• paola

hur slutar man med blöja på natten?

3 åring som varit blöjfri på dagen i över 1 år. men natten är ett måste då blöjan är alldeles full på morgonen. hon dricker inte särskilt mkt på kvällen mer än vällingen. men hur gör man? 

min svägerska bär sitt sovande barn till toaletten så hon kissar innan hon själv ska sova. sen ställer hon klockan 2 ggr per natt o gör samma sak. finns det verkligen ingen annan lösning?

har en bebis som beräknas komma i november. skulle vilja att hon blir blöjfri tills dess 

• Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?
  • Alexi

Min dotter var sen med att sluta med dagblöja, 3,5 år, men sen gick det bara två veckor efter det så sa hon att hon inte ville ha blöja på natten och så slutade vi med det, inga problem. Då var hon ju uppenbarligen redo fysiskt. Så antagligen är det mycket lättare att vänta tills man ser att de är redo.

Vad är över huvud taget problemet med att ha storasyster med nattblöja bara för att det kommer syskon? Jag fattar inte den stressen.

• paola

Nej ingen stress egentligen... Bara jag som blir uppstressad.. Kanske i onödan men jag kan inte hjälpa det. Min dotter slutade med dag blöja för 1,5 år sedan före många av hennes kusin/kompisar. Som även var 1 år äldre än henne.. Men nu så har alla gått om henne... Inget fel i det. Jag vill bara inte att det är pga mig. Det är det jag menar. Att om de nu är så att man måste ta upp på natten osv o jag inte gör det så e det jag som håller tillbaka henne.

Vi har provat lägga henne utan blöja eftersom hon säger att hon inte vill ha den. Men sen när hon somnat så har vi tagit på den. Varje morgon väger blöjan ton.. Hon kissar massor... Kanske bara ska låta det vara upp till henne. Men som jag sa... Jag vill bara veta att det inte är jag som håller bak henne

• Trillian80

Och jag tror som sagt att ni kanske skulle låta bli att ta på henne blöjan på morgonen. Säg åt henne att "nu får du sova hela natten utan blöja och är du kissnödig på natten får du gå på pottan". Ge det åtminstone en chans! Min son hade torra blöjor vissa mornar och blytunga andra mornar men höll sig ändå sedan när vi tog bort blöjan.

Sedan kan jag hålla med övriga om att det inte alls är jobbigt med ett blöjbarn plus ett med enbart nattblöja. När nr två kom så var äldsta inte ens 2 år och då var det blöjor för hela slanten, men det gjorde ingenting, man var ju ändå så inne i det. Nu måste man ju istället springa och hjälpa till på toa med att torka, tömma potta etc.

• paola

Jag provar imorgon kväll ð???tack för tipset..

• Nyfiken gul

sluta stressa .  Tvärtom så är inte stress särskilt bra och av erfarenhet av tre egna barn så vet jag att stress motverkar det du vill uppnå.   

Låt det komma när du kommer och hennes mognad har ingenting att göra med vad du gör eller inte gör.   Det funkar inte så.  

Att ha nattblöja är inte jobbigt .   men att vakna varje natt kanske ibland flera ggr för nedkissade lakan och täcken är ingen hit. Framförallt inte om hon inte är redo för att sluta .   Och allra helst inte om du har en nyfödd bebis som kanske också vaknar på natten.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • paola

Trillian80 hon kissade i sängen... Nu har vi provat iaf. Tack iaf

• Camillapunktslut

Jag tog bort blöjan på min son förra lördag efter blöjan varit på morgonen några veckor. Han blir 4 om 3 v. Då var han redo

• Camillapunktslut

Varit torr såklart!

• Trillian80
    paola skrev 2013-08-03 21:10:24 följande:
    Trillian80 hon kissade i sängen... Nu har vi provat iaf. Tack iaf
    Ja, men nu har ni ju provat och vet att det inte är rätt tid. Bara att pröva igen senare. =)
  • gbgumman

Vänta ut barnet bara. Man kan dricka välling och vara torr. Min dotter (6) dricker 3dl vuxen välling innan hon går och lägger sig. Hon var natttorr vid 2,5 år. En dag kommer nog blöjan vara torr på morgon. Är barnet 5-6 och fortfarande har blöja ska man söka hjälp.

• gbgumman

Låt inte barnet kissa ner sig för ofta. Tycker faktiskt det känns förnedrande. Barnet är bara tre. Klart man måste prova, men nattkissningen kan barnet inte styra över. Att ta upp och kissa barnet för ofta är jag också tveksam till särskilt om barnet verkar störas av det.

• KramKalas

Min 3,5åring har varit blöjfri nattetid några månader nu.. Börjae märka att vissa nätter var blöjan torr när han steg upp. Frågae om han ville sova utan blöja vilket han vulle en natt onde gick fint.. Sen ville han ha blöja någre nätter innan jag helt enkelt bara lämnade bort blöjan.. Sen dess har de funkat finfint.. Dock slutade min med vällnig vid 1,5 års åldern. Tror de gör det lättare att klara sig utan blöja hela natten

• duntoss

Finns egentligen ingen som känner ditt barn mer än du själv. Jag kan säga hur vi gjorde med våra tre barn men vad som passar ditt barn det kan bara du avgöra. När vi slutade med nattblöja i tre års ålder väckte vi vårt barn när vi gick o la oss vid 23 tiden. För att barnet skulle kissa en gång, detta gjorde vi i två veckor.efter dessa veckor så klarade sig barnet bra. Någon olycka hände speciellt när dom fick feber. Men de blev helt torra inom tre månader. Min yngsta är fyra nu, hon har varit torr lite över ett år. Vet inte varför men vi har alltid pottränat och nattränat på våren. Kanske för att det är lättare med tvätten då.

• mojs

Min dotter var ca 3 år när hon en kväll bara bestämde sig för att inte ha blöja på natten, det har hänt  1 olycka på 1,5 år så att bara prova en natt och ge upp på en gång pga 1 olycka gynnar ju inte barnet. Olyckor kan hända oavsett så du måste ge det en chans! min dotter var dagtorr när hon var strax efter 2,5 år och hennes lillasyster håller vi på att träna lite nu men jag VET att hon kommer att ta mer tid på sig men så är det, inget att stressa över...

• paola

själva grejjen är ju att hon inte vill ha blöjan,hon säger det ju hela tiden...men hon kissar ju massor o känner inte av så hon kan vakna o säga till att hon vill kissa..

• skogsvitter

Eftersom det är vällingen som högst troligt är problemet då blåsan fylls helt och hållet av en flaska välling så måste ni helt enkelt sluta ovanan att hon ska somna med en flaska välling. Jag menar, klart som fasen att hon kissar om nätterna när hon får välling! Så där får ju du göra ett val, endera tvinga henne att ha blöja, eller sluta med ovanan. Hon är faktiskt 3 år... ser verkligen inte varför du är så ovillig att sluta med vällingen?

• Maisie

Välling behöver inte alls vara ett problem om barnet är moget. Vår dotter slutade med blöja dagtid strax innan hon fyllde 3 och efter en vecka var hon även torr på natten. Hon bajsade i blöjan ett par månader men sen släppte hon även det. Detta trots att hon dricker en flaska välling var kväll. Vi ser ingen anledning till att sluta med välling. Hon tycker om det, får i sig kalcium (hon dricker inte mjölk) och hon äter bra dagtid. Hon har kissat i sängen 4 gånger sen hon släppte blöjan för knappt ett år sedan och alla gångerna har det varit i samband med sjukdom. Välling på kvällen är inte en ovana utan en vana. 

• skogsvitter
    Maisie skrev 2013-08-19 14:06:05 följande:
    Välling behöver inte alls vara ett problem om barnet är moget. Vår dotter slutade med blöja dagtid strax innan hon fyllde 3 och efter en vecka var hon även torr på natten. Hon bajsade i blöjan ett par månader men sen släppte hon även det. Detta trots att hon dricker en flaska välling var kväll. Vi ser ingen anledning till att sluta med välling. Hon tycker om det, får i sig kalcium (hon dricker inte mjölk) och hon äter bra dagtid. Hon har kissat i sängen 4 gånger sen hon släppte blöjan för knappt ett år sedan och alla gångerna har det varit i samband med sjukdom. Välling på kvällen är inte en ovana utan en vana. 
    Att somna med vällingen är en ovana ja. Ju förr man vänjer av att behöva flaska för att somna desto bättre är det. Och bara för att vällingen inte ställer till det för just din dotter betyder det ju inte att det är en högst vanlig orsak till problem. Enligt ditt resonemang skulle isf vissa aldrig bli "mogna"? Alltså jag skulle själv inte kunna dricka så stora mängder vätska precis när jag la mig utan att behöva kissa någon/några ggr på natten.
  • cosinus
    paola skrev 2013-08-19 13:18:03 följande:
    själva grejjen är ju att hon inte vill ha blöjan,hon säger det ju hela tiden...men hon kissar ju massor o känner inte av så hon kan vakna o säga till att hon vill kissa..
    Har inte läst hela tråden men förstår att barnet äter välling.

Om hon klarar sig torr utan välling (prova en natt) så får hon väl då välja på välling eller blöja och vill hon ha båda så får hon äta vällingen en timme innan hon går och sover så hon hinner kissa innan hon somnar.

Om hon även utan välling kissar flera ggr per natt utan att vakna då hade jag aldrig i livet slutat med blöja. Min 7-åring är sängvätare och han slutade med blöja när han var 5 och efter att nu i över 2 år ha tvättat alla sängkläder i hans säng varje dag så skulle jag aldrig sätta mig i den situationen med ett så litet barn som en 3-åring. Att 7-åringen fick sluta som 5-åring berodde på att han fick prova 3 veckor utan för jag var dum nog att tro att han skulle lära sig vakna när det blev blött i sängen och i samma veva slutade lillebror som var 3 och då vägrade 5-åringen ta tillbaka blöjan.

Mina 3 andra barn har alla haft torra blöjor mellan 1.5 och 3 år och då har vi tagit bort dem. Synnerligen enkelt. Jag tror inte natt-torrhet kan tränas fram på samma sätt som dagtorrhet.
  • Maisie
    skogsvitter skrev 2013-08-19 13:47:53 följande:
    Jag menar, klart som fasen att hon kissar om nätterna när hon får välling! Så där får ju du göra ett val, endera tvinga henne att ha blöja, eller sluta med ovanan. Hon är faktiskt 3 år... ser verkligen inte varför du är så ovillig att sluta med vällingen?
    skogsvitter skrev 2013-08-19 14:10:43 följande:
    . Och bara för att vällingen inte ställer till det för just din dotter betyder det ju inte att det är en högst vanlig orsak till problem. 
    Maisie skrev 2013-08-19 14:06:05 följande:
    Välling behöver inte alls vara ett problem om barnet är moget. 
    Jag skrev bara att välling inte behöver vara ett problem. Jag skrev ingenstans att det inte är orsaken till att barnet kissar i blöjan på nätterna men att barnet kanske inte är moget ännu. Att välling inte är lika med att kissa på sig. Du själv är ju väldigt självsäker i ditt uttalande: "Jag menar, klart som fasen att hon kissar om nätterna när hon får välling!" 

Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?