• Anonym (Muslim)

Muslimsk begravning!

Hej. Det är nu så att min svärmor har gått bort och imorgon är det begravning. Är muslim och vet lite om en muslimsk begravning, såsom bönen och klädsel osv men inte så mycket mer. Eftersom jag aldrig innan har varit på en begravning. Känner mig lite orolig eftersom jag inte direkt har någon stor koll på hur det går till osv. Det kommer komma mycket folk och vill helst göra allt rätt och att det blir en dag att minnas, då den här personen som ska begravas betydde mycket för mig. Ska tillägga att vi är sunni , vet inte direkt om det är olika detta med begravningar i olika länder och familjer men tänkte ifall att. Undrar mest hur en muslimsk begravning går till, vad gör man och vad ska mab tänka på? Är det något man absolut inte ska göra / säga osv. Väldigt tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-21 20:04
    Kan tillägga att jag är kvinna.

• Svar på tråden Muslimsk begravning!
  • Anonym (muslimah)

Syster (ts), här har du beskrivning hur just bönen går till (om nu ingen annan redan förklarat) :) Den är nämligen annorlunda än de vanliga bönerna vi ber islamqa.com/en/ref/12363/funeral%20prayer

obs, hemsidan jag länkat till är en sunnisida bara så du vet :) de har alltid bevis från Koranen och hadither för det dem skriver

• omgwtf
    cupiditas skrev 2013-05-22 00:11:10 följande:
    Omgwtf: ja just det jag menar :) jag är väldigt blödig, skulle kunna gråta på vem som helsts begravning och i synnerhet om jag ser någon annan gråta, så jag förstår dig.

Men vissa tycker att begravningar SKA vara helt hysteriska.. Där jag kommer ifrån är det vanligt att på kristna-ortodoxa begravningar till och med hyra in kvinnor (helt främmande) som ska ställa till "scener", typ skrika, gråta jättehögt, slå sig för bröstet och så skriksjunger de saker som "åååhh Guuud" osv, dvs de har det som ett jobb. Hos oss muslimer är det helt tvärtom, det ska vara så stilla som möjligt då man bl.a. anser att den döde befinner sig i en övergång mellan jordelivet och nästa och att hen ska få ett fridfullt farväl.
    Men menar du allvar?

På en begravning är det väl menat att man ska visa sina ÄKTA känslor, må de vara tystlåtna eller högljudda. Att HYRA IN någon för att gråta för en är ju rena förolämpningen. Holy shit!
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (muslimah) skrev 2013-05-22 00:34:20 följande:
    Syster (ts), här har du beskrivning hur just bönen går till (om nu ingen annan redan förklarat) :) Den är nämligen annorlunda än de vanliga bönerna vi ber islamqa.com/en/ref/12363/funeral%20prayer obs, hemsidan jag länkat till är en sunnisida bara så du vet :) de har alltid bevis från Koranen och hadither för det dem skriver

Tack syster! ska gå in och läsa där :)
  • cupiditas

Muslimah: tack för att du rättar mig syster! Jag menade aldrig att det var haram för kvinnor att delta i begravningsbönen (hoppas jag inte uttryckt mig så någonstans). Dock vet jag att det i praktiken inte är något kvinnor gör, alls, förutom i undantagsfall alltså. Iaf inte hos de muslimer som följer samma madhab som jag, normerna kanske skiljer sig en del beroende på varifrån man kommer. Min man brukar vara med varje gång han kan och hinner när det är janazah och inte en enda gång har kvinnor bett bönen, inte heller de gånger de faktiskt varit där, då har de hållit sig på avstånd.

Ts uppdatera gärna och berätta hur det var sen.

• vanin

Bara för att något är tillåtet innebär det inte att det är rekommenderat. Vad jag vet är flesta lärdas åsikter att det inte är rekommenderat för kvinnor att be janaza, it's disliked, trots att det inte är förbjudet, men Allahu alem. Jag har aldrig heller hört talas om en janaza där kvinnor deltagit.

• Anonym (muslimah)

Men va? I göteborg ber kvinnorna jaazah hela tiden. I Makkah och medinah ber kvinnorna janaazah också. Snälla syskon, jag ber er att hämta bevis för att det skulle vara makrooh osv. Det är farligt av oss att säga saker utan bevis. Som det står i första länken.jag länkat så brukade kvinnorna delta i janazah bönen på Profetens tid salAllahu alayhi wa salam..

TS, jag rekommenderar en grupp på facebook där det är bättre att du ställer islamiska frågor in sha Allah :) Den heter "Allt om islam" och är fylld med kunniga muslimer ma sha Allah som svarar med bevis :) Det är också en 'sunni'grupp.. både muslimer och ickemuslimer får ställa frågor.

Mycket bättre än FL ;)

• cupiditas
    Anonym (muslimah) skrev 2013-05-22 11:32:26 följande:
    Men va? I göteborg ber kvinnorna jaazah hela tiden. I Makkah och medinah ber kvinnorna janaazah också. Snälla syskon, jag ber er att hämta bevis för att det skulle vara makrooh osv. Det är farligt av oss att säga saker utan bevis. Som det står i första länken.jag länkat så brukade kvinnorna delta i janazah bönen på Profetens tid salAllahu alayhi wa salam..

TS, jag rekommenderar en grupp på facebook där det är bättre att du ställer islamiska frågor in sha Allah :) Den heter "Allt om islam" och är fylld med kunniga muslimer ma sha Allah som svarar med bevis :) Det är också en 'sunni'grupp.. både muslimer och ickemuslimer får ställa frågor.
    Mycket bättre än FL ;)
    Jag har inte påstått att det är makrooh, jag har bara sagt hur det ser ut i praktiken utifrån vad jag sett i alla fall, vilket är att inga kvinnor brukar gå till eller be janazah, för mig är det något nytt att höra att det på andra ställen är vanligt och att kvinnor gör det hela tiden.
  • Deelicious
    I love me skrev 2013-05-21 20:45:33 följande:

Ursäkta en okunning människa........men varför närvarar inte kvinnor vid jordfästningen?  Jag tycker att det känns KONSTIGT!!
    Den personen som sa det ljuger. det stämmer inte det VET jag kan jag säga.
  • Deelicious

Jag kan en del om muslimsk tvagning, och har fått det berättat av KUNNIGA muslimer och inte bara läst på internet.

Några saker att tänka på är att kroppen ska sänkas ner i helst vita bomullslakan, man bör undvika att använda tyg som ull och linne och det är haram att svepa in kroppen i silke, läder, skinn eller tyger med guldtrådar eller guld. Givetvis ska kroppen tvagas innan men det ska nog inte du göra(görs av en kunnig).

Det är förbjudet att skrikgråta(det får man göra hemma om man vill) men snyfta är tillåtet.

• Anonym (muslim2)

En muslim begravs inte heller i en kista, utan direkt i jorden inlindad i tyget :)

• vanin
    Deelicious skrev 2013-05-22 13:40:54 följande:
    Den personen som sa det ljuger. det stämmer inte det VET jag kan jag säga.
    Va? Du vet att det är tal om jordfästningen va? Hur VET du det när kvinnor inte får/ska följa med till graven överhuvudtaget, det är där jordfästningen sker?
    Anonym (muslimah) skrev 2013-05-22 11:32:26 följande:

Mycket bättre än FL ;)
    Jag ber om ursäkt, jag tog för givet att det rörde sig om en begravningsbön på själva begravningsplatsen. Då är det, så vitt jag vet, inte rekommenderat för kvinnor att delta. Är janazah hemma eller i mosken är det självklart en annan sak. Var lite för snabb på tungan bara..
    Jag är svensk konvertit men min man kommer från ett land där kvinnor inte heller ber janaza någonsin, inte ens när det är hemma eller i mosken, varför vet jag inte.
  • Deelicious
    vanin skrev 2013-05-22 13:58:39 följande:
    Va? Du vet att det är tal om jordfästningen va? Hur VET du det när kvinnor inte får/ska följa med till graven överhuvudtaget, det är där jordfästningen sker?

Jag ber om ursäkt, jag tog för givet att det rörde sig om en begravningsbön på själva begravningsplatsen. Då är det, så vitt jag vet, inte rekommenderat för kvinnor att delta. Är janazah hemma eller i mosken är det självklart en annan sak. Var lite för snabb på tungan bara..
    Jag är svensk konvertit men min man kommer från ett land där kvinnor inte heller ber janaza någonsin, inte ens när det är hemma eller i mosken, varför vet jag inte.
    Alltså det är ALLTID män som lyfter ner kvinnan i graven men kvinnorna är ju ändå där lixom. Även om dom inte sköter själva ceremonin. Kvinnor tvagar ju tex alltid en kvinna osv...
  • vanin
    Deelicious skrev 2013-05-22 14:00:26 följande:
    Alltså det är ALLTID män som lyfter ner kvinnan i graven men kvinnorna är ju ändå där lixom. Även om dom inte sköter själva ceremonin. Kvinnor tvagar ju tex alltid en kvinna osv...
    Tvagningen gör man inte på begravningsplatsen, det gör man ju innan själva begravningen äger rum.

Även om kvinnorna är där så håller de sig på avstånd, alltså deltar de INTE i jordfästningen som du säger att de gör. Däremot ska kvinnor helst inte befinna sig vid gravarna överhuvudtaget..
  • Anonym (Muslim)

Nu har vi varit på begravningen, det va sorgligt men jättefint. Först så va det tvagning, där kvinnorna närvarade och gjorde själva tvagningen innan alla fick säga farväl och vi läste al-fatiha osv. Sedan åkte vi till moské och männen hade föreläsning om begravningsbönen och så. Och vi kvinnor va i ett annat rum. Sedan åkte alla till begravningen och männen bar ut henne i kista med en slags filt ovanpå med Koran på. Grön va den. Sedan grävde männen igen hålet och bad för henne. Så vi kvinnor deltog inte i bönen och fick hålla oss långt bakom männen tills männen va klara och vi fick gå fram och ta farväl av henne och prata med henne, göra dua mm. Ville inte gå därifrån, kändes konstigt att se henne ena stunden för att sedan se henne sänkas ner under jord :( sedan åkte alla kvinnor till en lägenhet där vi hade föreläsning och läste Koran och gjorde dua för henne. Medan männen va i moské och är det fortfarande. Vi åt go mat och det va skönt att ha alla nära kring sig, det blev liksom som ett stöd. Och imorgon hoppas jag på att åka till hennes grav och prata med henne i lugn och ro...

• Deelicious

Vad fint :) hoppas det kändes bra att ta farväl...

• nasim125

salam
    jag har ett problem och jag hålla att lösa den. jag bör i Mariehamn Åland,min son dog om en vecka nu och jag letar efter en muslim begravning allt som jag vet dem sa att det full och dem har inte plats.är det nån vet vad ska jag göra och till vem ska jag vänd mig.om det mögligt att begrava han i sverige,jag vill ha telefon number eller någosånt.det akut.
    tack!

Svar på tråden Muslimsk begravning!