• Anonym (Flytta?)

Får han flytta med?

Jag har fått sommarjobb på min hemort, om det blir en fortsättning på det flyttar jag permanent då jag inte hittar jobb på min nuvarande hemort.

Min son som är 11 säger att han vill flytta med mig om det blir så,hur mycket har han själv att säga till om ifall pappan vägrar? 

• Svar på tråden Får han flytta med?
  • h8him
    Anonym (Flytta?) skrev 2013-04-29 22:45:23 följande:
    Ja! Jag hoppas också att vi ska kunna lösa det! Bara grabben är nöjd så får vi vuxna bara gilla läget!
    Du får gärna uppdatera senare så vi får se hur det går!
  • Kjell2

Så länge ni föräldrar är överrens kan ni bestämma, nästan, vad som helst angående boende, umgänge mm.

Om sonen har haft ett fungerande vv-schema, har skola, kompisar och annat nätverk där ni bor nu så kan det bli svårt att få ett ok från domstol att flytta om pappan säger ifrån. Detta även om sonen skulle uttrycka en vilja att flytta. Det kan gå men är inte säkert.

Alltså har du mycket att vinna på att försöka hitta en lösning med pappan. VV lär inte fungera med 30 mil och skolgång. Ni bör kanske diskuttera helgumgänge med mycket tid på loven för en av er.

Om det blir konflikt kring detta kan det lätt bli lite osmakligt då föräldrarna försöker muta och hota barnet, subtilt eller mindre subtilt,  att säga att han helst vill bo hos mamma eller pappa. Det är en anlednig varför rätten inte går enbart på barnets önskemål.

• A82

Är det inte vid 12 år barnen har laglig rätt att bestämma själv? Innan är det båda föräldrarnas åsikt som avgör (även i en rättslig tvist)

• h8him
    A82 skrev 2013-04-30 08:51:12 följande:
    Är det inte vid 12 år barnen har laglig rätt att bestämma själv? Innan är det båda föräldrarnas åsikt som avgör (även i en rättslig tvist)
    Nej. Och nej.
  • h8him
    A82 skrev 2013-04-30 08:59:58 följande:
    ? vad är nej och nej?

djursholmsjuristerna.com/joomla/index.php?opt...
    Jag fick inte med allt. Fortsätt läsa i din egen länk så ser du: Vi ser också en trend att domstolarna låter barnet bo kvar hos den förälder som stannar kvar i barnets invanda boendemiljö - det kan straffa sig dyrt att göra en långväga flytt för både barnet och föräldern.
  • A82

ja, men jag är inte så insatt. Såg att jag missade ? i första inlägget. Menade med ålder då barnen får en högre talan så att säga. Vad och varför domstolarna beslutar det de gör är olika i var enskilda fall....

• Kjell2
    A82 skrev 2013-04-30 08:59:58 följande:
    ? vad är nej och nej?

djursholmsjuristerna.com/joomla/index.php?opt...

Förrut fanns det en betydligt striktare tolkning där domstolen gick hårt på barnets önskemål om det var över 12 år och inte lyssande alls innan.

Idag är tillämpningen mycket friar. Domstolen kan mycket väl lyssna på ett även yngre barn och kan även ignorera ett äldre barns önskning. Det är flera faktorer som spelar roll. En anledning är att det har förekommit mycket mutor, hot och svartmålning från föräldrar för att barn ska välja "rätt". En annan är att även en tolvåring inte alltid förstår sitt eget bästa i alla situationer. Vilket de flesta föräldrar håller med om då de till och från tvingar barnen till saker som barnet inte vill.
  • Anonym (vill flytta?)

Klart att han säger att han vill flytta med dig. Vad annat? Prata med den andra föräldern istället för med sonen...

• Anonym (eli)
    Anonym (Flytta?) skrev 2013-04-29 22:24:42 följande:
    Har du egen erfarenhet av detta, att det är så, eller är det bara vad du tycker?

Jag har erfarenhet av detta, men mitt barn va bara 10 år. Enl de inblandade advokaterna va hon mogen nog attbestämma det själv.
  • Anonym (eli)
    A82 skrev 2013-04-30 08:51:12 följande:

Det där med 12 år är gammalt, nu säger advokaterna (jag har haft) att man avgör sånt på barnets mognad. Min 10-åring fick bestämma själv. Jag frågade dem om det inte var 12 år, men det va tydligen gammalt och används inte längre. 
  • Anonym (vill flytta?)

Varför pratar du med sonen innan du pratar med pappan? Är det inte vuxnas ansvar att försöka reda ut hur det ska se ut för deras barn?

Svar på tråden Får han flytta med?