• Älskarlivet

Hur gammal tror ni att vår son är?

Hur gammal tror ni att vår son är?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-23 20:35
    Nu gick det äntligen. Se lite längre ner.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-23 21:42
    Bilden har inte ens varit ute en timme men jag har ändå fått några svar så jag vill bara skriva några ord om hans ålder.

Han är 6 år, fyllde 19 mars.
    Han är 130 cm och har 35 i skor (väger 27 kg)....han är och ser alltså ganska stor ut om man jämför med andra pojkar som är nyss 6 år fyllda.

Han har varit sen med språket ända sen han var liten och har gått till Logoped till och från några år nu (dagis som tryckt på).
    Det han har "haft emot" sig har varit och är fortfarande att man tror att han är äldre än vad han är och har omedvetet kanske högre förväntningar och krav på honom än andra jämnåriga.

Ni som skrivit att hans er ut som 5 blir jag lite förvånad och undrar vem ni då jämför med .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 22:17
    Bilden är nu borttagen av moderator på min begäran

• Svar på tråden Hur gammal tror ni att vår son är?
  • ChaosMum
    BeanBag skrev 2013-05-24 10:03:24 följande:
    Nog tycker jag han är stor för en nybliven sexåring. Min nioåring är 130 cm väger 22 kg och har strl 31 på skor.
    Men jag hade tänkt gissa 6 år baserat på bilden eftersom där ser man inte att han är så lång
    Min 3,5-åring har 31 i skor..  Han är 110 lång.
    Jag är min egen framgångssaga.
  • Xanina Rabbit
    Ungakillen95 skrev 2013-05-24 21:57:41 följande:
    Öhhh... Det är jävligt många som har privata facebook sidor och nej du kommer inte åt något på facebook med ett fejkat hotmail konto för det krävs att du blir vän med personen ifall den har ett privat konto.

Sen skriver du att facebook äger bilderna, ja det kanske dom gör men bilderna tas bort efter ett tag så det är bara korkat att skriva så.
    Jaha du. Bilderna tas bort efter ett tag. Så bra. Vem tar bort dem menar du?

Jag undrar om du är någon sorts expert på internet? Då kan man ju hoppas att du inte har alltför många klienter. Bilderna ligger kvar. Du kanske inte ser dem, men de finns där. Allt som läggs ut på internet lever sitt liv där, för alltid.

Det spelar väl ingen roll att många har privata sidor, när jag säger att väldigt många inte har det. Offentligheten har knyckt platsen från människa-möter-människa. Vi bär alla rampljuset i våra händer (läs mobiltelefon) och det stiger somliga till huvudet.
  • Vaniljsemlan

En trådstart utan illvilja, utan bara en reflektion leder till närmast näthat. Helt obegripligt... Finns det inga gränser? Hon har väl inte begått brott?

• Xanina Rabbit
    Älskarlivet skrev 2013-05-24 22:00:20 följande:

Min man och jag bara skakar på huvudet och tittar på varandra. Vi fattar ingenting. Vad hände liksom? Jag är inte perfekt så om jag inte skrev det rätta budskapet i mitt första inlägg får jag nu om ursäkt för det. Trodde inte att en sån liten sak kunde bli så här stort. Jag försäkra dig om att jag inte har några problem (skulle jag ha ett problem för att jag frågar hur gammal min son ser ut att vara? Och att det lyser igenom i allt jag skriver?!). Vi får väl runda av här du och jag:). Så får tråden antingen avslutas eller gå tillbaka till själva huvudfrågan.
    En så liten sak. Hur ska du har det egentligen? Är det ett problem eller inte, sonens storvuxenhet. ???

Du och din man skakar på huvudet? Är du två personer att bemöta plötsligt? Jag är ledsen, men bilden av din son är hemsparad av X antal personer redan. Borttagen icke. Lika bedrövligt som en Bergmanfilm. Förevigad.

Din man borde fått vara med från början. Kanske det inte hade blivit vinklat fel då.

Hur vore det om istället försökte  vara glada åt er sons enorma kroppsbyggnad, en blivande gladiator, och litade på er egen känsla! Patetisk trådstart blev det istället.
  • Älskarlivet
    Xanina Rabbit skrev 2013-05-25 00:40:24 följande:
    En så liten sak. Hur ska du har det egentligen? Är det ett problem eller inte, sonens storvuxenhet. ??? Du och din man skakar på huvudet? Är du två personer att bemöta plötsligt? Jag är ledsen, men bilden av din son är hemsparad av X antal personer redan. Borttagen icke. Lika bedrövligt som en Bergmanfilm. Förevigad. Din man borde fått vara med från början. Kanske det inte hade blivit vinklat fel då. Hur vore det om istället försökte  vara glada åt er sons enorma kroppsbyggnad, en blivande gladiator, och litade på er egen känsla! Patetisk trådstart blev det istället.

Min man har varit med från början.
  • Vaniljsemlan

Till dig, TS, inget du skriver kommer godtas. Allt kommer användas emot dig. Om jag vore du, skulle jag lämna tråden. Du behöver väl inte övertyga en person som inte du ens känner?

• Älskarlivet
    Vaniljsemlan skrev 2013-05-25 10:11:11 följande:
    Till dig, TS, inget du skriver kommer godtas. Allt kommer användas emot dig. Om jag vore du, skulle jag lämna tråden. Du behöver väl inte övertyga en person som inte du ens känner?

Rätt, tack!! Jag tog bort bilden igår så nu kommer ingen att gissa hans ålder ändå. Trist att det blev såhär på en oskyldig tråd. Tack för stöd! Jag kommer vara kvar men inte svara på dumma inlägg om annat;).
  • GalerieMaeght
    Älskarlivet skrev 2013-05-25 11:08:58 följande:

Rätt, tack!! Jag tog bort bilden igår så nu kommer ingen att gissa hans ålder ändå. Trist att det blev såhär på en oskyldig tråd. Tack för stöd! Jag kommer vara kvar men inte svara på dumma inlägg om annat;).
    Man får se saken ur flera perspektiv.
    "oskyldig tråd" kan diskuteras.Tror att du får ha viss förståelse för att det kan uppfattas omdömeslöst och naivt att publicera ett barn med bild på ett internet-forum. Antar att din son inte bett om det och inte heller att bli omdiskuterad offentligt.
  • Älskarlivet
    GalerieMaeght skrev 2013-05-25 11:27:54 följande:
    Man får se saken ur flera perspektiv. "oskyldig tråd" kan diskuteras.Tror att du får ha viss förståelse för att det kan uppfattas omdömeslöst och naivt att publicera ett barn med bild på ett internet-forum. Antar att din son inte bett om det och inte heller att bli omdiskuterad offentligt.

Absolut har jag förståelse. Och jag förstår att det folk tycker olika. Jag är inte naiv alls...för mitt perspektiv är att för mig är det ok att lägga ut en bild på min son utan att vara omdömeslös. Sen får andra tycka att jag är det men man behöver inte kalla en TS patetisk och att jag verkar ha problem med bekräftelse bara för att dom är av en annan åsikt än mig.
  • GalerieMaeght
    Älskarlivet skrev 2013-05-25 11:37:38 följande:

Absolut har jag förståelse. Och jag förstår att det folk tycker olika. Jag är inte naiv alls...för mitt perspektiv är att för mig är det ok att lägga ut en bild på min son utan att vara omdömeslös. Sen får andra tycka att jag är det men man behöver inte kalla en TS patetisk och att jag verkar ha problem med bekräftelse bara för att dom är av en annan åsikt än mig.
    Nej, man behöver inte ta till okvädningsord o dyl. I de inlägg jag har läst (har inte läst alla) har det dock inte rört sig om sådant innehåll utan snarare bestått av kritiska åsikter.

Det är väl ganska självklart att du själv tycker att det är ok att lägga ut en bild på din son och diskutera honom här, annars hade du väl inte gjort det? Men även om du inte själv anser dig vara naiv och omdömeslös så kan omgivningen ändock tycka det utifrån ditt sätt att handla. I det här fallet får jag intrycket av att du tänker mycket "Jag". Du skriver bl a "mitt perspektiv". Ja, och det är kanske det som är problemet, d v s att du inte ser det ur din sons perspektiv, utan bara ditt eget?

• Vårdutbildad förälder
    GalerieMaeght skrev 2013-05-25 11:50:24 följande:
    . I det här fallet får jag intrycket av att du tänker mycket "Jag". Du skriver bl a "mitt perspektiv". Ja, och det är kanske det som är problemet, d v s att du inte ser det ur din sons perspektiv, utan bara ditt eget?

Mycket bra skrivet. Jag blir illa berörd av exponering av barn eftersom det knappast sker på deras eget initiativ då de inte kan se konsekvenserna av att outas. Om några år är barnet i det här fallet tonåring och jag misstänker att han inte kommer uppskatta att hans mamma lade ut honom med bild och information på ett forum på nätet.

Bra att du tog bort bilden TS. 
Svar på tråden Hur gammal tror ni att vår son är?