• 1990amanda

sover på mig hela dagarna

har en flicka på 2 månader. helammar och hon vägrar ta napp. hon har jätte svårt att somna på dagen. hon måste sova på mig, i min famn och på kvällen måste hon somna vid mitt bröst.

hon sover jätte bra på nätterna, men hon ligger vid mitt bröst nästan hel natten och har den som napp... hon blir då arg när de kommer mjölk...

har du haft liknande barn, när vände de ovh de kan sova mer själva under dgen, jag blir så fast om ja bara ska sitta i soffan  men hennes sovandes på mig...

tips på hur man kan få henne att ta napp.... hon behöver verkligen sugbehovet

• Svar på tråden sover på mig hela dagarna
  • skogsvitter
    m0desty skrev 2013-05-14 16:52:50 följande:
    Dock tycker jag inte att sjal eller sele är "lösningen på allt".
    Klart att det inte är, men TS bebis är nyfödd och med ett omfattande närhetsbehov. Då måste detta tillgodoses på något sätt, och i det fallet så är sjal alternativt ergonomisk sele den enda lösningen om man vill fortsätta ha ett liv.

Vill man däremot med tvång vänja av den nyfödda bebisens grundläggande behov så fine. Räkna dock med att barnet tar allvarlig skada av det.

Det är inte så ovanligt att bebisen vantrivs i selen, i synnerhet inte om det är en babybjörn då bebisens position blir obekväm och felaktig, däremot blir det en helt annan sak med bärsjalen. Bär man så kan man dessutom amma när bebisen vill utan att behöva känna sig begränsad av det, det kan man aldrig när bebisen ligger skrikandes i vagnen...
  • Tuppjuck

Jag hade det likadant och blev deprimerad av det - vilket rent krasst inte är bra för min bebis oavsett vilket närhetsbehov hon har... Vi försökte få henne ta napp (testade massor med olika typer) ganska länge men hon fattade inte riktigt sugfunktionen så den pluppade ut hela tiden. Tillslut testade vi en som heter nuk genius latex - den är dyr, kostar runt 79kr - men den tog hon och kunde hålla kvar för den har en plattare form och är mjukare än andra nappar. Kan vara värt att testa. Och låt inte folk få dig att få dåligt samvete bara för att du använder napp - du lär ju inte sluta mysa med din bebis för det. Du kan ha bebisen i sele/sjal/på mage etc ändå. Och funkar inte napp kanske det funkar att ligga på sidan? Man får mindre ont i ryggen om man får variera ställningen lite...

• 1990amanda
    Tuppjuck skrev 2013-05-14 17:56:54 följande:
    Jag hade det likadant och blev deprimerad av det - vilket rent krasst inte är bra för min bebis oavsett vilket närhetsbehov hon har... Vi försökte få henne ta napp (testade massor med olika typer) ganska länge men hon fattade inte riktigt sugfunktionen så den pluppade ut hela tiden. Tillslut testade vi en som heter nuk genius latex - den är dyr, kostar runt 79kr - men den tog hon och kunde hålla kvar för den har en plattare form och är mjukare än andra nappar. Kan vara värt att testa. Och låt inte folk få dig att få dåligt samvete bara för att du använder napp - du lär ju inte sluta mysa med din bebis för det. Du kan ha bebisen i sele/sjal/på mage etc ändå. Och funkar inte napp kanske det funkar att ligga på sidan? Man får mindre ont i ryggen om man får variera ställningen lite...
    vart köpte du Nuk nappen?
  • rockaroll

Nuk finns hos babyproffsen, vissa apotek och de finns helt säkert att beställa från nätet också. En del leksaksaffärer som säljer babytullbehör har också.

• skogsvitter
    1990amanda skrev 2013-05-15 21:28:49 följande:
    jag har en baby björn bärsele.
    Testa med en ergonomisk istället, eller en sjal, det är som sagt inte konstigt att hon inte vill sitta i en babybjörn. Det är ju obekvämt för dem..
  • rockaroll

Min son hade inga problem med att bli buren i en baby björn. Går man länge får man väl försöka hålla upp benen lite. Det är ju den absolut smidigaste selen att ta på sig. :)

• skogsvitter
    rockaroll skrev 2013-05-16 09:23:33 följande:
    Min son hade inga problem med att bli buren i en baby björn. Går man länge får man väl försöka hålla upp benen lite. Det är ju den absolut smidigaste selen att ta på sig. :)
    Tom babybjörn avråder från att använda den längre stunder, vad är det för vits med en sele om du ändå måste använda båda armarna till att hålla bebisen i korrekt position? Det finns ju en orsak till att den är smidig... den är helt enkelt undermåligt konstruerad. Bebisar är såklart olika känsliga och en del visar minsta känsla av obehag mycket tydligt medan andra är mer dämpade, så bara för att det gick bra för din son betyder ju inte det att det måste funka för alla. Uppenbarligen gör det inte det för TS och jag hävdar att det finns en anledning till varför, det är många fler med henne som upplevt precis samma problem. Det betyder inte att bebisen inte kan bli buren i bärverktyg alls, det betyder bara att babybjörns selar är undermåliga. Det är fakta.
  • Myling

Bebisar och små barn vill gärna fortsätta sova så som de somnat. Om de flyttas i sömnen blir de oroliga och vaknar lätt. Ett knep kan vara att försöka lägga dem ifrån sig precis *innan* de somnar.

Man riskerar naturligtvis att barnet vaknar till och måste sövas om just då, och man vill inte träna så för mycket, för då får man ett övertrött barn. Men på sikt är det bra att först lugna dem och se till att de är sömniga, men lägga ner dem i vagn / sele / säng / soffa innan själva insomnandet.

Nu är ju TS bebis bara 2 månader, så det är kanske lite tidigt. Men åtminstone från 4 månader borde det gå att börja träna bebisen och få någon slags förbättring.

• skogsvitter
    Myling skrev 2013-05-16 10:22:29 följande:
    Bebisar och små barn vill gärna fortsätta sova så som de somnat. Om de flyttas i sömnen blir de oroliga och vaknar lätt. Ett knep kan vara att försöka lägga dem ifrån sig precis *innan* de somnar.

Man riskerar naturligtvis att barnet vaknar till och måste sövas om just då, och man vill inte träna så för mycket, för då får man ett övertrött barn. Men på sikt är det bra att först lugna dem och se till att de är sömniga, men lägga ner dem i vagn / sele / säng / soffa innan själva insomnandet.

Nu är ju TS bebis bara 2 månader, så det är kanske lite tidigt. Men åtminstone från 4 månader borde det gå att börja träna bebisen och få någon slags förbättring.
    Det går inte att träna bort ett närhetsbehov hos ett nyfött spädbarn. Ja om man inte vill skada deras utveckling då. Att de skulle behöva somna på "rätt plats" är en myt, det är inget som man kan säga generellt om bebisar även om det säkert finns föräldrar som upplevt detta.
  • Myling
    skogsvitter skrev 2013-05-16 10:36:00 följande:
    Det går inte att träna bort ett närhetsbehov hos ett nyfött spädbarn. Ja om man inte vill skada deras utveckling då. Att de skulle behöva somna på "rätt plats" är en myt, det är inget som man kan säga generellt om bebisar även om det säkert finns föräldrar som upplevt detta.
    Mina råd följer boken "No Cry Sleep Solution" som jag själv provat och jag har hört om väldigt många andra som blivit hjälpta av den.

http://www.pantley.com/elizabeth/books/0071381392.php

Den är också väldigt lik Tassmetoden:

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html 

Men de rekommenderas egentligen först från 4-6 månader, varför jag också skrev det i mitt inlägg... 
  • skogsvitter
    Myling skrev 2013-05-16 10:48:00 följande:
    Mina råd följer boken "No Cry Sleep Solution" som jag själv provat och jag har hört om väldigt många andra som blivit hjälpta av den.

www.pantley.com/elizabeth/books/0071381392.ph...

Den är också väldigt lik Tassmetoden:

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html 

Men de rekommenderas egentligen först från 4-6 månader, varför jag också skrev det i mitt inlägg... 
    Jag har läst Pantleys bok flera ggr och själv använt mig av den väldigt mycket till båda mina barn (jag har tom varit med i tidningen föräldrar & barn av just den anledningen), men ingenstans står det att man kan eller bör träna bort närhetsbehovet hos nyfödda (eller äldre) än mindre att de kan eller ska kunna somna och sova helt ensamma.

Dessutom är det alltid vanskligt att bara använda sig av en enda källa och sedan tro på vartenda ord som står i just den källan. Jag tycker "somna utan gråt" är en väldigt bra bok, men jag är ändå kritisk till vissa saker hon skriver och har läst många andra böcker och vetenskapliga artiklar om spädbarnets sömn och övriga behov också. Dessutrom strävar man ju i "somna utan gråt" efter att minska uppvak på natten, där "natt" anses vara 5 timmar utan uppvak för en bebis över 6 mån (vilket TS bebis är långt ifrån ännu) så det handlar absolut inte om att få nyfödda spädbarn att klara sig mer själva eller minska ner amningen.

Pantley poängterar också väldigt tydligt att bebisen mycket väl kan somna i famnen om det får bebisen att somma tryggt och utan gråt, och sedan lägga ner bebisen i sängen. Exempelvis i hennes avvänjningsmetod skriver hon detta uttryckligen liksom även på flera andra ställen. Hon skriver också att samsovning kan vara till fördel om bebisen har stort närhetsbehov (även för äldre bebisar alltså). Så du har ju i så fall misstolkat det boken faktiskt handlar om. Däremot så står det mycket bra som man kan använda sig av redan från att de är nyfödda, tex att inte väcka en bebis som faktiskt sover (de kan mycket väl låta en del i sömnen även fast de inte är vakna) eller testa att låta bebisen somna på olika sätt och olika platser så att man minskar risken för att bebisen så småningom utvecklar en vana att det måste vara på ett visst sätt. Det gjorde vi genom att de både fick somna i famnen vid bröstet, i famnen utan bröstet, i famnen hos pappa, i sjalen/selen eller i sängen med oss liggandes intill osv. Ofta sker detta naturligt ändå, men det kan vara bra att tänka på.

Tassmetoden är ju något helt annat och rekommenderas från tidigast sex månader. Det finns ju en anledning till att man inte ska börja "träna" sina barn alltför tidigt.
  • Myling

Jag tror inte jag har misstolkat boken, jag tror att du misstolkar mitt inlägg...

• Myling

I min engelska upplaga av NCSS från 2002 står det tex så här i avsnittet Part One: Solutions for Newborn Babies - Birth to Four Months (sid 73):

"Therefore, if you want your baby to be able to fall asleep without your help, it is essential that you sometimes let your newborn baby suck until she is sleepy, but not totally asleep. As often as you can, remove the breast , bottle or pacifier and let her finish falling asleep without something in her mouth. When you do this, your baby may resist, root, and fuss to regain the nipple. It's perfectly OK to give her back the breast, bottle or pacifier and start over a few minutes later. Repeat. Repeat. Repeat. If you do this often enough, she will eventually learn how to fall asleep wihout sucking.

Please go back and reread the previous paragraph. It contains possibly the most important idea I can share with you at this time to assure you won't be rereading this book eighteen months from now."

• skogsvitter
    Myling skrev 2013-05-17 12:22:47 följande:
    I min engelska upplaga av NCSS från 2002 står det tex så här i avsnittet Part One: Solutions for Newborn Babies - Birth to Four Months (sid 73):

"Therefore, if you want your baby to be able to fall asleep without your help, it is essential that you sometimes let your newborn baby suck until she is sleepy, but not totally asleep. As often as you can, remove the breast , bottle or pacifier and let her finish falling asleep without something in her mouth. When you do this, your baby may resist, root, and fuss to regain the nipple. It's perfectly OK to give her back the breast, bottle or pacifier and start over a few minutes later. Repeat. Repeat. Repeat. If you do this often enough, she will eventually learn how to fall asleep wihout sucking.

Please go back and reread the previous paragraph. It contains possibly the most important idea I can share with you at this time to assure you won't be rereading this book eighteen months from now."
    Och detta hänger ihop med det jag är mest kritisk mot, eftersom alla bebisar kan detta och kommer fortsätta kunna detta till fullo oavsett om man torterar dem med dylik träning eller ej. För ja, det blir ju faktiskt en smärre form av tortyr att tvinga dem att vakna, slumra, vakna, slumra, vakna slumra osv när de uppenbart behöver bröstet för att somna, bara för att man totalvägrar dem något så grundläggande som att få somna när och på det sätt som de behöver! Men i de svenska upplagorna står det inte alls uttryckt på det här sättet.

I praktiken blir ju ändå det här helt automatiskt, eftersom alla bebisar ibland somnar även utan bröst. Alla gör faktiskt det, även om vissa . Det är alltså inget de behöver lära sig, och i synnerhet inte genom plågsam träning där de inte får somna fast de nästan är på väg.

Ser man det på ett mindre extremt sätt så handlar ju det här bara om precis det jag skrev tidigare, att man kan bli mer medveten om att låta dem somna på andra sätt när det är möjligt. Men som jag tolkar de svenska upplagorna ligger fokus då på att förebygga att vanor utvecklas. Inte att träna dem i hur man ska somna... för det kan de faktiskt redan. Efter varje sömncykel somnar de ju om helt automatiskt och helt obemärkt, och det gör de redan från födseln. Som sagt, därav är det bra att använda fler källor istället för att dyrka en enstaka bok...
  • Myling

Tyvärr skogsvitter så blir jag inte så intresserad av att debattera med dig när du uttrycker dig så kategoriskt eller läser in saker i mina inlägg som jag aldrig skrivit. Men om TS har några frågor till mig om mitt synsätt så svarar jag gärna!

Svar på tråden sover på mig hela dagarna