också. Ska ta blodprov i veckan för att få de bekräftat. Det är lite spännande det här. Att få se vart kosten kommer ta mig. Vill ju så gärna ha ett barn..

• tusa
    linda4444 skrev 2014-01-23 16:09:05 följande:
    Hej! Har också pcos och är rätt smal, men med mer fett på magen. Har i flera år försökt få bort det och inte förstått varför det inte går. Har nu ätit lchf i snart tre veckor och tror banne mig magen blivit mindre. Väger mig aldrig. Men de känns så. Eftersom jag är smal å liten kan 1 kg ge skillnad. Tror jag ha haft ägglossning i veckan också. Ska ta blodprov i veckan för att få de bekräftat. Det är lite spännande det här. Att få se vart kosten kommer ta mig. Vill ju så gärna ha ett barn..
    Lycka till!! Hjärta Jag är övertygad om att kosten är vägen, vi är ju inte "sjuka", bara den biologiska typen som reagerar snabbare på socker..
  • linda4444
    tusa skrev 2014-01-24 15:59:10 följande:
    Lycka till!!  Jag är övertygad om att kosten är vägen, vi är ju inte "sjuka", bara den biologiska typen som reagerar snabbare på socker..

Ja, jag håller mina tummar för att det skett en ägglossning. Men vågar inte hoppas för mycket. Det är så jobbigt att bli besviken
  • tusa
    linda4444 skrev 2014-01-24 16:16:06 följande:

Ja, jag håller mina tummar för att det skett en ägglossning. Men vågar inte hoppas för mycket. Det är så jobbigt att bli besviken
    Ja, falska förhoppningar och besvikelser är fruktansvärda i längden...
  • MidnightAurora

Exakt som du skriver ts, har jag efter många år med hopplöshet och okunskap från vården kommit fram till att sockret är boven i alla mina problem med PCOS!!
    Det är helt sjukt att vården inte har denna kunskap, jag har själv fått hitta den är informationen via internet, böcker osv. 
    Efter att jag slutade med socker och snabba kolhydrater har jag:
    -Fått tillbaka mensen och ägglossning
    -bättre hy
    -mindre huvudvärk
    -minde hungerkänslor
    -vaknar piggare på morgnarna
    -orkat mycket mer

har aldrig haft någon övervikt men ändå gått ner något kilo vilket jag också tror är min idealvikt, känner mig inte lika plufsig nu.. 

Ja jag bara önskar att fler visste om detta..( och att jag visste det tidigare) jag är helt säker på att detta är lösningen för så många där ute med pcos.. 

Svar på tråden PCOS och socker