• Anonym (Bonusmamma)

5-åring

Vet ni här på FL när "det riktiga pratet" kommer? Jag har ett bonusbarn som är snart 5 år, och kan inte prata rent.
    Det är jätte svårt att höra vad han säger. Enda ord han kan riktigt är Mamma och Pappa.

När slutar man med blöja på natten? Han har fortfarande blöja på nätterna, men inge på dagarna..Jag tycker det är lite sent att ha blöja när man är så pass gammal som han är.

Han är även jätte dålig på att lyssna på vad man säger åt honom, är alla 5-åringar så?
    När pappan eller jag berättar nånting så lyssnar han inte alls..utan "pratar" om nånting annat samtidigt som vi pratar med honom...vad gör man åt det?

Han har även jätte svårt att klä på sig själv, han har kunnat det förrut, men inte nu..alltså byxor,kalsonger å tröja.
    Han har aldrig klätt på sig ytterkläder själv  för det kan han inte..jag har sagt åt pappan att han ska försöka  fixa det själv eftersom jag knappast tror att fröken på skolan hjälper honom...pappan säger inget om det.

Han ska börja i 6-års klass (eller vad det heter) nästa år, och jag är lite orolig eftersom han inte kan prata,inte kan klä på sig själv, inte torka sig efter han har bajsat...

Går det inte bra för honom som han gör då blir han arg och skriker och kastar saker omkring sig och ger upp!

Vad kan jag göra för att han ska klara det mesta själv?

Är lite orolig för honom.

Mamman går inte att prata med, för hon tycker att sonen är ett jobb, och det är så jobbigt att han är med på allt och att han är lite efter. ..så hennes tänker jag inte prata med!

Pappan försöker jag prata med, men utan större framgång.

Hoppas nån här kan ge mig råd, om vad jag ska eller kan göra.

• Svar på tråden 5-åring
  • Anonym (Bonusmamma)
    MammaJohanna1 skrev 2013-04-21 18:22:45 följande:
    Att han inte kan eller vill klä på och av sig kan helt enkelt bero på att han är bekväm. Fråga på förskolan hur det går för honom med såna saker där. Samma sak med att han inte lyssnar, det kan vara att han inte vill lyssna  

Förstod jag rätt om det är så att pojken har blöja på natten men inte på dagen? På vårt BVC menade de att det inte är något ovanligt med blöja på natten fram till att barnet är sex år. Efter det gör de en utredning för att kolla så att inte problemet är fysiskt, sen finns det hjälp att få. Bryr sig barnet om blöjan? Är han intresserad av att bli torr på natten? Skuld- och skambelägg inte! 

Gällande talet skulle jag vara mer fundersam. Att bara kunna säga mamma och pappa är inte "normalt" vid fem år. Eller kan det vara så att han säger en hel massa saker, men inte talar "rent"? Men återigen, prata med förskolan och BVC.

Har han varit på femårskontroll? Hur fungerar han socialt?

Han kan bara säga mamma å pappa ordentligt..å resten är jätte konstigt..får nästan gissa vad han säger.
    Han har inte ett dugg intresserad av att bli torr på natten, han bryr sig inte alls om blöjan.

Han funkar väl inte alls socialt..barnen på dagis har sagt att dom inte vill vara med honom eftersom dom inte förstår vad han säger..så säger hans kusin också. (Som är lika gammal)
    HAn har inte vart på 5-års kontroll ännu, han fyller 5 år i sommar.
  • MammaJohanna1
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:26:33 följande:
    Han kan bara säga mamma å pappa ordentligt..å resten är jätte konstigt..får nästan gissa vad han säger.
    Han har inte ett dugg intresserad av att bli torr på natten, han bryr sig inte alls om blöjan.

Han funkar väl inte alls socialt..barnen på dagis har sagt att dom inte vill vara med honom eftersom dom inte förstår vad han säger..så säger hans kusin också. (Som är lika gammal)
    HAn har inte vart på 5-års kontroll ännu, han fyller 5 år i sommar.
    Jag tycker att du ska prata med förskolepersonalen om vad de har för tankar kring barnet. Imorgon! Sen tycker jag faktiskt att du ska ringa BVC. Om inte annat så för att de ska kunna remittera till logoped så att han får hjälp med att utveckla språket.

Har han napp? Om inte, har han haft och när slutade han med den?  
  • Anonym (Bonusmamma)
    MammaJohanna1 skrev 2013-04-21 18:31:42 följande:
    Jag tycker att du ska prata med förskolepersonalen om vad de har för tankar kring barnet. Imorgon! Sen tycker jag faktiskt att du ska ringa BVC. Om inte annat så för att de ska kunna remittera till logoped så att han får hjälp med att utveckla språket.

Har han napp? Om inte, har han haft och när slutade han med den?  
    Han har inte napp..han slutade med den innan jag och sambon träffades, för han hade inte napp när vi träffades och det va för ungefär 2 år sen...hans son skulle fylla 3 år det året vi träffades.

Ska ringa till dagiset imorgon och prata med dom, eller om jag åker dit, kanske är bättre?
  • MammaJohanna1
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:33:47 följande:
    Han har inte napp..han slutade med den innan jag och sambon träffades, för han hade inte napp när vi träffades och det va för ungefär 2 år sen...hans son skulle fylla 3 år det året vi träffades.

Ska ringa till dagiset imorgon och prata med dom, eller om jag åker dit, kanske är bättre?
    Att jag frågade om napp är för att den kan påverka talet om den används för länge.

Om jag var du skulle jag gå till förskolan imorgon och be om att få en tid för samtal för att du är orolig. Du kanske inte kan få prata med någon pedagog på en gång, var förberedd på det  

Har ni haft utvecklingssamtal på förskolan? Har pedagogerna sagt något då? 
  • Anonym (Bonusmamma)
    MammaJohanna1 skrev 2013-04-21 18:38:44 följande:
    Att jag frågade om napp är för att den kan påverka talet om den används för länge.

Om jag var du skulle jag gå till förskolan imorgon och be om att få en tid för samtal för att du är orolig. Du kanske inte kan få prata med någon pedagog på en gång, var förberedd på det  

Jag har aldrig varit med på utvecklingsamtal, men de har haft det iaf. Vet inte vad de har pratat om.

• MammaJohanna1
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:40:10 följande:

Jag har aldrig varit med på utvecklingsamtal, men de har haft det iaf. Vet inte vad de har pratat om.

Men vad säger pappan? Har ni pratat om barnets dåliga språk och det andra du beskrivit? Är inte han orolig?
  • BeanBag
    MammaJohanna1 skrev 2013-04-21 18:38:44 följande:

Jag kan säga som förskolepersonal att vi får inte prata om ett barn med någon annan än vårdnadshavarna så de kommer inte att ta ett sådant samtal med dig utan att pappan är med. Jag tycker det låter konstigt att det inte har tagits upp från förskolans eller BVC sida tidigare om talet. Redan i 3 årsålder börjar man utreda om barnen pratar dåligt.
  • MammaJohanna1
    BeanBag skrev 2013-04-21 18:50:48 följande:
    Jag kan säga som förskolepersonal att vi får inte prata om ett barn med någon annan än vårdnadshavarna så de kommer inte att ta ett sådant samtal med dig utan att pappan är med. Jag tycker det låter konstigt att det inte har tagits upp från förskolans eller BVC sida tidigare om talet. Redan i 3 årsålder börjar man utreda om barnen pratar dåligt.
    Jag tycker också att det låter märkligt att inte BVC sagt något tidigare. 

Det stämmer säkert att de inte får säga något. Tänkte inte på att ts inte är vårdnadshavare... my bad. 

TS, du kanske kan försöka tala lite förstånd i pappan och skicka iväg honom till förskolan?
  • Anonym (Bonusmamma)
    MammaJohanna1 skrev 2013-04-21 18:55:01 följande:
    Jag tycker också att det låter märkligt att inte BVC sagt något tidigare. 

Det stämmer säkert att de inte får säga något. Tänkte inte på att ts inte är vårdnadshavare... my bad. 

TS, du kanske kan försöka tala lite förstånd i pappan och skicka iväg honom till förskolan?

Hm..jadu..prata förstånd med pappan är nog lika lätt som att prata förstånd med en plastpåse! Iaf som det känns just nu. Men ska försöka prata med honom när å om han blir lite gladare nån gång...oftast när sonen är här så är det jätte svårt att prata med pappan, han blir sur och arg på minsta lilla jag säger, spelar ingen roll VAD jag säger...han blir arg å sur ändå....och blir jag ledsen på pappan, om nånting så blir han jätte arg och sur på mig....
  • Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:04:09 följande:

Min kontakt med honom är väl ganska bra, men han tyr sig väl inte direkt till mig..utan det är mer till pappan.

jag har försökt att få honom att klä av/på sig själv...det funkar ett tag, men sen blir det skrik och gap när det inte blir som han tycker att det ska vara.

Det där skriket och gapet känner jag igen. Be honom lugnt men bestämt att lugna ner sig och visa vad som blev fel, så att du kan hjälpa honom att rätta till det. Likadant när han blir frustrerad och börjar kasta grejer, det är rätt troligt att det beror på att han inte kan göra sig förstådd.
    Hör han?

När det gäller natten så har Ikea plastade frotte "lakan" de heter "skydda högt" som du sätter närmst madrassen och se ett vanligt lakan över, köp ett par, tre stycken och ett par utav deras billigaste täcken som torkar på nolltid.
    Sen låter ni honom sova utan blöja, för det känns obehagligt att vakna våt.
    Vi gör så på natten att vi bara river av allt och slänger det i badkaret. Byter pyjamas efter att ha torkat av barnet, det går ganska snabbt typ 5-10 min. 

Hoppas du får pappan att inse att han måste agera för att hjälpa sonen, typ kolla hörseln så att inte det sena talet beror på det. Tyvärr så är det inte så mycket du kan göra om föräldrarna säger nej. 
    Du har inga rättigheter att kontakta vc eller bvc, men lyssnar pappan inte på dig så är i så fall en oros anmälan till soc det enda du kan göra. 
  • Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:58:36 följande:

Hm..jadu..prata förstånd med pappan är nog lika lätt som att prata förstånd med en plastpåse! Iaf som det känns just nu. Men ska försöka prata med honom när å om han blir lite gladare nån gång...oftast när sonen är här så är det jätte svårt att prata med pappan, han blir sur och arg på minsta lilla jag säger, spelar ingen roll VAD jag säger...han blir arg å sur ändå....och blir jag ledsen på pappan, om nånting så blir han jätte arg och sur på mig....
    Jag tycker du kan "hota" pappan med en oros anmälan om han inte gör något. För detta ligger i sonens intresse och för hans bästa.
    Du ska va väldigt bestämd och hård när du tar det med honom, att så här är det. Gör du inget så kommer jag att göra det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:58:36 följande:

Rent spontant verkar inte ert förhållande vara det bästa, då är det också svårt att få till er familj att funka med dessa förutsättningar...

Det är ju föräldrarnas ansvar rent krasst att ta tag i sitt barns utveckling att hålla koll på att allt är som det ska och att han får rätt till hjälp om det behövs. Om de inte gör det så finns inte mycket du kan göra.

Jag vet själv hur frustrerande det är jag hade precis samma problem. Det handlade dock inte om att föräldrarna sket i det utan mer att de inte låtsades om och försökte släta över sådant som inte var ok...Det har försenat pojken massor av år och han har missat rätten till extrahjälp som han skulle behövt för flera år sedan.

• FrökenKanSjälv

TS,
    När pojken blir arg blir han då helt okontaktbar? Eller blir han "bara" vanligt arg?

Det finns flera varningstecken i det du skriver. Men som någon redan har skrivit så kan du inte göra så mycket eftersom du inte är vårdnadshavare.

• Anonym (Bonusmamma)
    Ess skrev 2013-04-21 20:15:30 följande:
    Det där skriket och gapet känner jag igen. Be honom lugnt men bestämt att lugna ner sig och visa vad som blev fel, så att du kan hjälpa honom att rätta till det. Likadant när han blir frustrerad och börjar kasta grejer, det är rätt troligt att det beror på att han inte kan göra sig förstådd.
    Hör han?

När det gäller natten så har Ikea plastade frotte "lakan" de heter "skydda högt" som du sätter närmst madrassen och se ett vanligt lakan över, köp ett par, tre stycken och ett par utav deras billigaste täcken som torkar på nolltid.
    Sen låter ni honom sova utan blöja, för det känns obehagligt att vakna våt.
    Vi gör så på natten att vi bara river av allt och slänger det i badkaret. Byter pyjamas efter att ha torkat av barnet, det går ganska snabbt typ 5-10 min. 

Hoppas du får pappan att inse att han måste agera för att hjälpa sonen, typ kolla hörseln så att inte det sena talet beror på det. Tyvärr så är det inte så mycket du kan göra om föräldrarna säger nej. 
    Du har inga rättigheter att kontakta vc eller bvc, men lyssnar pappan inte på dig så är i så fall en oros anmälan till soc det enda du kan göra. 

Jo,då han hör vad jag vi säger. Så hörseln är det inget fel på...Men han bryr sig inte om VAD vi säger..
  • Anonym (Bonusmamma)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-04-21 20:54:49 följande:
    TS,
    När pojken blir arg blir han då helt okontaktbar? Eller blir han "bara" vanligt arg?

Det finns flera varningstecken i det du skriver. Men som någon redan har skrivit så kan du inte göra så mycket eftersom du inte är vårdnadshavare.
    Jadu..för det mesta är han helt okontaktbar...men ibland så blir han "vanligt" arg...
  • Anonym (Bonusmamma)

När barnet pratar så säger han: Gagägäga, dädädada och så kan det komma ett kä ibland också...vet inte vad kä är för nåt...har frågat honom, men då rycker han bara på axlarna....

• FrökenKanSjälv

Då skulle jag vilja tipsa om en bok som heter "Explosiva barn" skriven av en amerikan, jag har för mig att han heter Greene. Den finns på många bibliotek så det behöver inte kosta något. Boken skriver om varför vissa barn blir arga på det här sättet och om hur man kan träna barnen på att hantera känslorna.

Min yngsta är nu tonåring och sticker inte ut speciellt mycket från mängden. Det hade jag aldrig vågar hoppas på när hon var 5-6 år och det är tack vare den här boken som jag kom igång med hennes träning.

• BeanBag
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-22 09:28:16 följande:
    När barnet pratar så säger han: Gagägäga, dädädada och så kan det komma ett kä ibland också...vet inte vad kä är för nåt...har frågat honom, men då rycker han bara på axlarna....
    Då är det verkligenhög tid att föräldrarna kontaktar närmsta logopedmottagning, de kan gå via BVC. BUP kan också kontaktas via BVC
Svar på tråden 5-åring