• Hame

Vägrar sova själv - 2,5 månad

Min pojke är nu 2,5 månader och vill fortfarande inte sova själv. Varken på natten, på dagen, i vagnen eller i bilen. Jag har försökt lägga honom ifrån mig när han sover djupt, när han sover lätt och när han är vaken. Vi har provat med napp, med snutte och med mina kläder. Jag har provat att tassa, att vagna och att linda honom. Inget fungerar utan han sover bara mitt på mitt bröst, inte ens vid min sida duger. När han ligger där sover jag inte en blund så sedan han föddes har jag bara sovit när hans pappa kunnat ta honom. Jag är nu så innerligt trött och har helt sjukt ont i kroppen efter alla timmar med honom på magen.

Finns det någon som haft det likadant och när började era små kunna sova själva?

• Svar på tråden Vägrar sova själv - 2,5 månad
  • Tessiem

Stackare! Låter skitjobbigt! Jag har en liten (11v) som också har stort närhetsbehov och vill bli buren och vill tipsa om annan sele som någon annan gjort, har en beco som är super att bära i och sen bär jag massor i sjal och får aldrig ont i ryggen trots att jag bär i stort sett hela dagarna.. Dessutom sover min grabb jättebra i sjalen och det ger mig möjlighet att göra annat eftersom händerna är fria då.

Hoppas det vänder för er snart!

• Hame
    fesun skrev 2013-05-05 09:34:14 följande:
    Har du prövat att låta honom sova på din arm i sängen? Mina pojkar har varit lika hopplösa, men när de var 1-2 mån började jag försiktigt hasa ner dem så de låg med nacke/huvud på min överarm och resten av kroppen halvt på underarmen, och en halv miljon kuddar runt om så vi låg någorlunda bekvämt ;) Efter ett tag (dagar/veckor) kunde de ligga brevid och sen har jag haft de i spjälsängen (har tagit bort ena sidan) brevid vår säng. Det är jobbigt å obekvämt ett tag, man har ju inget blod i armarna efter ett tag, men om det funkar är det såå värt det! :)

Tack för tipset! Vi har provat det och det hjälper inte, han sover bara på oss.
  • Hame
    Tessiem skrev 2013-05-05 09:46:12 följande:
    Stackare! Låter skitjobbigt! Jag har en liten (11v) som också har stort närhetsbehov och vill bli buren och vill tipsa om annan sele som någon annan gjort, har en beco som är super att bära i och sen bär jag massor i sjal och får aldrig ont i ryggen trots att jag bär i stort sett hela dagarna.. Dessutom sover min grabb jättebra i sjalen och det ger mig möjlighet att göra annat eftersom händerna är fria då. Hoppas det vänder för er snart!

Då är våra nästan jämngamla Jag ska se om jag kan låna en sjal av en vän, men jag tror tyvärr inte ryggen kommer bli bättre förrens han kan tänka sig att ligga själv. Håller tummarna för att din lille skall våga snart också ♡
  • fesun

jag fick försöka ganska länge innan det funkade, och typ lura dem att de fortfarande låg på mig (därav miljoner kuddar;). Innan de sov på min arm låg vi på soffan, låg lite inåtlutad så de inte kunde rulla av. Inte så bekvämt i längden men fick ju sova iaf :)

Hoppas iaf att det blir bättre för er snart, det är hemskt att inte få sova!

• Solveig og Kosinus

Jag hade en Babybjörn och den var hemsk, fick jätteont i ryggen. Sjalen däremot var guld värd med minstingen! Bar runt på honom överallt.

Äldste sonen däremot hatade sjalen så det kan vara lite olika.

Låter verkligen som om du har det jättejobbigt. Min minsting sov ju iaf jämte mig om han fick snutta på bröstet, annars skulle jag aldrig stått ut i typ sju månader om han skulle velat vara i famnen jämt!

• Salt Groda

Somnar han vid amning? Kan du liggamma i sängen och sen sova bredvid? Det gjorde jag med dottern, fick inte röra mig en millimeter för då vaknade hon. Men sen kunde hon helt plötsligt sova i både vagga och vagn, och när hon blev för stor för vaggan så funkade spjälsängen också! Det ändras hela tiden!
    Sonen sov bara i bärsele dagtid i många månader, men sen började vagnen funka och sedan sängen om vi buffade honom. På natten satt jag med honom och ammade, liggamma gick inte. Ont i ryggen och trött var jag. Men sen gick det plötsligt att buffa och ligga bredvid! Halleluja! Du får prova olika saker och sen prova igen! Helt plötsligt är de mogna för det. :)

• Hame
    Salt Groda skrev 2013-05-05 17:02:09 följande:
    Somnar han vid amning? Kan du liggamma i sängen och sen sova bredvid? Det gjorde jag med dottern, fick inte röra mig en millimeter för då vaknade hon. Men sen kunde hon helt plötsligt sova i både vagga och vagn, och när hon blev för stor för vaggan så funkade spjälsängen också! Det ändras hela tiden! Sonen sov bara i bärsele dagtid i många månader, men sen började vagnen funka och sedan sängen om vi buffade honom. På natten satt jag med honom och ammade, liggamma gick inte. Ont i ryggen och trött var jag. Men sen gick det plötsligt att buffa och ligga bredvid! Halleluja! Du får prova olika saker och sen prova igen! Helt plötsligt är de mogna för det. :)

Tack för stöttande ord! Jag ammar inte länge då mjölken sinade, troligtvis pga att jag är så trött. Han somnar inte direkt när han fått mat, men väldigt snabbt när jag tar upp honom i famnen. Sedan går det tyvärr inte att lägga ner honom... Minns du hur gamla dina var när det gick?
  • Salt Groda

Kom nu ihåg att sonen brukade sova i babysittern de första månaderna också, om man gungade den kraftigt!
    Man glömmer vid vilka åldrar olika saker funkade.
    Men har du provat att linda honom? Googla på swaddling så ser du hur man gör. Det är väldigt lugnande för många bebisar och gör att de inte vaknar av att de spritter till.
    Sk white noise kan hjälpa också. Jag lade dottern lindad i en filt i vagnen i köket och hade på köksfläkten på max, sen körde jag vagnen fram och tillbaka ryckigt och då somnade hon.

• Salt Groda

Fast nu såg jag att du skrev att du testat att linda...
    Hur är det med bärsele? Med en ergo kan man bära länge och man blir piggare av att komma ut och iväg och röra på sig!
    När min son sov som sämst klarade jag inte av att vara hemma! Blev bara tröttare och deprimerad. Jag satte honom i selen och gick ut i timmar.
    Du kan prova att söva honom tidigare också. Min dotter klarade bara av att bara vaken 1 timme, väntade man längre blev hon övertrött.

• Hame

Sele sitter han gärna men jag har fått så ont i kroppen av att bära mycket. En kompis som har en sjal lade den på posten igår, hoppas det är bekvämare och att han trivs!

• Solveig og Kosinus
    Hame skrev 2013-05-07 04:37:52 följande:
    Sele sitter han gärna men jag har fått så ont i kroppen av att bära mycket. En kompis som har en sjal lade den på posten igår, hoppas det är bekvämare och att han trivs!
    Så bra! Ge inte upp på en gång sen om du skulle tycka det var lite krångligt med sjalen. Jag hade problem med att knyta den så den satt bekvämt till en början, men när jag väl fick in snitsen så var det guld värt! Gossen bodde i den på dagtid!
  • Vila

Provar att väcka upp en gammal tråd eftersom det skulle kunna vara jag som hade skrivit den. Till skillnad från ts kan sonen ligga bredvid mig med bröstet i munnen och jag har en sjal som han bor i dag tid. Han sover bara när han får kroppskontakt, det går inte att lägga ner honom. Han är 2,5 månad nu.

• skogsvitter
    Vila skrev 2013-08-22 13:56:49 följande:
    Provar att väcka upp en gammal tråd eftersom det skulle kunna vara jag som hade skrivit den. Till skillnad från ts kan sonen ligga bredvid mig med bröstet i munnen och jag har en sjal som han bor i dag tid. Han sover bara när han får kroppskontakt, det går inte att lägga ner honom. Han är 2,5 månad nu.
    Vad är det exakt du undrar över som inte redan besvarats i tråden?
Svar på tråden Vägrar sova själv - 2,5 månad