• SinnerSaint

Ni med tillväxthämmade barn!

Hej!
    Jag undrar till er som haft tillväxthämmade bebisar i magen.

När föddes dem, i vilken vecka, varför?
    Hur var flödet i navelsträngen?
    Sattes ni igång eller startade det naturligt?
    Varför sattes ni igång/snitt?
    Tog det lång tid vid igångsättning?

Är det någon alls med tillväxthämning som gått tiden ut???

Skriv gärna hela er historia om ni vill.

Vi har fått reda på att vår bebis bara har en artär i navelsträngen istället för 2. (Alltså två kärl, en artär och en ven, istället för 3 kärl). Den är -27% i tillväxten, vid första mätningen i vecka 28, men vi får inte riktigt någon uppfattning om hur länge vi kommer ha kvar den i magen. Känns inte som att någon alls går tiden ut, när man läser andras historier? Man vill ju kunna förbereda sig lite. Vi går på kontroll varannan vecka nu. Flödet har vi fått 0 på, och det verkar mest vara det som dem går efter, om man ska sättas igång eller inte.

• Svar på tråden Ni med tillväxthämmade barn!
  • Petra 334

Kan tillägga att min pojk nu är 2 mån och har gått upp 2,23kg och växt 9,5cm. Kurvan pekar spikrakt upp nästan. Så de tar igen :)

• SinnerSaint

Ja hon kom efter planerad igångsättning, 2 dagar efter bf. 3145g å 47cm. Så hon varhelt normalstor det visade även dem sista två mätningarna att hon var allt gick snabbt å bra. Nu är hon 7 veckor pch väger 5kg.
    Pga att hon bara hade två kärl i navelsträngen så har hon fått ul på njurarna och lite prover tagna, och allt var fint

• Lowika
    SinnerSaint skrev 2013-09-27 07:00:40 följande:
    Ja hon kom efter planerad igångsättning, 2 dagar efter bf. 3145g å 47cm. Så hon varhelt normalstor det visade även dem sista två mätningarna att hon var allt gick snabbt å bra. Nu är hon 7 veckor pch väger 5kg.
    Pga att hon bara hade två kärl i navelsträngen så har hon fått ul på njurarna och lite prover tagna, och allt var fint
    Grattis till dottern! Låter ju helt normal-perfekt
  • Lowika
    SinnerSaint skrev 2013-09-27 21:29:04 följande:
    Haha javisst! Å hur mår din lille kille (var det va)?

Han växer äter massor på dagis. Får se hur det går denna graviditet nu....
  • SinnerSaint

Å är du gravid igen!! När är det dax? Kommer du få extra kontroller å så nu då? Då måste du berätta hur det går sen framöver!

• Liteniapril

Vår lilla tjej föddes i v 31+1 med en tillväxthämning på 48%. Hon vägde 900 gram och var 34 cm lång. Föddes med snitt pga att hon helt slutat växa. Låg inne sista månaden, då vi bara väntade på att det skulle bli dags..

Varför hon var liten kommer vi nog aldrig få svar på, läkarna motiverar det hela med an sk nymutation. Det innebär att just hon ev fick ngt som inte stämde, men att det inte är genetiskt. Detta vet man dock ej säkert..

Nu är lillan 1år och 7 mån, hon är lite sen i utvecklingen. Hon går inte än tex. Hon är även liten ff, 77,5 cm och strax över 9 kg.

Vill du läsa mer om vår resa får du gärna kika in på min blogg, inte så aktiv nu, men skrev mkt under grav! Lycka till!!

• Lowika
    SinnerSaint skrev 2013-09-27 22:12:16 följande:
    Å är du gravid igen!! När är det dax? Kommer du få extra kontroller å så nu då? Då måste du berätta hur det går sen framöver!
    det är inte dags förrän i början på juni, så det är jättetidigt än. Ska på samtal med BM nästa vecka så får vi se vad de säger....
  • yodi

har två tillväxthämmade barn.

äldsta dottern är född v 38+6 med planerat kejsarsnitt då hon låg i säte. hon vägde 2510.

anledningen till att hon var lite tillväxthämad är förmodligen för att jag hade högt blodtryck som senare blev hf men som bm aldrig kollade upp ordentligt. bla så gjordes aldrig någon flödesmätning.

hon är i dag åtta år och helt normal både vad det gäller längd, vikt och utvekling.

minstingen är född i v 32+6 med akut kejsarsnitt då jag hade svår hf samt hellp.

hon vägde vid födsel 1640 g.  där kollades flödet och det var påverkat men inte så mycket att hon behövde komma ut av den anledningen utan det var för att min hälsa blev för dålig för att fortsätta graviditeten.

hon är i dag snart fyra år och är liten till längd och vikt men hänger med bra om man ser till utvekligen.

är nu gravid med nr fyra i v 23+0 dom kollade flödet i tisdags och det börjar redan bli påverkat tyvärr, så det ser ut som om det finns viss risk för att även nr fyra blir tillväxthämmad och född för tidigt.                 

Svar på tråden Ni med tillväxthämmade barn!