• Anonym (mamman)

Hur få pappan att betala?

Jag har ett barn som är lite över året, pappan stack när hon var alldeles nyfödd och har knappt betalat något i underhåll sedan dess. Ett tag fick jag pengar via fk men efter att jag flyttade med barnet och pappan inte skrev under flyttanmälan för barnet så står nu barnet inte skrivet hos mig (eller någonstans) så jag fick brev från fk om att jag inte har rätt till underhåll genom dom då barnet inte står skrivet på mig. Pappan träffar inte barnet något och har nu skrivit över vårdnaden men det tar ett tag innan jag börjar få underhåll genom fk igen och under tiden har jag ju min lön att leva på men det är snålt med pengar pga. diverse räkningar som jag fortfarande betalar för tack vare mitt ex. Han är nu skyldig mig närmare 10 000kr och jag undrar om jag på något sätt kan få rätt till att få tag i pengarna?? Han har ett välbetalt jobb och tjänar mycket mer än mig men vägrar helt enkelt att betala... De är pengar som självklart är bort från vårat barn som förtjänar bättre. Jag vill inte fortsätta att bråka med exet och tjata om pengarna då det ändå inte leder någonvart så finns det något sätt som jag kan gå tillväga för att få pengarna som han är skyldig barnet???

• Svar på tråden Hur få pappan att betala?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mamman) skrev 2013-05-05 19:46:54 följande:
    Jag är inte ute efter pengarna för att vara petig eller för att bråka eller tjafsa med exet. Jag önskar mest att jag slapp det helt men när det gäller mitt barn så vill jag kunna erbjuda barnet det bästa jag kan som ensamstående mamma. Och tyvärr är dessa 10 000kr som mitt ex är skyldig en småpeng för honom men i den situationen som jag sitter i nu så skulle det vara avgörande för mig och mitt barn. Jag jobbar heltid och försöker försörja för oss så gott jag kan men det känns lite trist att han kan komma undan alla sina skyldigheter som pappa trots att allt står nerskrivet på två olika ställen. Jag borde varit mer noga med att skriva ett mer utförligt dokument om betalningen och vad som händer om det uteblir men tyvärr valde jag att tro det bästa om en människa som jag hade levt ihop med i 10 år.Det känns så tråkigt för mig att våran relation har blivit såhär dålig. Jag skulle ju inte vela ha han som partner längre men efter så många år ihop hade jag hoppats på att han skulle varit en pappa till vårat barn och kanske vän till mig.
    Men varför tror du barn blir lyckliga av pengar?

Vill han inte ha umgänge?
  • Anonym (mamman)

Jag tror inte att barn blir lyckliga av pengar men att ha lite nya kläder och tex. en säng i sitt rum skulle nog göra barnet gladare Jag vill bara kunna ta hand om barnet på bästa sätt och med tanke på barnets medicinska problem mm. är det ibland svårt att få pengarna att rcka till allt.

Jag vet inte riktigt varför han har valt att inte träffa barnet. Jag tror inte riktigt att han var redo för ansvaret som kommer när man blir förälder. Han var nog inte riktigt redo att lägga sina egna känslor och viljor åt sidan för någon annans skull.  

• Anonym (anonym)
    Anonym (mamman) skrev 2013-05-05 19:56:48 följande:
    Jag tror inte att barn blir lyckliga av pengar men att ha lite nya kläder och tex. en säng i sitt rum skulle nog göra barnet gladare Jag vill bara kunna ta hand om barnet på bästa sätt och med tanke på barnets medicinska problem mm. är det ibland svårt att få pengarna att rcka till allt.

Jag vet inte riktigt varför han har valt att inte träffa barnet. Jag tror inte riktigt att han var redo för ansvaret som kommer när man blir förälder. Han var nog inte riktigt redo att lägga sina egna känslor och viljor åt sidan för någon annans skull.  
    Du kan snart börja få underhåll via Fk.

Trist.
  • Brumma

Tror tyvärr inte att ert kontrakt är giltigt.. Fråga mig inte hur det kan vara så men har ett par bekanta som använde sig av försäkringskassans kontrakt gällande underhåll. De kom överens om en lägre summa än 1273:-/barn under en kortare period pga olika anledningar (bl.a. att umgängesföräldern betalade en del av boendekostnaden för boendeföräldern) Underhållet skulle sedan naturligtvis ökas när dessa anledningarna var "över".
    De skrev under med två oberoende vittnen. När sedan anledningen till deras överenskommelse nästan var över gick boendeföräldern till försäkringskassan, och de förklarade att det kontrakten ej var giltigt. Trots att det var deras egna kontrakt och trots att det var bevittnat.
    Det var bara en överenskommelse som kunde brytas om ngn av parterna ångrade sig...
    Så det slutade med att umgängesföräldern fick betala underhållet retroaktivt några månader trots att UF under denna tiden även betalat för BF's boende...
    Helknäppt enligt mig eftersom jag hittills trott att ett sådant kontrakt var bindande...

• Anonym (mamman)
    Brumma skrev 2013-05-05 20:45:09 följande:
    Tror tyvärr inte att ert kontrakt är giltigt.. Fråga mig inte hur det kan vara så men har ett par bekanta som använde sig av försäkringskassans kontrakt gällande underhåll. De kom överens om en lägre summa än 1273:-/barn under en kortare period pga olika anledningar (bl.a. att umgängesföräldern betalade en del av boendekostnaden för boendeföräldern) Underhållet skulle sedan naturligtvis ökas när dessa anledningarna var "över".
    De skrev under med två oberoende vittnen. När sedan anledningen till deras överenskommelse nästan var över gick boendeföräldern till försäkringskassan, och de förklarade att det kontrakten ej var giltigt. Trots att det var deras egna kontrakt och trots att det var bevittnat.
    Det var bara en överenskommelse som kunde brytas om ngn av parterna ångrade sig...
    Så det slutade med att umgängesföräldern fick betala underhållet retroaktivt några månader trots att UF under denna tiden även betalat för BF's boende...
    Helknäppt enligt mig eftersom jag hittills trott att ett sådant kontrakt var bindande...
    Det låter ju helt galet.. Men vi har ju även skrivit samma sak på skilsmässo ansökan vilket också är ett lagligt avtal och då har han skrivit på och det går via tingsrätten så det borde väl vara bindande??
  • Brumma

Låter ju bättre om det går genom tingsrätten ja... Men efter detta är jag skeptiskt till allt tyvärr ;)
    Tror även att genom att ni gick genom försäkringskassan så "bröt" ni kontraktet redan där.. Men jag vet inte..
    Googla på nätet etter gratis juridisk rådgivning. Finns flera sidor som erbjuder iallafall rådgivningen gratis - väljer du sedan att gå vidare kostar det ju, men då bör du få veta om det är giltigt eller inte iallafall.

• Anonym (mamman)
    Brumma skrev 2013-05-05 21:20:36 följande:
    Låter ju bättre om det går genom tingsrätten ja... Men efter detta är jag skeptiskt till allt tyvärr ;)
    Tror även att genom att ni gick genom försäkringskassan så "bröt" ni kontraktet redan där.. Men jag vet inte..
    Googla på nätet etter gratis juridisk rådgivning. Finns flera sidor som erbjuder iallafall rådgivningen gratis - väljer du sedan att gå vidare kostar det ju, men då bör du få veta om det är giltigt eller inte iallafall.
    Ja, jag får nog göra så och hoppas på det bästa. Jag är som sagt inte ute efter extra pengar från exet men skulle bara vilja ha det som barnet har rätt till för att kunna ta hand om barnet så som det förtjänar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mamman) skrev 2013-05-06 22:05:10 följande:
    Ja, jag får nog göra så och hoppas på det bästa. Jag är som sagt inte ute efter extra pengar från exet men skulle bara vilja ha det som barnet har rätt till för att kunna ta hand om barnet så som det förtjänar.
    Ett litet barn har inte stora kostnader.
  • Brumma

Håller ju med Anonym(anonym)... Ett litet barn kostar ju inte hur mkt som helst..
    Du har barnbidraget på 1050:-, pappan bidrar med 1273;-... Antar att du bidrar med ngt själv oxå?
    Om du bidrar med en tusenlapp så betyder det att du har 3300:- att lägga på barnet VARJE MÅNAD..
    Det är 39 600:- varje år...
    Få småbarn kostar så mkt o väldigt få kostar mer....

• Anonym (mamman)
    Brumma skrev 2013-05-06 23:45:14 följande:
    Håller ju med Anonym(anonym)... Ett litet barn kostar ju inte hur mkt som helst..
    Du har barnbidraget på 1050:-, pappan bidrar med 1273;-... Antar att du bidrar med ngt själv oxå?
    Om du bidrar med en tusenlapp så betyder det att du har 3300:- att lägga på barnet VARJE MÅNAD..
    Det är 39 600:- varje år...
    Få småbarn kostar så mkt o väldigt få kostar mer....
    Pappan bidrar ju inte med 1270 och det är ju det som är problemet. Och med diverse sjukdomar och allergier blir bara medicin och specialdiet kostnaderna rätt höga plus nya kläder och eftersom att vi nyligen flyttat så behöver jag ju köpa möbler mm till barnets rum och inte ens prata om kläder och dyl nu när det blir nytt till våren/sommaren. Och när jag har mer räkningar än jag egentligen just nu har råd med pga. exet så blir det dyrare än många kan tänka sig... Och det handlar ju inte ens riktigt om dyrt eller inte utan pappans skyldighet att betala underhåll.
  • Anonym (mamman)

Bara idag var jag och hämtade ut mediciner mm. för närmare 900kr till barnet.

• Brumma

Ja, just nu är det ett problem att pappan inte betalar - just för att du faktiskt flyttade utan att han skrev under..
    Det är konstigt att det tar så lång tid att utreda..
    Vad jag syftade på var de 2000:- du anser att han är skyldig dig - skulle kunna tänka mig att de 1273 kommer retroaktivt när boendet väl blivit utrett..

Om barnet kostar mer än normalt får du helt enkelt stämma på mer underhåll om pappan självmant inte betalar mer...

Men fortfarande - NÄR pengarna från pappan kommer in från försäkringskassan, även om det kostar extra - kostar det verkligen mer än nästan 40 000:-/år?

• Anonym (mamman)
    Brumma skrev 2013-05-07 19:24:41 följande:
    Ja, just nu är det ett problem att pappan inte betalar - just för att du faktiskt flyttade utan att han skrev under..
    Det är konstigt att det tar så lång tid att utreda..
    Vad jag syftade på var de 2000:- du anser att han är skyldig dig - skulle kunna tänka mig att de 1273 kommer retroaktivt när boendet väl blivit utrett..

Om barnet kostar mer än normalt får du helt enkelt stämma på mer underhåll om pappan självmant inte betalar mer...

Men fortfarande - NÄR pengarna från pappan kommer in från försäkringskassan, även om det kostar extra - kostar det verkligen mer än nästan 40 000:-/år?
    Jag får fortfarande bara 1270kr genom fk och har alltid fått inte hela 2000. De 2000kr som pappan ska ha betalt har han gjort en gång på över ett år och återigen det var inget jag krävde, utan något han själv ville betala då han har en såpass bra lön att han själv ansåg det vara rimligt att han betalade 3000kr/mån men jag sen sänkte det till 2000kr. 
Svar på tråden Hur få pappan att betala?