• Omorfia

Förlossningen vs BB långt inlägg

Nyfiken på hur ni andra upplever detta. Jag har fött två barn (vaginalt), första relativt okomplicerat (sugklocka utan dramatik), andra komplicerad förlossning där jag förlorade 3 l blod (moderkakan ville inte släppa, jag sprack inget alls).

Min uppfattning är att på förlossningen så handlar i princip allt om mamman. Jag kände mig väl omhändertagen där. På BB handlar allt om barnet och mamman är helt oviktig (inte lika oviktig som pappan dock )

Båda förlossningarna har vi blivit kvar på BB i fyra dygn eftersom barnen haft gulsot. Det har varit "mild" gulsot som inte behandlats på något sätt, utan vi har blivit tillsagda av BB (barnläkaren) att vi inte "får" åka hem innan bilirubinet är på väg ned, trots att blodprover visat att bilicheckarna visat högre än de faktiska värdena.

Detta kändes ok vid första barnet där jag mådde bra och vi inte hade fler barn att ta hand om.

Vid senaste förlossningnen kände jag mig däremot helt nonchalerad på BB. Vi flaggade redan när vi kom in till förlossningen att vi ville gå hem så fort som möjligt (personalen jublade nästan). Jag blev igångsatt pga stort barn och det tog ganska lång tid innan det satte igång, men när det väl gjorde det så gick det fort och han och jag mådde bra. Moderkakan ville dock inte släppa och de jobbade på mig i evigheter innan den släppte (jag fick helt plötsligt en riktig krystvärk och sköt ut moderkakan så förlossningsläkaren blev helt nedblodad), men då hade jag fått cytotec rektalt, akupunktur, något läkemedel insprutat i navelsträngen och förlossningsläkaren drog och hade sig i navelsträngen. Summa summarum så blödde jag 3 l. Fick fyra liter dropp av olika slag innan jag fick blod (2 enheter = ca 500 ml) efter att jag svimmat sittandes på sängkanten (min man satt med sonen i fåtöljen bredvid och såg hur jag började "försvinna" och stod och höll mig och nyfödde sonen tills jag kvicknade till tillfälligt och kunde lägga mig ned. Han kom inte åt larmknappen där han höll mig med ena armen och sonen i andra, kan tänka mig paniken ).

Jag fick alltså inte åka hem på en gång som planerat. På förlossningen fick jag alltså dropp, blod och de kollade mitt blodtryck och sa att jag inte fick gå hem (kände faktiskt inte för det just då heller..) utan lades in på de medicinska BB't. Jag fick ett järndropp som skulle hjälpa mitt Hb att hämta sig på sikt.

På BB så kollade de mig några gånger och masserade min mage för att livmodern skulle dra ihop sig ordentligt. (Hade inga besvär från underlivet öht men satan vad ont jag hade i magen efter att BM efter BM grävt och knådat i den en hel j-a dag) Sen handlade det bara om sonen och att de ville att han var kvar pga gulsoten. De tog prover flera gånger för att dubbelkolla bilicheckens värde och kollade att det inte var något knas med blodgruppen (jag är 0+). Efter att han gått ned 10% av födelsevikten fick vi börja tilläggsmata men han var så duktig på att suga men slö (han har superkort tungband och sög inte alls bra) så det skulle ordna sig. Jag är bröstopererad (lyft för många år sen och amningen funkade inte med äldsta barnet) och vibben jag fick från personalen var att det ändå inte skulle funka med amningen så de brydde sig inte om att se till att det funkade.

Kom ihåg att jag var en zombie som knappt kom ut på toaletten utan att hålla i mig i väggarna. Jag orkade inte riktigt insistera.

Nåväl, när vi äntligen  fick åka hem (gulsoten såg ut att ge med sig) så kom den utskrivande ssk/BM på att hon kanske skulle kolla mitt blodtryck. Det var 100/50 och hon sa "jaha, så du är lågtryckare", varpå jag svarar "Nej". Jag har legat normalt ca 120/70 hela graviditeten. Sen frågar hon om avslaget "Det är väl inga koagler?", varpå jag svarar "Jo, det är det". Hon tar ett kapillärt Hb som visar 86. Jag blir tillsagd att åka till deras återbesöks-/amningsmottagning dagen efter. Vi åker hem.

Dagen efter på amningsmottagningen tar de ett nytt kapillärt Hb som visar 75. Jag blir tillsagd att åka hem och vila och äta bra mat. Ingen frågar om vår sociala situation (ingen markservice öht, jag avslutar amningsförsöken redan nästa dag).

Sen har jag blodigt avslag i nästan 3 månader ("det är normalt att blöda i 3 månader") innan jag får värkar pga kvarvarande livmoderslemhinna. Vore det inte bra att dubbelkolla livmodern när man har haft såna problem med att få ut moderkakan och därefter att få livmodern att dra ihop sig? I journalen som jag sedan begärde ut stod det att de rekommenderar tidig uppföljning på MVC, men detta sa inte den ssk/BM som skrev ut mig.

Jag känner mig nonchalant bemött av BB och "eftervården". Vilken är er erfarenhet?

Sorry för långt inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 08:32
    Kvarvarande moderkaka ska det naturligtvis vara. Livmoderslemhinna är jag tacksam flr att jag har.

• Svar på tråden Förlossningen vs BB långt inlägg
  • En till mamma

Jag var oxå tvugen att stanna på BB ett tag då det fanns risk för infektion hos Lillan. Ja man fick ropa högt om man önskade någonting. Och jag som äär av den typen "vill inte störa, de har säker annat att göra" vågade inte höras av mig för mina var ju bara småsaker. satt och googade. Men det är ju uppgjort att personalen bara ska finnas som stöd OM du vill ha hjälp.

• RöttÄrSött

Jag har samma erfarenheter. Jag stötte på EN uska och EN BM som "såg" mig som människa och brydde sig i mig. Hon gjorde inte mer arbete än någon annan utan det var samtalet och engagemanget i mig och min situation som gjorde att jag kände mig så omhändertagen.

De flesta andra viftade bort alla kommentarer med "ja så är det att få barn" (tills jag fick muskelryckniningar och skrek okontrollerat av smärta pga rester i kroppen efter snitttet) eller skällde på mig (för att sonen i pyjamas sparkade av täcket mitt i natten utan att jag vaknade, vilket han som femåring fortfarande gör ) eller den förbenade amningen...

Det behövs inte mycket för att "se" en patient och det är absolut ingenting som kräver mer jobb i många fall utan bara enkla saker som ögonkontakt och små kommentarer. Det är dock mycket olika hur mycket personalen anstränger sig. Sedan kan det såklart vara en stressig dag eller saker som händer andra kvinnor men då det dag efter dag märktes sådan skillnad från personal till personal.

Sedan en sådan liten sak som maten som förvisso tar lite extra tid... Efter en utdragen fl sov både jag och sonen första tiden, uskan ifråga kom in vid lunchen och jag vaknade till varav hon sa "sov du, jag lägger en bricka i kylen". Då jag sedan sov över middagen också kommenterade en annan barskt att jag minsann missat middagen (och fick skylla mig själv...)

• Omorfia
    En till mamma skrev 2013-04-27 07:42:43 följande:
    Jag var oxå tvugen att stanna på BB ett tag då det fanns risk för infektion hos Lillan. Ja man fick ropa högt om man önskade någonting. Och jag som äär av den typen "vill inte störa, de har säker annat att göra" vågade inte höras av mig för mina var ju bara småsaker. satt och googade. Men det är ju uppgjort att personalen bara ska finnas som stöd OM du vill ha hjälp.

Jag menar att på förlossningen hette det att jag var för dålig för att åka hem och blev inlagd på det "medicinska" BB't. Väl där så var mitt mående helt irrelevant och min utskrivning fick mig att undra om det verkligen var en utbildad ssk/bm som skrev hem mig. Jag är ssk själv så det är inte så att jag saknar förståelse för att jobbet är stressigt och de vill ha platsen till någon annan.
  • Ninni87

Jag håller faktiskt inte alls med.

Jag hade en rätt så utdragen förlossning med risk för havandeskapsförgiftning med högt blodtryck och kunde inte heller kissa efteråt utan fick bli tömd med kateter innan vi flyttades över till bb.

Flyttades till bb vid 20tiden. Tre ggr den första natten var två olika barnmorskor inne och tog blodtrycket på mig samt hörde ifall jag lyckats kissa än. Ena barnmorskan väckte mig en gång i timmen för att jag skulle försöka kissa.
    Dagen och natten efter var där barnmorskor med jämna mellanrum som tog blodtrycket på mig.

Tyckte alla barnmorskor var väldigt måna om en och hade stenkoll fast att det byttes personal ett antal ggr under min vistelse där.

Jag är supernöjd med personalen på bb men sen födde jag också på Ystad lasarett som sägs vara ett av de bättre sjukhusen.
    Kan även tillägga att både förlossning och bb var fullbelagda när jag var där så det var inga lugna dagar för personalen.

• cloudberry79

Jag är supernöjd med min senaste BB-vistelse. Med första barnet var jag helt förtvivlad, eftersom mammor som föder barn som hamnar på neo ändå måste ligga på BB för observation minst ett dygn. Jag tyckte då att sköterskorna var de otrevligaste människor jag stött på. De vägrade låta mig gå och hälsa på barnet när och hur jag ville, eftersom jag skulle hålla mig på avdelningen för att få medicinering osv. Det var långt mellan BB och neo, så det var inte bara att gå mellan heller. Jag skrev ut mig och vägrade gå tillbaka dit, det enda som skulle göras var att jag skulle få penicillin, men eftersom jag inte är tre år så klarar jag av att ta medicin på angivna tidpunkter...

Andra gången var när jag fick dottern i somras. Då hade jag stora hemma med pappan, han var bara med på förlossningen, sen var han hemma hela tiden (han kom på besök under dagarna förstås), men vi låg inne i tre dygn för att få igång amningen och jag var jättenöjd med både personalen, vistelsen och vården för både mig och dottern! 

(M)amma till V -07 och E -12
  • k girl

Jag har fött på två olika sjukhus i länet jag bor. Första gången blev vi kvar i sex dygn på grund av sonens gulsot. Somligt med vistelsen var under all kritik (jag ville gärna amma, men rutinerna för tilläggsmatning och pumpning frångicks å det grövsta) och annat var toppen. Som nyförlöst kvinna upplevde jag mig omhändertagen. Bland annat kontrollerades stygnen innan jag blev utskriven.

När min yngsta föddes hamnade vi på länssjukhuset och hon lades in på neo. Jag tror att jag var inskriven på BB i 1,5 dygn, men där brydde de sig inte så mycket om oss. "Vi ser er aldrig, ni som har barn där nere" ungefär. Vi hade ett utskrivningssamtal, men det var allt. Jag vet inte, jag upplevde lite att man hamnade mellan stolarna? Ingen amningsrådgivning till exempel.  

• milli79

Trist att du upplevt det så. Vi har dock alltid åkt hem tidigt (3 barn) men jag har alltid tyckt vi blivit bra bemötta på BB och förlossning. Dock fick pappan inte stanna kvar 1a gången eftersom det var fullt och jag fick då dela med en annan tjej vilket inte var så kul eftersom jag haft en jobbigt förlossning som slutat med sugklocka. 

• Liten ekorre

Vi fick vara på bb i 10 dygn pga sonens gulsot. Jag tyckte att informationen man fick av personalen varierade mycket beroende på vem man pratade med. Jag hade (och har fortfarande) mycket problem med amningen och tycker att de snarare själpte än hjälpte med det. Vi fick först tilläggsmata med kopp, sen med sond och till slut med flaska ("det här går alldeles för långsamt, han måste få i sig maten snabbare!" sa ssk). 

Sen var det heller ingen som brydde sig om mitt mående, varken fysiskt eller psykiskt. Jag var helt knäckt av att amningen inte funkade och kände mig totalt misslyckad när sköterskan tog mitt barn ifrån mitt bröst och började mata honom med flaska. Jag tycker att man som vårdpersonal borde reagera om mamman börjar gråta av något man gör?

• Med två små

Håller fullständigt med! Med mitt andra barn (väntar fyran nu) hade jag en förlossning som var jättejobbig men ingen såg mig efteråt. Hade behövt prata om det, kanske sova någon natt och de hade behövt kolla stygnen innan jag åkte hem (stannade fem dagar i ett fyrabäddsrum och sov max ett par timmar under hela vistelsen). Istället slutade det med en förlossningsdepression, stygn som gick upp för tidigt och amning som funkade så dåligt att vi blev tvungna att åka tillbaka till BB några dagar senare.

Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
Svar på tråden Förlossningen vs BB långt inlägg