• Lovela

Surrogatmamma -kan du tänka dig att vara det?

Vår barnlängtan är stor.

Vi söker därför någon som vill hjälpa oss att bära och föda ett barn.
    Det blir ingen genetisk koppling till sm då vi tänkte göra med egna ägg.

Mer bakgrund och tankar genom pm.

Mvh
    Lovela

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 18:29
    Tillägg:
    Det är lagligt i andra länder.
    Det är viktigt att det är av glädje att hjälpa andra.

Jag sökte IVF i 7 år och fick nej. Sedan fick jag hjälp, då hade myomet utvecklats till cancer och livmodern opererades hastigt bort.

Jag är inte intresserad av kommentarer med negativ karaktär som sårar mig. Det här gör redan ont. Svara bara om du verkligen kan tänka dig det.

• Svar på tråden Surrogatmamma -kan du tänka dig att vara det?
  • nevermind

Jag hade kunnat göra det för en syster eller bästa vän. Det är ju en omständig process om vi säger så...

• Två döttrar och en son

Jag ska vara sm åt ett par nästa år. Förhoppningsvis. Jag känner bara glädje inför det! Det är så stort för dem. Jag använder mitt eget ägg så är biologisk mor men då jag redan har snart fyra barn så vill jag "skänka" det ägget/barnet till dem! Lovela- du har ett medd i dina sidor!

• Anonym (två)
    Två döttrar och en son skrev 2013-05-31 07:19:39 följande:
    Jag ska vara sm åt ett par nästa år. Förhoppningsvis. Jag känner bara glädje inför det! Det är så stort för dem. Jag använder mitt eget ägg så är biologisk mor men då jag redan har snart fyra barn så vill jag "skänka" det ägget/barnet till dem! Lovela- du har ett medd i dina sidor!
    Intressant. 

Måste du bara fråga, är det åt en nära släkting nära vän eller helt främmande person? Hur kommer du motarbeta din egen anknytning till barnet? 
  • Två döttrar och en son
    Anonym (två) skrev 2013-05-31 11:40:42 följande:
    Intressant.  Måste du bara fråga, är det åt en nära släkting nära vän eller helt främmande person? Hur kommer du motarbeta din egen anknytning till barnet? 

Hej! Paret är från början främmande för mig men nu har vi haft mycket kontakt och jag känner att kvinnan är min v Hennes partner har jag inte pratat direkt med ännu. Jag tror inte alls att jag behöver "motarbeta min anknytning". Syftar du på graviditeten/födseln/hormoner eller på att jag vet att det är genetiskt släkt med mig? Jag går ju in i detta med vetskap många månader/ett år före vi börjar försöka bli gravida. Jag vet från första början att det inte är tillblivet för att vara mitt barn i min familj. Jag vet att det är pappans biologiska barn som han längtat efter i många år och hans partner likaså! De har inget barn. Själv har jag snart fyra! Jag unnar dem så gärna ett barn från mitt ägg!
  • Två döttrar och en son

Kvinnan är min vän ska det stå.

• Anonym (aha)
    Två döttrar och en son skrev 2013-05-31 14:32:47 följande:

Hej! Paret är från början främmande för mig men nu har vi haft mycket kontakt och jag känner att kvinnan är min v Hennes partner har jag inte pratat direkt med ännu. Jag tror inte alls att jag behöver "motarbeta min anknytning". Syftar du på graviditeten/födseln/hormoner eller på att jag vet att det är genetiskt släkt med mig? Jag går ju in i detta med vetskap många månader/ett år före vi börjar försöka bli gravida. Jag vet från första början att det inte är tillblivet för att vara mitt barn i min familj. Jag vet att det är pappans biologiska barn som han längtat efter i många år och hans partner likaså! De har inget barn. Själv har jag snart fyra! Jag unnar dem så gärna ett barn från mitt ägg!

Vilket land är detta?
  • Anonym (aha)

Alltså, jag menar alltså i vilket land ni "Håller till" s a s. och vilket land föräldrarna kommer ifrån?

• Fia 28

En gammal lärarinna var surrogatmamma åt sin syster, så det verkar inte vara olagligt i Finland om det inte är något som ändrat de senaste åren.
    Skulle nog inte klara av att göra något sådant själv.

• Smulan 89

Jag hade kunnat tänka mig att vara det, men tyvärr inte till vem som helst. Min syster är bara 20 år och hon och hennes kille har inte riktigt börjat med barn ännu, men OM det skulle vara så att hon av ngn anledning inte skulle kunna bli mamma, så hade jag ställt upp för henne och burit hennes barn. Jag har fött två barn själv och även om förlossningen inte är det roligaste man kan hitta på, så hade jag utan att tveka gjort det för min syster. Att vara gravid är inte problemet, för jag älskar att vara gravid. Det är bara förlossningen som hade känts lite jobbig. 

• Uffesson
    Två döttrar och en son skrev 2013-05-31 14:35:12 följande:
    Kvinnan är min vän ska det stå.
    Tycker det är jättefint att du vill ställa upp för dem så faktiskt!
  • Insatt

Nej. Jag skulle aldrig utsätta min kropp för en graviditet om det inte vore för att jag själv vill ha ett barn.

• Två döttrar och en son
    Anonym (aha) skrev 2013-05-31 14:36:07 följande:
    Vilket land är detta?

Det är landet Sverige!
  • Två döttrar och en son
    Uffesson skrev 2013-05-31 14:51:29 följande:
    Tycker det är jättefint att du vill ställa upp för dem så faktiskt!

Vad roligt att du tycker det! Det tycker vi alla också. Det är något väldigt fint för båda parter! Gör mig lycklig om jag kan göra dem lyckliga. Har själv varit ofrivilligt barnlös så jag vet så väl hur det kan vara. Vi berättar allt för alla och självklart för barnet och mina barn. Det är ingen hemlighet på något vis. Om barnet vill ha kontakt senare så får hon/han det! Vi är öppna med hens biologiska släktskap och vem som bar och födde henom.
  • Nathaly

Jag gör det gladeligen. Har två barn sedan innan. Är bara 24 och har återhämtat mig jättesnabbt båda gångerna. Vi vill inte ha fler barn men jag hjälper gärna att bära någon annans barn så de får sitt egna lilla mirakel. :)

• HenkeSthlm

Stort - lycka till! Önskar det var lagligt och fanns förmedlingar i Sverige.

• Anonym (längtan)

all min medkänsla tilldig ts!! och verkligen lycka till! jag förlorade också min livmoder i alldeles för ung ålder men hann få ett barn. längtn efter ett till barn är dock väldigt stor och sorgen tung. behöver väl knappast tillägga att jag är enormt Glad över det barn jag fått,över att jag fick bli mamma! jag ser också hur vissa uttryckt sig här i tråden och blir bestört och ledsen,men skit i de ts de vet inte bättre och verkar sakna empati.. kärlek & respekt!

• Det vackraste

Har tyvärr inte fått kontakt med Lovela. (Jag är "två döttrar" - bytt nick.) Hon blev nog sårad av vissa kommentarer. Vi ska snart sätta igång. Känns så roligt och vi hoppas så mycket!

Svar på tråden Surrogatmamma -kan du tänka dig att vara det?