• Astrid36

Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?

Min dotter går i 2 klass. I hennes klass är det en kille som alltid bråkar, speciellt med henne. Han har bl.a tagit hennes mössa och försökt spola ner den i toaletten när det är -10 grader ute och hon behövde sin mössa. Han har slagit henne hårt i huvudet med en spade och rivit henne i ansiktet så att hon har ett fult (men litet) ärr. Varje gång har vi tagit upp det med pojkens pappa som håller med oss, och snackar med sin son.
    I fredags tog pojken tag i fickan på min dotters jacka och drog så hårt han kunde så att fickan revs av och tyget runt om sprack upp och det är en ca 30cm lång reva i tyget. Pojken erkänner och säger det samma som min dotter säger så det är inte olika versioner. Jag skrev ett sms till pappan att jag tycker det är naturligt om de ersätter jackan, den var helt ny och min dotter behöver den nu.
    Men pappan vägrar ersätta oss för jackan.
    Vad tycker ni?
    Borde han ersätta jackan? Vad tycker ni att vi ska göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?
  • I969

Men var har ni fått detta ifrån, att föräldern skulle vara skyldig för det barnet gör under skolgång? Vad jag vet så kan det utgå krav om det handlar om skadegörelse av skolans egendom när barnet INTE är under skolans tillsyn. Men då handlar det om betydligt äldre, ungdomar. Den här tråden handlar om en 8-åring...

• Bummers

I969, så bara för att det hände under skoltid, så ska föräldern inte ersätta ts? Dummaste jag hört idag.

• Dr Mupp
    I969 skrev 2013-04-28 21:56:12 följande:
    Men var har ni fått detta ifrån, att föräldern skulle vara skyldig för det barnet gör under skolgång? Vad jag vet så kan det utgå krav om det handlar om skadegörelse av skolans egendom när barnet INTE är under skolans tillsyn. Men då handlar det om betydligt äldre, ungdomar. Den här tråden handlar om en 8-åring...
    Så bara för att det sker under skoltid så är det fritt fram för ungarna att slå sönder tex alla rutor utan att nått händer?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • I969

Jag säger inte att det ska vara "fritt fram", men att barnen är där under skolans tillsyn, och vad jag vet kan inte föräldrarna bli ersättningsskyldiga då. Sen ser jag inte riktigt kopplingen mellan skadegörelse och TS fall?

• och
    LinaSofia skrev 2013-04-28 22:06:33 följande:
    T ex föräldrabalkens 6:e kapitel se paragraf 2. Se även: lawline.se/answers/17001
    Du bör nog googla lite till på ämnet, den där länken var ganska usel.
    The hard way is the right way.
  • LinaSofia
    och skrev 2013-04-28 22:20:58 följande:
    The hard way is the right way.

Läs i lagen då på lagen.nu.
  • Astrid36
    och skrev 2013-04-28 22:20:58 följande:
    Varför var den länken usel? Där står det ju klart och tydligt !! Klarare än så blir det inte.
  • MalinH84

Oavsett vad lagen säger så tycker jag att pojken ska betala en ny jacka till flickan för sin veckopeng. Och ja, pojken är bara 8 år men han måste väl lära sig att stå för sina handlingar och vad som blir konsekvenserna av sitt mobbande?

• ica
    MalinH84 skrev 2013-05-03 11:03:15 följande:
    Oavsett vad lagen säger så tycker jag att pojken ska betala en ny jacka till flickan för sin veckopeng. Och ja, pojken är bara 8 år men han måste väl lära sig att stå för sina handlingar och vad som blir konsekvenserna av sitt mobbande?
    Intressant tanke. Men varför mobbar pojken? Och vem har lärt honom det. En unge börjar inte mobba andra utan anledning.
  • MalinH84
    ica skrev 2013-05-03 17:33:42 följande:
    Intressant tanke. Men varför mobbar pojken? Och vem har lärt honom det. En unge börjar inte mobba andra utan anledning.
    En ännu intressantare tanke. Ska föräldrarna till en tjej som blir attakerad betala för något som en annan gjort? Vad som än ligger bakom pojktens beteende tycker inte jag är relevant. Det är klart att man måste gå till botten med det men faktum är ju att det har hänt och hennes jacka är trasig.
  • ica
    MalinH84 skrev 2013-05-06 11:07:23 följande:
    En ännu intressantare tanke. Ska föräldrarna till en tjej som blir attakerad betala för något som en annan gjort? Vad som än ligger bakom pojktens beteende tycker inte jag är relevant. Det är klart att man måste gå till botten med det men faktum är ju att det har hänt och hennes jacka är trasig.
    Självklart ska pojkens familj betala. Men jag undrade hur pojken mår egentligen? Men det är som du skriver en annan fråga.
Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?