• Bastianbelle

Har min arbetsgivare rätt att neka detta?

För några månader sedan planerade jag och kom överens med min arbetsgivare att jag skulle gå på mammaledighet i mitten av maj, två veckor innan BF. Men nu har mitt illamående kommit tillbaka, jag har fått en del ont i ryggen, jag sover dåligt och är jättetrött och känner att jag orkar inte jobba så länge som vi bestämt. Men min arbetsgivare säger att jag inte får gå tidigare. Har han verkligen rätt att neka mig det? Jag hade ju inte någon möjlighet att veta för några månader sedan att mitt illamående skulle komma tillbaka och att jag skulle må dåligt...

• Svar på tråden Har min arbetsgivare rätt att neka detta?
  • Vinterankan

Att bli sjukskriven för illamående är inga problem hos fk. Men då måste man ju ta medicinen först. Varför tar du inte den? Om du låter bli är det ju faktiskt du själv som gör valet att må illa och då borde ju inte det valet drabba arbetsgivaren.

• Lisa77

Alternativet för arbetsgivaren är ju att du sjukskriver dig vilket han/hon får betala de första 14 dagarna av....

• Emma x
    Roger Hansson skrev 2013-04-28 09:48:36 följande:
    Föräldralagen är en utav dom starkaste lagarna. Man har rätt att ansöka/begära föräldraledighet 3ggr på en period (tex 12månader) som arbetsgivaren INTE får neka!! Osäker på om det gäller innan barnet kommit till världen. Men söker/begär man en fjärde gång så kan arbetsgivaren neka. Dom övriga 3 måste inte vara 2eller 3 månader i förväg. Men går det att planera så är det juh självklart bättre att meddela i tid. Men sen finns det juh tillfällen som detta som inte går att veta innan. Om samma gäller före födslen som efter så får arbetsgivaren inte neka. Angående sjukskrivning så gör inte fk det bara för att man tex mår illa. Och vill man sen inte ens ta medicinen som man får utskriven så minskar möjligheterna för sjukskrivning markant. Då fk inte tänker på individen/individerna. Utan bara tänker statistik ( som dom ändå fuskar med) och pengar.

Roger Hansson skrev 2013-04-28 09:48:36 följande:
    Föräldralagen är en utav dom starkaste lagarna. Man har rätt att ansöka/begära föräldraledighet 3ggr på en period (tex 12månader) som arbetsgivaren INTE får neka!! Osäker på om det gäller innan barnet kommit till världen. Men söker/begär man en fjärde gång så kan arbetsgivaren neka. Dom övriga 3 måste inte vara 2eller 3 månader i förväg. Men går det att planera så är det juh självklart bättre att meddela i tid. Men sen finns det juh tillfällen som detta som inte går att veta innan. Om samma gäller före födslen som efter så får arbetsgivaren inte neka. Angående sjukskrivning så gör inte fk det bara för att man tex mår illa. Och vill man sen inte ens ta medicinen som man får utskriven så minskar möjligheterna för sjukskrivning markant. Då fk inte tänker på individen/individerna. Utan bara tänker statistik ( som dom ändå fuskar med) och pengar.

Föräldralagen är inte starkare än någon annan lag som inte är dispositiv. De enda lagarna som har starkare skydd än andra är våra fyra grundlagar. TS försök få sjukskrivning
  • RöttÄrSött

Roger Hansson: fk tänker arbetsförmåga utifrån de regler som finns. Man kan inte ge sjukpenning för att man tycker synd om någon eller bara "vill".

• cattus

Varför inte prova söka havandeskapspenning? men gör det snabbt isåfall, det tar lite tid med försäkringskassan. Gäller speciellt om du har ett "tungt" jobb.

• Trolle40

Man måste söka 2-3 mån innan även första andra o tredje gången om dom inte ska kunna neka föräldrapenning . Gäller oxå bara efter man fått barn !

• Roger Hansson

NEJ!! När barnet är fött så får dom INTE neka föräldraledigt 3ggr/år!!!!
    Vet då jag bara för någon vecka sedan fick veta det själv. Att det är bättre att ansöka i god tid är juh givet. Men ibland dyker det upp tillfällen som inte alltid gått att förutse. Dagis tex meddelar ganska sent om stängdag mm. (Ej vab)
    En arbetsgivare som nekar föräldrarledigt 1a, 2a

• Trolle40

Roger , läs om det får du se , det står i lagen att det ska sökas 2 mån innan vissa arbetsgivare har 3 skrivet i avtal o det är lika alla gånger men dom får neka även om du söker 2-3 mån innan om du haft 3 perioder på ett år redan

• Roger Hansson

Lagen är dock inte bara dom raderna. Då jag bara för ett par veckor sedan skulle söka föräldraledigt och var osäker på om jag skulle få det.
    Så fick jag faktist reda på hur det ligger till med den saken.
    Så i det här fallet vet jag att jag har rätt.
    Hände mycket på den fronten from 1 januari i år.
    Så jag behöver inte läsa på då jag pratat med ansvariga personer och fått veta hur det ligger till ;)

• Trolle40

Tyvärr ändrades inget på just den biten i januari , du har fått veta fel , dom har rätt neka tyvärr ! Läs lagen en gång till du !

• MajaVira
    Roger Hansson skrev 2013-04-30 19:31:25 följande:
    NEJ!! När barnet är fött så får dom INTE neka föräldraledigt 3ggr/år!!!!
    Vet då jag bara för någon vecka sedan fick veta det själv. Att det är bättre att ansöka i god tid är juh givet. Men ibland dyker det upp tillfällen som inte alltid gått att förutse. Dagis tex meddelar ganska sent om stängdag mm. (Ej vab)
    En arbetsgivare som nekar föräldrarledigt 1a, 2a
    Man har rätt till tre perioder per år OM man söker dem minst två månader i förväg. Den fjärde perioden kan arbetsgivaren neka. Det finns inget som helst undantag för stängningsdagar på dagis eller annat.
  • Trolle40

Roger Hansson : Vad är det för okunnig person som sagt detta till dig ???

• Trolle40

Då är dom väldigt dåliga på att veta det dom tror dom vet

Svar på tråden Har min arbetsgivare rätt att neka detta?