Orättvis fördelning? Tips och råd att få vardagen att gå ihop?
Jag och min man har nyligen blivit föräldrar till vår underbara lille son som nu är tre veckor gammal och vi är så lyckliga över att ha blivit en liten familj på tre:) Däremot tycker jag det är svårt att hitta en bra balans i vardagen så att fördelningen känns rättvis.
Hur ser er vardag ut? Sysslor, fördelning, tid med bebis m.m.?
De första två, tre dagarna hemma efter BB spenderade vi tiden tillsammans och hjälptes åt i allt och stöttade varandra, vilket var helt underbart; vi fungerade verkligen som ett team! Nu känns det som att jag få ta mer och mer ansvar själv, vi stöttar varandra mindre och vissa stunder blir vi sura och irriterade på varandra. Vi har haft tre veckor tillsammans hemma och jag känner tyvärr inte riktigt att det har fungerat som jag önskat. Han har valt att sitta mycket vid datorn och jag känner att det enda jag gör är att amma, byter blöja, diskar, städar (ja det klassiska hehe) och jag känner mig utmattad och trött redan, och det har bara gått tre veckor... Hemsysslorna fungerar bra ibland men han tar sällan/aldrig några egna initiativ till att städa, diska, laga mat etc. Stundvis funkar det bra och jag känner att vi hjälps åt. Men för det mesta ligger det en irritation över det faktum att jag känner så här och jag känner en viss besvikelse helt enkelt. Av någon anledning har det också blivit att jag tagit alla nätterna själv på egen hand vilket gör mig ännu mer trött och irriterad om dagarna medan han får sina timmars sömn och sova ut. Ibland tar han mornarna så jag får sova en timme till själv i sängen. Det är skönt :)
Vi har pratat om det, vi har en väldigt öppen och kommunikativ relation mellan varandra, och jag har berättat hur jag känner och gett förslag på hur vi kan lösa det, men tyvärr så hjälper det inte. Vi förstår väl helt enkelt inte varandra. Han tycker att han ger och gör tillräckligt. Och då är det svårt. Är det jag som inte ser? Eller är det han som inte förstår vilket jobb det är att amma och inte få sova om nätterna?
Nu börjar han jobba igen och jag är en aning bekymrad hur det ska gå då vi inte riktigt fått ihop det hitintills trots att vi båda varit hemma tillsammans så länge.
Hur gör ni för att få vardagen att gå ihop? Har ni några tips och råd på hur man kan dela upp det och lösa det så att båda parter känner sig någorlunda nöjda? Tar ni mammor nätterna själva eller hjälps ni åt? Alla förslag och idéer tas tacksamt emot :)