• nillse

Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)

Ni som sökt graviditetspenning har ni blivit beviljade eller fått avslag på ansökan?

Jag arbetar på ett LSS boende för vuxna med psykiatriska funktionsnedsättningar (schitzofreni mm). jag har skrivet en ansökan och min chef har gjort sin del. Kan inte omplaceras då alla enheter har liknande arbete och brukare. Söker alltså pga hot och våld. Min arbetsgivare förbjuder mig inte att arbeta men tycker att jag borde få graviditetspenning och har motiverat väl i sin del av ansökan varför jag borde gå 60 dagar innan beräknad förlossning.

• Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)
  • LinneaJosie

Det är ju väldigt underligt av din chef att tycka att du bör få gp för risker i arbetsmiljön men inte stänga av eller omplacera dig. Låter inte särskilt ansvarstagande. Hen verkar ha missat att arbetsmiljön är hens ansvar, inte FK's.

• Mad as snow
    LinneaJosie skrev 2013-05-20 19:31:49 följande:
    Som mad as snow är inne på ska ag i detta fall antingen omplacera dig eller stänga av dig. Chefen lär få påbackning av FK, då säker arbetsmiljö helt och hållet är arbetsgivarens ansvar.
    Yes. Det finns inga gråskalor i den här lagen, den är väldigt tydlig. För egen del fick jag reda på det när jag blev tvingad att arbeta (vad min chef hade planerat ända fram till nionde månaden) med rejält högriskabla människor. Jag kontaktade huvudskyddsombudet och vederbörande var nära att dra min arbetsgivare till Arbetsmiljöverket, vilket hade kunnat resultera i rätt feta böter. En riskbedömning ska göras och kvinnan ska omplaceras, vilket dessutom konstateras i lagen bör göras redan i den första trimestern med tanke på missfallsrisk och annat. Att som arbetsgivare bara bolla över till FK är inte okej någonstans.
  • Klycka
    nillse skrev 2013-05-20 17:50:57 följande:
    Tack tjejer för svar! Jag blir ju inte förbjuden av min arbetsgivare att jobba men han tycker jag ska få graviditetspeng pga risken för hot och våld. Hur var det för er? blev ni förbjudna att arbeta?   Idag har jag skickar in ansökan med detaljrik arbetsplatsbeskrivning både från mig och från min arbetsgivare. Nu håller jag tummarna för att detta går vägen.  

Ja alltså det är ju inte din arbetsgivare som förbjuder utan arbetsmiljölagen. Kan inte din arbetsgivare garantera din säkerhet eller omplacera dig så MÅSTE han/hon stänga av dig...lagen är oerhört tydlig och gäller för gravida, ammande och nyförlösta kvinnor...
  • Klycka

Och går inte GP igenom hos FK (men enligt fk så var det alltid självklart då det handlade om våld) så får du lön av arbetsgivaren istället, så det ligger även i din chefs intresse att GP blir godkänd

• liten giraff

Gjorde min chef fel? Jag kunde inte omplaceras, men han stängde av mig from 60 dagar innan bf, även om riskerna fanns där långt innan men det spelade ingen roll sa han utan policyn på arbetsplatsen var 60 dagar. Jag hade nog tyckt att minst 90 dagar hade varit mer rimligt i mitt fall, så jag tömde mitt semesterkonto istället. Påtalade det flera ggr men det hjälpte inte.

• liten giraff

Jag sa att 60 dagar gäller vid fysiskt arbete, och att det inte finns nån regel om hur många dagar när det är hot och våld utan att man då får avgöra individuellt.

• Klycka
    liten giraff skrev 2013-05-21 07:53:17 följande:
    Gjorde min chef fel? Jag kunde inte omplaceras, men han stängde av mig from 60 dagar innan bf, även om riskerna fanns där långt innan men det spelade ingen roll sa han utan policyn på arbetsplatsen var 60 dagar. Jag hade nog tyckt att minst 90 dagar hade varit mer rimligt i mitt fall, så jag tömde mitt semesterkonto istället. Påtalade det flera ggr men det hjälpte inte.

Så fort du talat om att du är gravid så ska en riskbedömning göras, där tex. Chef, skyddsombud, företagshälsovård eller annan expertis är med och tillsammans skapar en riskfri arbetsmiljö för den gravida. Det är utifrån denna riskbedömning som sedan omplacering till lämpliga arbetsuppgifter/avstängning osv görs. Men innebär det att du ska skura golv i 6 månader så får man också ta det om det anses som riskfritt...Vad sa ditt skyddsombud när du var gravid? Ofta är det ju facketsom får driva frågan om man har okunniga arbetsgivare precis som någon skrev ovan här....
  • Mad as snow

liten giraff, ja din chef gjorde fel. Lagen är tydlig och policyn med 60 dagar är bara ordsallad. Riskbedömning ska göras så fort du meddelar att du är gravid och baserat på den ska åtgärder sättas in, omedelbart. Den första trimestern är något att ta hänsyn till dessutom enligt lagtexten, men många arbetsgivare (min inkluderad) tror att det bara är relevant när magen är stor och synlig. Googla på Lagen om gravida och ammande i arbetslivet och läs, det är ganska intressant faktiskt.

• liten giraff

Jag läste på mycket i samband med att jag pratade med chefen tyckte jag, men inget spelade någon roll. Visste att jag hade rätt innerst inne men efter många turer hit och dit och en stressad chef så drev jag inte vidare. Skyddsombud? Vi har inget. Brist på personal (vilket ibland ledde till utökade abersuppgifter och risker istället) och inga åtgärder sattes in heller. En av anledningarna till varför jag tänker söka mig bort därifrån under min ledighet.

• Mad as snow

liten giraff, vi hade heller inget skyddsombud (tills jag blev det) men jag kontaktade det regionala skyddsombudet för Kommunal och vederbörande tog tag i det. Jag ringde också Arbetsmiljöverket och fick bra råd från dem och dit kan alla ringa. Bra att veta för framtiden. Mina chefer hade och har i viss mån noll koll på lagar och regler och allt fick styras upp från grunden. Inte alltid lätt att veta sina rättigheter som enskild arbetstagare men där är verket en bra källa för information och är man med i facket är det bra att kontakta dem. Din arbetsgivare gjorde helt fel och det är bara att läsa innantill i lagen, kanske något att ta upp på nästa medarbetarsamtal om du är kvar då? Vad många arbetsgivare faktiskt inte vet är att de kan få rätt feta böter när de gör såhär, det är inte en liten miss på något sätt.

• Februari

Idag, i vecka 23+5, fick jag besked om att jag blivit beviljad graviditetspenning för den period jag ansökt för. Jag har BF 21/9 och får nu graviditetspenning från och med 21/6. Jag jobbar som sjuksköterska på PIVA mest men även äldrepsykiatrisk avdelning och avdelningen inriktad på affektiva sjukdomar. Jag ska försöka få semester sista veckan så då jobbar jag bara två veckor till :)

Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)