• Busfröö

Är verkligen samsovning å nattamning lösningen på allt?

Våran lilla kommer om 2 veckor å jag blir RÄDD när jag läser här. De spelar ingen roll vad de frågas om nånstans i forumet så blir svaret, SAMSOV eller AMMA MER. Jag vill inte samsova, jag vill inte amma en större bäbis varken på dagen eller nätterna. Dör ungar av att skrika lite nuförtiden, de går inte att hålla sitt barn tillfredsställt 24/7. När blev de såhär???

• Svar på tråden Är verkligen samsovning å nattamning lösningen på allt?
  • Rani

Ja, läser man vissa trådar här på FL så kan man tro det. Jag skulle kunna lägga till bära i sjal också.

Men i verkligheten så är barn olika och man gör det som funkar. På min unge har inget av dessa tre funkat utan jag har hittat andra sätt att hålla henne nöjd och trygg. Oroa dig inte!

• gbgumman
    Busfröö skrev 2013-05-06 13:46:57 följande:
    JGBM: Det är just som din vän jag inte vill ha de.. Å de är skrämmande många som har de just så.. Kan tänka mej att hon inte är så sugen på fler barn?...

Sådam tur att det är frivilligt då. Jag känner inte igen mig alls i det JGBM skriver om sin vän. För oss har allt löpt på helt smärtfritt och båda ungarna sluta amma och sova hos oss utan att det drog ut på tiden. De kommer visseligen på natten då och då, men det ser jag inte som något problem. det vill jag att de ska göra. Lycka är att vakan upp och ha båda gosingarna runt sig.
  • Guldtrollsmamman

Barn är olika men det verkar som om många bäbisar fungerar bäst med samsovning o nattamming.

Med mitt första barn skulle jag inte samsova hade jag tänkt. Det gjorde jag inte heller de första 16 månaderna, jag sov inte alls. För dottern vaknade ca var 5:e minut nätterna igenom. Jag hann bara gå från spjälsängen till min säng och lägga mig så var jag tvungen att kliva upp och gå till spjälsängen igen. Sedan var jag så sinnesjukt  trött att jag trots alla principer lade barnet hos mig i sängen och miraklet inträffade, hon sov! Från att ha vaknat var femte minut vaknade hon bara någon gång per timme och då behövde jag inte ens kliva upp och gå någonstans:) Detta barn vägrade också flaska tills hon var över året fast försökte dagligen.

Med nästa barn trodde jag fortfarande att man kan vänja alla barn vid att sova ensamma bara man börjar i tid. Den lilla sov faktiskt därför i sin vagn de första tre månaderna, sedan var hon stor nog att sätta emot. Den här gången var vi inte lika tröga som med första barnet...efter några veckors nattvakande fick hon sova med sin pappa och alla fick sova gott. Detta barn ammades och flaskades parallellt tills hon vid tre månaders ålder valde bort bröstet.

Med sista barnet gjorde vi tvärtom, vi skaffade varken spjälsäng eller barnvagn utan tänkte att det gör vi först om det verkar behövas. Än så länge har det inte gjort det för han är gladare, nöjdare och sover bättre än någon av de andra var/gjorde. Denne lille nattammas varannan natt då jag sover med honom och flaskmatas varannan då ha sover med sin pappa.

• Guldtrollsmamman
    JGBM skrev 2013-05-06 13:38:48 följande:
    Jag vet inte vad som är bäst, det är svårt att råda andra. Det som funkar ska man väl köra på.
    För oss funkade egen säng från dag ett, han har aldrig somnat annat än själv och slutade amma vid 6 månader.

Däremot ser jag på nära håll en vän som idag verkligen lider av samsovning och amning som hennes omgivning till stor del pressade henne till. Sonen är nu 1 år och 7 månader och kan inte sova annat än med henne och med hennes bröst i munnen. Hon är en levande napp och har inte sovit en hel natt i egen säng sedan han föddes. Hon har ryggproblem också som hon måste äta smärtstillande för eftersom hon aldrig kan ligga bekvämt och få avlastning. Hon vill inget annat än att sluta amma och att barnet ska sova i egen säng i eget rum. Men hon är så fullständigt utmattad att hon inte orkar genomföra den förändringen och med allt vad det skulle innebära. Barnet tar inte napp, kan inte röstas av något annat än amning, de kan inte ha barnvakt och ibland måste hennes man ringa hem henne för att barnet måste ha bröstet för tröst eller mat.

Vad ger man för råd till henne liksom?Hade hon tyckt allt var frid och fröjd så visst. Samsovning och amning till sömns funkade ju jättebra för de båda till en början, men hon har verkligen ett helvete idag.
    Fast hennes barn kanske hade varit lika svårhanterligt eller tom ännu svårare om de hade försökt med egen säng och tidigt avslutad amning åt det det .

• indiemorsa

Som flera redan har skrivit är jubarn olika ochvadsom fungerar i en familj fungerar inte alls för en annan. När vår son kom var jag helt inställd på att samsova och amma länge men han sov redan som spädis mycket bättre i egen säng och vid 7 mån fick han eget rum och började strax därefter sova hela nätter. Att amma pånatten fungerade bara fram tills han var 4-5 mån och därefter blev han galen om man försökte ge honom bröstet på natten. Han ville ha nappen och sen somna om på egen hand. Barn är olika, läs inte för mycket här på FL och stressa upp dig. Det gjorde jag innan vår son föddes, följ bebisens rytm och lyssna på din egen intuition. Du är ingen dålig mamma för att du inte vill samsova eller amma nätterna igenom, du får se hur det blir när bebisen kommer! Lycka till!

• Emmyl

Varför vill du inte samsova? Jag uppfattar det som att det är ditt första barn, så du kan ju itne än veta vad du kommer att tycka och vad som kommer att fungera och inte fungera. Vi samsov länge med vårt första barn, dels för att barnet behövde närheten och flr att det var bekvämast och minst jobb för oss. Vårt andra barn sov bättre själv i egen säng, så då gjorde vi så.     

Och nej, barn dör väl inte av att skrika lite, men varför ska den behöva skrika när den inte behöver? Och nej, man kanske itne kan tillfredställa sitt barn 24 timmar om dygnet, men man vägrar den väl inte det den behöver? Behöver barn närhet ska de få det, och är de hungriga ska de få äta. Jag vet inte vad du menar med en större bebis, men du behöver ju inte amma, men äta på nätterna kanske den behöver göra i alla fall i sex månader, kanske längre.                   

• synthetical
    Emmyl skrev 2013-05-14 20:12:32 följande:

Och nej, barn dör väl inte av att skrika lite, men varför ska den behöva skrika när den inte behöver? Och nej, man kanske itne kan tillfredställa sitt barn 24 timmar om dygnet, men man vägrar den väl inte det den behöver? Behöver barn närhet ska de få det, och är de hungriga ska de få äta. Jag vet inte vad du menar med en större bebis, men du behöver ju inte amma, men äta på nätterna kanske den behöver göra i alla fall i sex månader, kanske längre.                   

Eller så sover barnet hela nätter tidigare än så. Min son har sovit i egen säng sedan födseln och sovit hela nätter sen ungefär 2-3 månaders ålder.
  • En blå giraff

Nej, det är inte alltid lösningen. Med vårt första barn gick det inte alls med samsovning. Han blev orolig och störde oss, och det var en ren cirkus. Fick vänja honom vid egen säng och eget rum för att få lugnt. Dock gick det inte smärtfritt utan vi körde 5mm. Dock har han sovit bra nu i eget rum de senaste 5 åren. 

Med lillebror har samsovning varit en jättebra lösning. Han sover lugnt i vår säng och då kan vi också sova lugnt = vi fortsätter.

Så känn in vilken sorts barn du har. Lås inte fast dig vid varken egen säng eller samsovning innan du fått barnet. 

• Emmyl
    synthetical skrev 2013-05-14 20:59:07 följande:
    Eller så sover barnet hela nätter tidigare än så. Min son har sovit i egen säng sedan födseln och sovit hela nätter sen ungefär 2-3 månaders ålder.

Ja, visst kan det vara så! Men då ha väl din son "valt" det själv, inte för att du inte "vill" amma/mata/samsova?
  • synthetical
    Emmyl skrev 2013-05-15 08:56:31 följande:

Ja, visst kan det vara så! Men då ha väl din son "valt" det själv, inte för att du inte "vill" amma/mata/samsova?

Ja det är ju klart att han har valt det. Det var ju inte så att han fick ligga och skrika för att jag ville "lära" honom att sova i egen säng eller så. Fast det var ju ändå mitt och min mans val att låta honom sova i egen säng. Jag kan säga att vi hade honom i vår säng i 2 timmar första natten. Sen fick vi panik och la han i sin säng. Och där sover han kanon :)
  • Emmyl
    synthetical skrev 2013-05-15 09:07:32 följande:

Ja det är ju klart att han har valt det. Det var ju inte så att han fick ligga och skrika för att jag ville "lära" honom att sova i egen säng eller så. Fast det var ju ändå mitt och min mans val att låta honom sova i egen säng. Jag kan säga att vi hade honom i vår säng i 2 timmar första natten. Sen fick vi panik och la han i sin säng. Och där sover han kanon :)

Exakt! Han sover kanon, så det funkar bra för honom. Men om det inte hade gjort det sp hade ni väl kanske övervägt andra lösningar? Jag har aldrig sagt att man MÅSTE samsova. Som jag skrev i mitt flrsta inlägg så samsov vi med vårt första barn, men inte med vårt andra, just av den anledningen att det passade DEM.
  • synthetical
    Emmyl skrev 2013-05-15 09:10:26 följande:

Exakt! Han sover kanon, så det funkar bra för honom. Men om det inte hade gjort det sp hade ni väl kanske övervägt andra lösningar? Jag har aldrig sagt att man MÅSTE samsova. Som jag skrev i mitt flrsta inlägg så samsov vi med vårt första barn, men inte med vårt andra, just av den anledningen att det passade DEM.
    Jo men det är ju det jag menar. Du skrev:
    Emmyl skrev 2013-05-14 20:12:32 följande:

ag vet inte vad du menar med en större bebis, men du behöver ju inte amma, men äta på nätterna kanske den behöver göra i alla fall i sex månader, kanske längre.                   

och jag vill bara visa på hur det också kan vara genom att säga att det finns barn som sover nätterna igenom tidigare än så.

• Emmyl
    synthetical skrev 2013-05-15 09:17:03 följande:
    Jo men det är ju det jag menar. Du skrev:
    och jag vill bara visa på hur det också kan vara genom att säga att det finns barn som sover nätterna igenom tidigare än så.

Ja, men då är vi överrens    Vad jag menade var att det KAN vara så och att man inte kan sluta amma/mata på nätterna för att man inte VILL. Var kanske lite otydlig.
  • synthetical
    Emmyl skrev 2013-05-15 09:22:56 följande:

Ja, men då är vi överrens    Vad jag menade var att det KAN vara så och att man inte kan sluta amma/mata på nätterna för att man inte VILL. Var kanske lite otydlig.
    Nej det känns ju inte så snällt att bara låta bli att ge barnet mat för att man själv inte vill. Den dagen kommer ju av sig själv tillslut. Oavsett om det är efter 2 eller 12 månader :)
  • Busfröö

Anledningen till att jag inte vill samsova är enkel, vi har en liten säng å jag sover extremt oroligt!

• Emmyl
    Busfröö skrev 2013-05-15 13:41:42 följande:
    Anledningen till att jag inte vill samsova är enkel, vi har en liten säng å jag sover extremt oroligt!
    Man kan ha spjälsäng där man kan ta bort ena sidan så samsover ni liksom i varsin säng
  • Flickan och kråkan
    Busfröö skrev 2013-05-15 13:41:42 följande:
    Har man ett barn som har mycket uppvak nätterna igenom (vilket är fullt normalt även om det finns dem som inte har det - men tillhör ovanligheten), man därmed själv är vaken en hel del på nätterna och tycker att det är sådär att kliva upp en gång i timmen/varannan timme för att amma och sedan ägna tid åt att dessutom söva barnet då man tagit upp det så kommer du nog att tycka att just "en liten säng" är ett litet problem som rätt lätt går att fixa . Lättare att fixa sovarrangemanget än att förändra barns biologiska sov- och matmönster .

Har du ett barn som vill sova själv så finns det inget problem. har du ett barn som inte vill sova själv....ja, då handlar det om att lösa det praktiskt så att alla får mesta möjliga sömn och är trygga och nöjda .  
  • cloudberry79
    Emmyl skrev 2013-05-15 14:48:18 följande:
    Man kan ha spjälsäng där man kan ta bort ena sidan så samsover ni liksom i varsin säng
    Så gör vi med tvåan. Hon sover helst själv, men vill komma upp DIREKT när hon vaknar, så hon sover i sidovagn och kryper själv över till oss när hon vaknar på natten.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Är verkligen samsovning å nattamning lösningen på allt?