• karro72

Föräldrar till förkylda bran håll dom hemma frånn skola/fritids

E så jäkla trött på detta nu, varför slänger man sina barn till skolan när dom e genomförkyld och hostiga, jag anser barnen har inte på skolan att göra då.

just nu, har tösen började med förkylning i söndags med lite hosta, sen i måndags var hon febrig, med rejäl hosta, samt hennes förgrymmade ASTMA, blev till ha henne hemma från skolan. har själv märkt, hur många barn runt om i skolan är dunderförkyld hostiga och hängiga. förstår inte hur i H***L man kan låter sitt barn vara på skola fritids, eller dagis. värderar man inte sitt barns hälsa mer än så, samt hur mycket smittar det inte alla dom andra, ser jag på tjejen här hemma nu, febern har get med sig, men snorig samt riktigt sammandragande hosta som inte ger med sig. inte fan lämnar jag henne på skola eller fritids som hon e nu. jag vet att detta kommer hålla i sig minst 2 veckor framåt, de är alltid så. men säger bara håll era barn hemma när dom e förkylda och hostiga, för dom smittar någon som är känslig och mottaglig. tyvärr är min dotter en av dom som är jäkligt känsliga när det gäller bakteriell smittspridning. kvittar vad det är. bara hon får någon form av inflammation eller någon annan bakterie i sig som man mår dåligt av så, triggas hennes Förgrymmade astma igång, allt med infektioner så går det igång enligt Läkaren. Så jag säger bara e trött på att vuxna inte tar sitt ansvar ser till så att ens barn är friska innan dom befinner sig i en skolmiljö eller förskolemiljö. vi e vuxna dom e barn vem vet bäst eller.

• Svar på tråden Föräldrar till förkylda bran håll dom hemma frånn skola/fritids
  • Ruggugglan
    k girl skrev 2013-04-25 10:20:32 följande:
    Nej, men i skolan ligger inte barnen och sover tillsammans, eller tuggar på samma leksaker, de vet hur man snyter sig och förhoppningsvis att man håller för när man nyser och hostar och lite andra grundläggande hygienregler som minskar smittspridning.
    Men om du läser TS tråd igen så handlar det om barn i skola och på fritids...
  • k girl

Hon nämner dagis också, faktiskt.

• k girl

De flesta har nämnt förskola men jag får bassning om att vara OT?

• Ruggugglan
    k girl skrev 2013-04-25 10:40:59 följande:
    De flesta har nämnt förskola men jag får bassning om att vara OT?
    SUCK. Jag ber om ursäkt för att jag missade att TS nämnde FSK. Men det är fortfarande helt omöjligt att hålla hemma förkylda barn tills de är helt symtomfria eftersom de kan ha symtom i veckor.
  • cosinus

På mina dagisbarn gör jag bedömningen om de orkar gå som vanligt en dag på dagis. DVS orkar busa och leka runt. Dottern är just nu småsnuvig (hon är 2 år) och på dagis märks det av på att hon somnar på vilan ist för att bara ligga och vila 20 minuter medan de andra sover. Övrig tid är hon som vanligt och då tycker jag det är helt ok.

På min 2a-klassare gör jag bedömningen om hon orkar med skolarbetet men kan skicka med en lapp till gympafröken att hon ska ta det lungt om hon har ont i halsen men i övrigt är pigg. Hon är som regel bara hemma vid feber men blir otroligt sällan sjuk. Tror vi haft 3-4 sjukdagar sen hon började på skolan i förskoleklass.

Min kille som går i förskoleklass gör jag samma bedömning för som dagisbarnen, han är inte den som håller sig lugn om han är småsnorig så där räknar jag på orken för en vanlig dag och inte för om orken räcker för att sitta still, lära och vara ute och gunga på rasten.

• Lyckliga Lotta

Men helt ärligt… Barn är sjuka, jag har också förundrats över hur ofta sedan jag själv fick barn och hur ofta jag själv är sjuk förkyld nuförtiden. Det går ju inte att isolera sig helt och hållet. Jag skickar mitt barn till fsk om han är lite förkyld, är han genomförkyld så får han givetvis stanna hemma. Men lite snuva har ju barn nästan konstant!

• viseversa
    karro72 skrev 2013-04-25 08:23:03 följande:
    svara er alla, håller strongt kvar på min princip, förkylda som tusan och hostiga ingen skola.  för varje gång ni låter era barn vara i skola, blir min dotter 100 ggr värre sjuk, på grund av hon är infektionskänslig. då slutar det med att jag alltid får vara hemma med henne i 2 veckors tid minst i bland mer innan hon e fit for fight för gå till baka till skola,  hur jävla kul är det var och varanna gång. känns som jag har hemundervisning med henne istället för hon är i skola. 
    Så du tycker att alla andra ska gå på knäna pga kraschad ekonomi pga en massa vab för att DU har ett infektionskänsligt barn? Tycker du mao att man ska vabba hela vintern för att du ska slippa ha ditt barn hemma?
  • Lyckliga Lotta
    viseversa skrev 2013-04-25 12:36:57 följande:
    Så du tycker att alla andra ska gå på knäna pga kraschad ekonomi pga en massa vab för att DU har ett infektionskänsligt barn? Tycker du mao att man ska vabba hela vintern för att du ska slippa ha ditt barn hemma?
    Jag håller med och Om jag hade haft ett barn som varit så känsligt för infektioner och faktiskt blivit riktigt sjuk hade jag inte använt mig av dagis. Hade ordnat barnpassning på annat håll...
  • daxförnästa

Ingen idé att vara hemma halva året tills ungarna är friska. De åker ändå på allt när de kommer tillbaka då för de måste gå igenom en massa förkylningar för att bygga upp sitt immunförsvar. Sålänge allmäntillstånd är bra och de ej har feber trots förkylning kan man lämna och de säger personalen också.

• Aileen Allannah

Om man var tvungen att hålla förskolebarn hemma så snart de var snoriga så skulle vi kunna stänga förskolorna oktober-maj. Eftersom många har syskon i skolan så kan vi ju strunta i skolplikten och stänga skolorna också.

Det är tråkigt att du har ett infektionskänsligt barn, ts. Men såhär kommer det fungera i framtiden också, hon kommer jobba på ställen dit folk kommer sjuka, hon kommer bli sjuk, och det enda hon kan göra är att hitta ett jobb där hon arbetar ensam och inte träffar folk, typ.

• Aileen Allannah

Lär henne att alltid tvätta händerna innan hon petar sig i ansiktet och liknande, så klarar hon sig antagligen LITE bättre.

• camelCase

Verkar som att dina föräldrar höll dig hemma varje gång det var lektion i svenska..

• Elin 885
    karro72 skrev 2013-04-25 07:36:03 följande:
    E så jäkla trött på detta nu, varför slänger man sina barn till skolan när dom e genomförkyld och hostiga, jag anser barnen har inte på skolan att göra då.

just nu, har tösen började med förkylning i söndags med lite hosta, sen i måndags var hon febrig, med rejäl hosta, samt hennes förgrymmade ASTMA, blev till ha henne hemma från skolan. har själv märkt, hur många barn runt om i skolan är dunderförkyld hostiga och hängiga. förstår inte hur i H***L man kan låter sitt barn vara på skola fritids, eller dagis. värderar man inte sitt barns hälsa mer än så, samt hur mycket smittar det inte alla dom andra, ser jag på tjejen här hemma nu, febern har get med sig, men snorig samt riktigt sammandragande hosta som inte ger med sig. inte fan lämnar jag henne på skola eller fritids som hon e nu. jag vet att detta kommer hålla i sig minst 2 veckor framåt, de är alltid så. men säger bara håll era barn hemma när dom e förkylda och hostiga, för dom smittar någon som är känslig och mottaglig. tyvärr är min dotter en av dom som är jäkligt känsliga när det gäller bakteriell smittspridning. kvittar vad det är. bara hon får någon form av inflammation eller någon annan bakterie i sig som man mår dåligt av så, triggas hennes Förgrymmade astma igång, allt med infektioner så går det igång enligt Läkaren. Så jag säger bara e trött på att vuxna inte tar sitt ansvar ser till så att ens barn är friska innan dom befinner sig i en skolmiljö eller förskolemiljö. vi e vuxna dom e barn vem vet bäst eller.
    för att det är dyrt att ha barn hemma, vid vabb får du ju mindre ersättning än vid lön.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • mandelblomma

helt upprikgit så är det för de flesta av oss en omöjlighet att hålla förkylda eller hostiga barn hemma.
    Sen är det också så att de smittas mest i början av en infektion och inte av hostan eller småsnoret de drar på i veckor efteråt...

• En blå giraff

Dagisbarn tycker jag absolut man ska hålla hemma om de är rejält hostiga och hängiga. Däremot kan jag tycka att det är lite skillnad med skolbarn. De missar ju viktig undervisning och jag skulle inte hålla dem hemma för en förkylning om de trots allt orkar med att gå till skolan. Då menar jag förkylning där barnet är hostig/snorig men inte har feber. Och äldre barn kan ju klara att snyta sig i papper, tvätta händerna och allmänt sköta sin hygien bättre än mindre barn = mindre smittsamma. Tyvärr TS det är synd om din dotter är känslig men barn är ju ofta förkylda under vinterhalvåret och det känns inte relevant att de är hemma från skolan varje gång om det är milda förkylningssymtom.

• glassen

Jag kan hålla med om att barn ska vara hemma de första dagarna om de är riktigt dunderförkylda, men det är omöjligt att hålla skolbarn hemma i flera veckor. Min son hostar månader i sträck, klart inte han kan vara hemma jämnt för det. Det finns något som heter skolplikt i Sverige och barnen behöver vara i skolan för att lära sig. Det är svårt att bedöma allmäntillståndet på andra barn när du bara ser dem vid lämning och hämtning.

• mandelblomma
    glassen skrev 2013-04-25 20:13:08 följande:
    Jag kan hålla med om att barn ska vara hemma de första dagarna om de är riktigt dunderförkylda, men det är omöjligt att hålla skolbarn hemma i flera veckor. Min son hostar månader i sträck, klart inte han kan vara hemma jämnt för det. Det finns något som heter skolplikt i Sverige och barnen behöver vara i skolan för att lära sig. Det är svårt att bedöma allmäntillståndet på andra barn när du bara ser dem vid lämning och hämtning.
    inte heller dagisbarn är det rimligt att hålla hemma så under en hel vinter....enbart på indikation förkyld och hosta,
  • hammarhajen

Skolplikt finns det något som heter.

Skolplikten innebär både en rättighet och en SKYLDIGHET till skola. Barn ska gå dit, de ska lära sig allt från läsning, logik, argumentationstekniker, räkning, källkritik, att fungera i grupp och demokratiska principer. Finns inte en chans att skolorna skulle kunna fungera om alla barn hölls hemma vid minsta förkylning. Naturligtvis ska man vara hemma om man är SJUK (feber, kräkningar, illamående, migrän) eller så allmänpåverkad att man inte orkar. 

Hur ska undervisningen lösas för alla barn som är hemma en vecka med enbart hosta och snuva? Visst finns det barn som kommer tillbaka till skolan för tidigt efter sjukdom, pga missbedömningar eller att föräldern prioriterar sitt jobb, det är ju olika. Alla varianter finns. Men hur bra anlednngar man än har att vara hemma så blir det skolarbete att ta igen, eller saker man missar. Så är ju livet - blir man magsjuk måste man vara hemma, men samtidigt missar man saker i skola och på arbetet. En del går enkelt att hämta in, annat behövs inte hämtas in, en del är väldigt svårt att läsa ikapp (diskussioner, grupparbeten, laborationer, lekar, konferenser, kundmöten). Lärarna har knappast tid att sitta och läsa en massa extra med alla barn som varit borta, man  gör det ändå ibland men tiden tas från andra saker. Och hur man än vrider och vänder på det kan inte en extra halvtimme efter första friska skoldagens slut ersätta alla genomgångar läraren haft under en veckas hela skoldagar.

Självklart ska man kunna vara sjuk. Men inte hur mycket som helst och flera nästan-helt-friska dagar hemma finns det inte utrymme för i skolan. 

Svar på tråden Föräldrar till förkylda bran håll dom hemma frånn skola/fritids