Myling skrev 2013-05-17 12:22:47 följande:
I min engelska upplaga av NCSS från 2002 står det tex så här i avsnittet Part One: Solutions for Newborn Babies - Birth to Four Months (sid 73):
"Therefore, if you want your baby to be able to fall asleep without your help, it is essential that you sometimes let your newborn baby suck until she is sleepy, but not totally asleep. As often as you can, remove the breast , bottle or pacifier and let her finish falling asleep without something in her mouth. When you do this, your baby may resist, root, and fuss to regain the nipple. It's perfectly OK to give her back the breast, bottle or pacifier and start over a few minutes later. Repeat. Repeat. Repeat. If you do this often enough, she will eventually learn how to fall asleep wihout sucking.
Please go back and reread the previous paragraph. It contains possibly the most important idea I can share with you at this time to assure you won't be rereading this book eighteen months from now."
Och detta hänger ihop med det jag är mest kritisk mot, eftersom alla bebisar kan detta och kommer fortsätta kunna detta till fullo oavsett om man torterar dem med dylik träning eller ej. För ja, det blir ju faktiskt en smärre form av tortyr att tvinga dem att vakna, slumra, vakna, slumra, vakna slumra osv när de uppenbart behöver bröstet för att somna, bara för att man totalvägrar dem något så grundläggande som att få somna när och på det sätt som de behöver! Men i de svenska upplagorna står det inte alls uttryckt på det här sättet.
I praktiken blir ju ändå det här helt automatiskt, eftersom alla bebisar ibland somnar även utan bröst. Alla gör faktiskt det, även om vissa . Det är alltså inget de behöver lära sig, och i synnerhet inte genom plågsam träning där de inte
får somna fast de nästan är på väg.
Ser man det på ett mindre extremt sätt så handlar ju det här bara om precis det jag skrev tidigare, att man kan bli mer medveten om att låta dem somna på andra sätt när det är möjligt. Men som jag tolkar de svenska upplagorna ligger fokus då på att
förebygga att vanor utvecklas. Inte att träna dem i hur man ska somna... för det kan de faktiskt redan. Efter varje sömncykel somnar de ju om helt automatiskt och helt obemärkt, och det gör de redan från födseln. Som sagt, därav är det bra att använda fler källor istället för att dyrka en enstaka bok...