Åksjuka hos en snart 3-åring
Jag tror min dotter har åksjuka, har spytt varje gång vi åkt lång vilket är 2 gånger på 2 veckor. Bör jag sätta henne framåtvänt för att kolla om det bli bättre?
Jag tror min dotter har åksjuka, har spytt varje gång vi åkt lång vilket är 2 gånger på 2 veckor. Bör jag sätta henne framåtvänt för att kolla om det bli bättre?
Vänd inte till annan bilstol! Vi har en sandlåde-hink med en plastpåse i att kräkas i och plastad frotté i bilstolen. Sedan extrakläder och att inte vara hungrig, vädra i bilen och veva ner fönstrena ofta.
Kolla bara av med postafen hur mycket du ska ge. Hink med plastpåse i är toppen! Det hade alltid jag som var extremt åksjuk som barn.
Har ni bytt stol nyligen? När vi bytte med vår då 1,5-åring så kräktes han så fort vi åkte nån stans och det var först när han av nån anledning åkte i en annan bilstol som vi såg sambandet. Han och brorsan bytte stol (en annan bakåtvänd) och sen dess har han aldrig kräkts i bilen, han är nu 3 år.
Min dotter blir också åksjuk ibland. Det som funkar för henne är att vara sval, (tänk på att bilens ventilation inte riktigt når bakåtvända barn, så rikta om munstyckena åt hennes håll) lagom mätt, inte yoghurt eller juice innan, vatten och kex att äta i bilen, tuggummi, lyssna på cd-saga,
Instämmer - kallt i bilen, det behöver jag själv ha för att inte bli åksjuk.
Och så lite salt att knapra på, tex salt kex eller salta pinnar. Absolut inte godis eller annat sött. Grönt äpple kan vara fräscht.
Man bör aldrig vända ett barn framåt innan minst 4-5 år, helst längre. Barnets nacke klarar inte kraften vid en kollision och barnet dör eller blir allvarligt skadat. Ett bakåtvänt barn har 5 gånger större chans att klara sig! De sista åren har inte ett enda bakåtvänt barn omkommit i Sverige.
Har också en åksjuk dotter. Jag tycker man ska tänka på säkerheten i första hand och inte vända barnet för tidigt även om det verkligen är jättejobbigt med bilresor. Vi ger dottern en 1/4 dels postafen (mer får man inte ge till barn under 5 år). Ibland hjälper det. Vi stannar alltid första gången när vi kört ca 20 min för att få in luft i bilen. Kräkpåsar från Apoteket är med och div rengöringstiilbehör, handdukar mm. Och undvik långa bilresor så mycket det går.
Min 7-åring blir väldigt lätt åksjuk och vi vände honom vid 3.5 för att han började gråta av rädsla för att bli "sjuk" så fort vi pratade om att åka bil och då tyckte jag inte det var humant längre. Visst risken för allvarlig skada är större framåtvänd _om_ något inträffar men någon form av rim och reson mot bekvämlighet tycker jag inte är fel. När barnet själv blir rädd för att åka bil tyckte iaf jag att det räckte.
Frammåt gjorde för oss stor skillnad. Han blev fortfarande lätt åksjuk men nu kunde vi iaf åka på Ica utan att han kräktes och vi lärde oss ganska fort också att när han skrek efter kalluft så var inte knepet att slå på kyla i bilen utan att pallnita och slänga ut ungen i diket.
Det som gör skillnad på vår son:
* Svalt i bilen, jag har alltid kofta på sommaren för jag håller på att frysa ihjäl annars
* Köra mjukt, helst inte bromsa, gasa eller svänga. På ett mer seriöst plan ska man tänka sig att man har en 3-väningstårta i baksätet och måste köra så att den inte går sönder av några rörelser. Då klarar sig barnet mycket bättre.
* Nyäten är ett helsicke. Dottern har dans på Torsdagar och då måste vi äta innan och sen köra genom stan = många rondeller. Ett idiotsäkert knep för åksjuka de gånger sonen måste med. Men nu frammåtvänd och lite äldre klarar han iaf sig fram men är alltid grå i ansiktet när vi väl är där (3-4 km åkning)
* Kan man åka när de ska sova är det lysande, de kräks inte i sömnen.
* För vår son förvärrar tidningar, spel och film åksjukan. Helst ska han göra ingenting.
* För oss har alltid motorvägar funkat bättre än småvägar. Ju rakare och mer konstant hastighet desto bättre. OM det sen går 120 eller 70 spelar ingen roll så vi väljer alltid stora vägar om vi kan då de som regel inte har så mycket tvära svängar.
Förra sommaren fick vi för oss att prova en genväg på en karta. Det var 4 mil kuperad och krokig väg. 5 ggr på de 4 milen fick jag och sonen hoppa ur bilen och springa 200 meter för att han inte skulle kräkas (det var så mycket mygg så att stå still var inte att tänka på) Men nu när han är äldre kräks han väldigt sällan i bilen, nu säger han till i tid.
Hej!
Ser att många skriver Postafen och det funkade för vår dotter som oxå blev väldigt åksjuk. MEN tänk på att barnet bara ska ha 1/4 tablett. Det är en kraftig medicin och de blir ofta mycket trötta. Hoppas det blir bättre för er! För oss blev det genast bättre när vi vände henne vid 4 års åldern.
Stolen som inte funkade var en brio Zento. Den som funkar är klassisk britax, kommer inte ihåg vilken modell men den är ett par år, motsvarande Max-way skulle jag säga!
Ja jag tror att det beror på längden på barnet också!
Vi åkte lång i går igen och jag hade en sandhink med en påse i men det gick bra. Vi ska åka 30 mil i slutet på juni så får se hur det går då. Men jag ska prova allt ni föreslagit. :)
Hade samma problem som började komma just runt 3år. Vände på bilstolen och vips slutade hon kräkas.